Flashback bygger pepparkakshus!
2020-09-12, 13:14
Medlem
frokeninvesteras avatar
Hej allihopa!

Jag har kikat runt lite och försökt att hitta mer information om vad man har rätt till att få i föräldrapenning om man har blogginkomster och liknande!

Jag har alltså ett fast jobb men får även in lite extra på sidan via intäkter från nätet.

Det jag undrar är hur dessa nätintäkter kan påverka min föräldrapenning i framtiden om man kommer att skaffa barn? Vad har man rätt till att få ut? Finns det något tak för hur mycket man får tjäna på blogginkomster och samtidigt få föräldrapenning?

I dagsläget handlar det om i snitt 3700 kr/mån netto i år men det kommer att öka framöver!

Är det någon som har mer info om detta eller vet någon sjyst blogg/hemsida så låt mig gärna veta här i kommentarsfältet!

Tack så jättemycket på förhand och jag önskar er en fortsatt trevlig helg! ^^

Med vänliga hälsningar
Fröken Investera
Citera
2020-09-12, 13:19
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frokeninvestera
Hej allihopa!

Jag har kikat runt lite och försökt att hitta mer information om vad man har rätt till att få i föräldrapenning om man har blogginkomster och liknande!

Jag har alltså ett fast jobb men får även in lite extra på sidan via intäkter från nätet.

Det jag undrar är hur dessa nätintäkter kan påverka min föräldrapenning i framtiden om man kommer att skaffa barn? Vad har man rätt till att få ut? Finns det något tak för hur mycket man får tjäna på blogginkomster och samtidigt få föräldrapenning?

I dagsläget handlar det om i snitt 3700 kr/mån netto i år men det kommer att öka framöver!

Är det någon som har mer info om detta eller vet någon sjyst blogg/hemsida så låt mig gärna veta här i kommentarsfältet!

Med vänliga hälsningar
Fröken Investera

Om det är pengar som kommer in och skattas som vanlig inkomst så räknas det precis som vanlig inkomst.
Citera
2020-09-12, 13:22
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Hej allihopa!

Med vänliga hälsningar
Fröken Investera

Varför inte ringa Försäkringskassan och fråga? Jag tror du får bättre svar än om du frågar här. Skattar du för det så är det nog som vilken inkomst som helst, men i alla fall när det gäller författare och konstnärer finns det undantag i skattelagstiftningen och det är möjligt att det finns liknande undantag för sjukpennings- och föräldrapenningsärenden.
Citera
2020-09-12, 14:04
Medlem
frokeninvesteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Om det är pengar som kommer in och skattas som vanlig inkomst så räknas det precis som vanlig inkomst.

Ja precis! Jag undrar om jag kan tex söka föräldrapenning för 5 dagar/veckan och sedan jobba 2 dagar/veckan med bloggen!

Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Varför inte ringa Försäkringskassan och fråga? Jag tror du får bättre svar än om du frågar här. Skattar du för det så är det nog som vilken inkomst som helst, men i alla fall när det gäller författare och konstnärer finns det undantag i skattelagstiftningen och det är möjligt att det finns liknande undantag för sjukpennings- och föräldrapenningsärenden.

Yes, det ska jag men på Måndag! Jag ska erkänna att jag inte har provat ringa idag, då jag bara gissade att de har stängt nu över helgen!

Men precis, frågan är om man kan ansöka om föräldrapenning 5 dagar/veckan istället för 7 dagar och därmed kunna jobba med bloggen/IG under de andra två dagarna!

Ska ringa och kolla med dem, samt maila dem!

Om någon har mer erfarenhet av detta eller tips så låt mig gärna veta! ^^ Är riktigt nyfiken på detta!

Med vänliga hälsningar
Fröken Investera
Citera
2020-09-12, 14:43
Medlem
Citat:
Ja precis! Jag undrar om jag kan tex söka föräldrapenning för 5 dagar/veckan och sedan jobba 2 dagar/veckan med bloggen!

Yes, det ska jag men på Måndag! Jag ska erkänna att jag inte har provat ringa idag, då jag bara gissade att de har stängt nu över helgen!

Men precis, frågan är om man kan ansöka om föräldrapenning 5 dagar/veckan istället för 7 dagar och därmed kunna jobba med bloggen/IG under de andra två dagarna!

Ska ringa och kolla med dem, samt maila dem!

Om någon har mer erfarenhet av detta eller tips så låt mig gärna veta! ^^ Är riktigt nyfiken på detta!

Med vänliga hälsningar
Fröken Investera

Lite blandat här, Om du redovisar och skattar din extrainkomst så räknas den mot din sgi (jag gissar att det är det du undrade, dvs lön + lön från sidoinkost = total inkomst, total inkomst = sgi grundad.)

Föräldradagr får du ta som du önskar, regeln är =
är du med barnet = "föräldrapenning", (eller föräldragdag snarare)
är barnet på förskola = ingen "föräldrapennig" . (eller föräldragdag snarare)

allt annat är ju hopplöst svårkontrolerat. för FK.

du får mao ta ut föräldra penning 7 dagar i veckan, under förutsättning att barnet inte är på förskolan. det är lite rörigt med just "lördag söndag", du måste ta (om jag minns rätt) minst fredag eller måndag som föräldradag, för att få ta ut FP över helgen, man kan altso inte ta ut lör-sön enbart om man jobbar 5 dar i veckan. (har ungen på dagis mån-fredag)

Sen är endå maxtak för sgi 31000/mån brutto. 31
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in