Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-08, 22:55
  #1
Medlem
MisterFlawlesss avatar
Hej jag började min deff i April o vägde 110 kg. Har läst runt o hört att man ska hålla högt proteinintag under deff för att minimera nedbrytning av muskler. Så jag käkade 2.5g protein per kg kroppsvikt. Vilket var 275gram protein per dag. Jag väger nu 91kg men käkar fortfarande 275 gram protein. Jag undrar om jag kan sänka proteinintaget till 2.5 g protein per kg kroppsvikt av min nuvarande vikt, vilket blir 225 g protein per dag.
Det som oroar mig är att jag har redan tappat några kilon på mina lyft. O det jag är orolig över är att om jag sänker mitt proteinintag så drastiskt så kanske jag kommer tappa ännu mer?
Citera
2020-09-08, 23:00
  #2
Medlem
kalkryggars avatar
Nej 2.5 gram på kilo tycker jag du skall fortsätta med. Det hjälper till att främja fettförbränningen.

Edit: Läste lite fel...sorry. Det du äter nu är alltså 3 gram per kilo. Vilket också funkar och skall enligt kunniga hjälpa dig att förbränna fett.
Citera
2020-09-08, 23:08
  #3
Medlem
FiniteLifes avatar
men han är väl klar med att bränna fett?

nu handlar det väl mer om att bibehålla nuvarande form
Citera
2020-09-09, 01:52
  #4
Medlem
MisterFlawlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiniteLife
men han är väl klar med att bränna fett?

nu handlar det väl mer om att bibehålla nuvarande form

nej nej jag deffar fortfartande. 85kg är målet jag ska ner till. Jag siktar på gå ner 0.5kg i veckan / 2 kg i månaden. Så deffen blir 3 månader till.
Citera
2020-09-09, 05:13
  #5
Medlem
Skalman19xxs avatar
Bra jobbat!
Du tänker helt rätt med att du kan sänka protein intaget, samt att du borde räkna ut sin nuvarande kaloribalans d den inte är den samma som när du väger 110-91kg.

Det är normalt att tappa styrka under deff. Hur ser din träning och kost ut?
Kanske ska satsa lite mer på kolhydrater och sänka volymen på träningen för att orka behålla styrkan?
Citera
2020-09-09, 05:58
  #6
Medlem
jpettersson1991s avatar
Ingen fara för en frisk individ att ligga på det intaget, jag hade dock nog dragit ner siffran till runt 2 g/kg och lagt kalorierna på kolhydrater istället. Främst för energin och träningens skull. Förutsatt att du fortsätter gå ned i vikt, står du stilla i vikt nu så får du justera kalorierna vilket du per automatik gör om du minskar intaget av protein något.
Citera
2020-09-09, 09:53
  #7
Medlem
Hur mycket kalorier brukar du få i dig när du käkar så mycket protein?

Själv försöker jag få i mig 2,2g * kroppsvikt i protein men då ligger jag oftast på 2000 kalorier, skulle vilja gå ner till 1800 kalorier men har då svårt att få ihop intag av protein.
Citera
2020-09-09, 10:40
  #8
Medlem
Man brukar räkna på lean body mass för protein, vilket skulle förklara tappad styrka då du inte får i dig tillräckligt med kolhydrater och fett. Sen har du tappat väldigt mycket vikt så självklart är inte någon som väger 90 inte lika stark som en på 110 Kg. Det får man leva med helt enkelt. Därav viktklasser i styrkelyft.
Citera
2020-09-09, 10:41
  #9
Medlem
FiniteLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlix
Hur mycket kalorier brukar du få i dig när du käkar så mycket protein?

Själv försöker jag få i mig 2,2g * kroppsvikt i protein men då ligger jag oftast på 2000 kalorier, skulle vilja gå ner till 1800 kalorier men har då svårt att få ihop intag av protein.

antar att du av nån anledning inte kör proteinshake, för i så fall är det ju lätt.
Citera
2020-09-09, 12:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterFlawless
Hej jag började min deff i April o vägde 110 kg. Har läst runt o hört att man ska hålla högt proteinintag under deff för att minimera nedbrytning av muskler. Så jag käkade 2.5g protein per kg kroppsvikt. Vilket var 275gram protein per dag. Jag väger nu 91kg men käkar fortfarande 275 gram protein. Jag undrar om jag kan sänka proteinintaget till 2.5 g protein per kg kroppsvikt av min nuvarande vikt, vilket blir 225 g protein per dag.
Det som oroar mig är att jag har redan tappat några kilon på mina lyft. O det jag är orolig över är att om jag sänker mitt proteinintag så drastiskt så kanske jag kommer tappa ännu mer?
Tyvärr är det mer eller mindre ofrånkomligt att man tappar i styrka när man går ner mycket i vikt ju högre nivå man ligger på.

Att bygga muskler och bränna mycket fett samtidigt är lättare ju lägre nivå man är på, dvs sitt genetiska max när det kommer till muskelmassa.

Självklart så är det ju andra spelregler om man dopar sig.

Tar vi proteinet så kan du sänka det successivt med din vikt.
Hur du tränar är mer avgörande.
Citera
2020-09-09, 17:32
  #11
Medlem
jpettersson1991s avatar
Träning --> Näring, kost och kosttillskott
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in