Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-18, 15:26
Bannlyst
Hej,

Jag tänkte beställa en klocka som tar 6 månader att tillverka, jag är inte säker på om jag är i Sverige då och undrar om den kan sparas för mig?

Hur funkar detta? Skulle beställas från uret.se förövrigt.
Senast redigerad av Arminnn 2020-09-18 kl. 15:29.
Citera
2020-09-18, 15:32
Bannlyst
Du frågar uret.se och deras kundtjänst naturligtvis.
Citera
2020-09-18, 15:38
Medlem
Om du betalar för klockan, så kan de säkert skicka den till världens ände.
Citera
2020-09-18, 16:00
Medlem
Vermillionss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arminnn
Hej,

Jag tänkte beställa en klocka som tar 6 månader att tillverka, jag är inte säker på om jag är i Sverige då och undrar om den kan sparas för mig?

Det låter saftigt, nu får du nästan berätta mer om klockan.

Om de får en adress där du bor så kan de skicka den.

De kan ha kvar klockan som väntar på dig hemma i Sverige. Det borde inte finnas ett krav på att du måste hämta ut den eftersom det inte är svårt att förvara den. Du betalar väl inte i efterhand så de har fått sina pengar.

Eller så väntar du med att beställa den.
Citera
2020-09-18, 16:22
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Ja då är den 6 timmar bakom
Citera
2020-09-18, 22:23
Medlem
Glackstolps avatar
Citat:
Hej,

Det är inte tillverkningen som tar tiden. Uret har avtal med återförsäljare runt om i Europa och Asien som de dealar med. Dina intyg kommer att stämplas där också.
Citera
2020-09-20, 19:02
Medlem
OddDs avatar
Uret är en gråhandlare som inte tillverkar något själv. Uret ser till att köpa in uret och sälja det dyrare till dig, därav upp till 6 mån väntetid.
Citera
2020-09-20, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OddD
Uret är en gråhandlare som inte tillverkar något själv. Uret ser till att köpa in uret och sälja det dyrare till dig, därav upp till 6 mån väntetid.

Nej, hos hemsidan hos patek phillioe finns video som visar att deras personal bygger i ungefär 6 mån
Citera
2020-09-20, 19:13
Medlem
OddDs avatar
Citat:
Nej, hos hemsidan hos patek phillioe finns video som visar att deras personal bygger i ungefär 6 mån

Ja, men uret som gråhandlare kan inte bara beställa hos PP. Klockbranschen fungerar inte på det sättet.
Citera
2020-09-20, 19:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OddD
Ja, men uret som gråhandlare kan inte bara beställa hos PP. Klockbranschen fungerar inte på det sättet.
Varför inte? Finns det fler branscher där exklusivare prylar inte kan köpas av vem som helst och så vidare?

Har någon tips om sajt där man kan läsa hur klockbranschen fungerar?
Citera
2020-09-20, 19:29
Medlem
OddDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Varför inte? Finns det fler branscher där exklusivare prylar inte kan köpas av vem som helst och så vidare?

Alla bjässar säljer via AD eller egna botiques. Eftersom efterfrågan på populära modeller är långt mycket större än den faktiska tillverkningen kan återförsäljarna välja och vraka bland sina kunder. Många av klockorna säljs i bunt med mindre populära till gråhandlare. Det görs för att hålla uppe säljvolymerna så att man når tillverkarnas mål för att få behålla AD-status. Vill man inte betala premium hos gråisar får man i bästa fall vänta år på att få lov att spendera sina pengar, dvs. om man ens får sätta upp sig på intresselistan. Vilket inte är ovanligt.
Citera
2020-10-07, 16:58
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant

Bilar, tex Bugatti.

Du kan googla Rolex waiting list.

Du kan också byta ut Rolex mot något annat varumärke, tex Patek Philippe.

https://www.google.com/search?q=goog...0&bih=616#ip=1

https://www.google.com/search?client...e-gws-wiz-serp

https://monochrome-watches.com/the-m...of-the-market/

En småfifflare i klockbranschen kan tjäna en slant på momsbedrägeri och gråhandel.
Sannolikheten att åka fast för momsbedrägeri med några klockor om året är mycket liten.
Senast redigerad av trottwell 2020-10-07 kl. 17:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in