Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-12, 09:39
  #1
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/mal...t-presidenten/
En styrelseledamot i Muslimska församlingen i Malmö har angivit flera svenska medborgare till turkiska polismyndigheten.

En av de angivna malmöborna åtalas nu för att ha ”förolämpat Turkiets president”.

Muslimska församlingen i Malmö är en av åtta moskéer i Sverige som står under turkiska religionsmyndigheten Diyanets kontroll och samtidigt erhåller ekonomiskt stöd från svenska staten.

Hittills har församlingen fått en och en halv miljon kronor från myndigheten för stöd och trossamfund, och förra året fick den också 44 098 kronor av Malmö stads fritidsförvaltning. I stadgarna står det skrivet att om församlingen upplöses så kommer samtliga tillgångar att tillfalla en stiftelse kontrollerad av turkiska staten.
Vad säger ni om detta?

Är det rätt att det finns moskéer i Sverige som kontrolleras av turkiska myndigheter?

Rimligt att det svenska skattebetalare finansierar dessa?

Kommer svenska politiker se till att förändra detta?
Citera
2020-09-12, 10:25
  #2
Medlem
Paddington75s avatar
Det är naturligtvis förkastligt att en religion som bryter mot svenska värderingar får statsbidrag ö.h.t.

Utländskt ägande är inget problem i sig självt men för med sig de sedvanliga problemen när det handlar om islam och påtryckningar som inte härrör från Sverige.

Svenska politiker kommer inte att kräva någon åtgärd då de har inställningen att islam är en godartad religion. De kommer dock ta den åtalade medborgarens parti.

Det är inte första gången Turkiet gör detta. För ett par år sedan var det uppmärksammat i stor skala i England - där det inte blev löst förrän en tävling på sociala medier utlystes där deltagarna uppmanades att själva skriva satiriska dikter om Erdogan. Det hela föll på sin egen orimlighet. Boris Johnson vann.

https://www.theguardian.com/politics...em-competition
Citat:
Johnson then offered the limerick: “There was a young fellow from Ankara, Who was a terrific wankerer.

“Till he sowed his wild oats, With the help of a goat, But he didn’t even stop to thankera.”
Citera
2020-09-12, 10:27
  #3
Medlem
Tja. Katolska kyrkan inte bara styrs utan ägs av Vatikanen och vars ledare utses enväldigt av Påven.

Katolska kyrkan har enligt SvT mottagit statsbidrag på 115 miljoner de senaste 20 åren.
https://sverigesradio.se/artikel/867929

Det är ett otyg att religiösa organisationer får statsbidrag och att de får driva skolor.
Citera
2020-09-12, 11:31
  #4
Medlem
Europes avatar
Jag förstår inte varför svenska skattebetalarna överhuvudtaget ska tvingas finansiera religiösa och politiska organisationer för miljarder med skattekronor årligen. Jag kan inte heller minnas att jag ens har fått höra några argument för det.
Citera
2020-09-12, 11:59
  #5
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag förstår inte varför svenska skattebetalarna överhuvudtaget ska tvingas finansiera religiösa och politiska organisationer för miljarder med skattekronor årligen. Jag kan inte heller minnas att jag ens har fått höra några argument för det.
Håller med. Svenska skattebetalare verkar finansiera otroligt mkt skit över hela världen. Oklart varför vi har dessa "skyldigheter"...
Citera
2020-09-12, 12:09
  #6
Medlem
Bajsmohammeds avatar
Det är helt sjukt att det får finnas moskéer i kristna länder överhuvudtaget
Citera
2020-09-12, 14:51
  #7
Medlem
Riv skiten så är problemet löst dom ska inte ha en enda krona i bidrag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in