Citat:
Ursprungligen postat av
frokeninvestera
Ja precis! Jag undrar om jag kan tex söka föräldrapenning för 5 dagar/veckan och sedan jobba 2 dagar/veckan med bloggen!
Yes, det ska jag men på Måndag! Jag ska erkänna att jag inte har provat ringa idag, då jag bara gissade att de har stängt nu över helgen!
Men precis, frågan är om man kan ansöka om föräldrapenning 5 dagar/veckan istället för 7 dagar och därmed kunna jobba med bloggen/IG under de andra två dagarna!
Ska ringa och kolla med dem, samt maila dem!
Om någon har mer erfarenhet av detta eller tips så låt mig gärna veta! ^^ Är riktigt nyfiken på detta!
Med vänliga hälsningar
Fröken Investera
Lite blandat här, Om du redovisar och skattar din extrainkomst så räknas den mot din sgi (jag gissar att det är det du undrade, dvs lön + lön från sidoinkost = total inkomst, total inkomst = sgi grundad.)
Föräldradagr får du ta som du önskar, regeln är =
är du med barnet = "föräldrapenning", (eller föräldragdag snarare)
är barnet på förskola = ingen "föräldrapennig" . (eller föräldragdag snarare)
allt annat är ju hopplöst svårkontrolerat. för FK.
du får mao ta ut föräldra penning 7 dagar i veckan, under förutsättning att barnet inte är på förskolan. det är lite rörigt med just "lördag söndag", du måste ta (om jag minns rätt) minst fredag eller måndag som föräldradag, för att få ta ut FP över helgen, man kan altso inte ta ut lör-sön enbart om man jobbar 5 dar i veckan. (har ungen på dagis mån-fredag)
Sen är endå maxtak för sgi 31000/mån brutto. 31