Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-20, 18:00
Medlem
Softis...s avatar
Vi måste ha en bullbakartråd här på FB. =D

Jag ska börja baka efter runt 20 års stillestånd. Inser att det som fanns av kunskap då, inte längre finns med mig.

Jag har formar som är 50 mm i diameter. Hur stor och tjock ska degen jag kavlar ut vara för att den ska passa mina formar?
Citera
2020-09-20, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...

Jag ska börja baka efter runt 20 års stillestånd. Inser att det som fanns av kunskap då, inte längre finns med mig.

Jag har formar som är 50 mm i diameter. Hur stor och tjock ska degen jag kavlar ut vara för att den ska passa mina formar?
Det beror väl på hur många varv du snurrar. En toapappersrulle är väl 100mm och är väl något hundratal varv.
Citera
2020-09-20, 18:42
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Det beror väl på hur många varv du snurrar. En toapappersrulle är väl 100mm och är väl något hundratal varv.
Precis. Hur många varv ger den ultimata bullstorleken, och hur stor ska då den utkavlade degen vara?
Citera
2020-09-20, 18:45
Var alldeles för längesen jag provade baka bullar. Tycker alltid mina blir misslyckade . Får testa snart igen och hoppas på det bästa. Är det inte kanelbullens dag om typ 2 veckor ?
Citera
2020-09-20, 18:47
Bannlyst
Citat:
Precis. Hur många varv ger den ultimata bullstorleken, och hur stor ska då den utkavlade degen vara?
50mm låter väldigt lite för en bulle, så kasta de formarna och köp några 70-90mm, så tar vi det därifrån.

När jag räknade varven på "hembakade" bullar från ICA sist, så fick jag det till 2-3 varv.
Citera
2020-09-20, 18:58
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Var alldeles för längesen jag provade baka bullar. Tycker alltid mina blir misslyckade . Får testa snart igen och hoppas på det bästa. Är det inte kanelbullens dag om typ 2 veckor ?
Den 4 oktober är det visst. =)

Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
50mm låter väldigt lite för en bulle, så kasta de formarna och köp några 70-90mm, så tar vi det därifrån.

När jag räknade varven på "hembakade" bullar från ICA sist, så fick jag det till 2-3 varv.
Oki. Jag får köpa nya större formar. Börjar med mandelmassafyllning. Gott!
Senast redigerad av Softis... 2020-09-20 kl. 19:04.
Citera
2020-09-21, 15:27
Medlem
Citat:

Personligen föredrar jag att kavla degen väldigt tunn, ha fyllningen på 2/3 av degen, vika över delen som inte har fyllning och sen vika över den sista delen. Skär sen långa remmar som jag lindar runt fingret för att till sist vika över den sista biten som ett bälte över mitten. Och glöm inte kardemumma i degen. Förstår inte otyget med kanelbullar utan kardemumma. How can less be more? More is more! Som Yngwie Malmsteen sa.
Citera
2020-09-21, 17:09
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N9HN
Personligen föredrar jag att kavla degen väldigt tunn, ha fyllningen på 2/3 av degen, vika över delen som inte har fyllning och sen vika över den sista delen. Skär sen långa remmar som jag lindar runt fingret för att till sist vika över den sista biten som ett bälte över mitten. Och glöm inte kardemumma i degen. Förstår inte otyget med kanelbullar utan kardemumma. How can less be more? More is more! Som Yngwie Malmsteen sa.
Tack!
Jag tar till mig allt av kunskap.
Citera
2020-09-22, 18:42
Medlem
Mina bullar blir goda till smaken och strukturen, men jag saknar det finstilta handlaget och finessen, vilket skänker dem en brutalismens björntjänst.
Inget ont som inte bär gott med sig; de flesta blir "glatt överraskade" när de väl smakar. Smaken överträffar utseendet, så att säga.

Personligen är jag svag för klassiska kanelbullar, med remons baserad på extrasaltat smör, råsocker och kanel. Och i degen har jag grovstött kardemumma.

Jag vill slå ett slag för att göra egna "bake off"-bullar. Gör dem helt färdiga och låt dem jäsa på plåt, sedan djupfrys dem direkt och förpacka i fryspåsar eller i lådor med smörpapper.
När det skall bjudas på fika, tina dem lätt och grädda dem som vanligt. Det är ett riktigt fint tips.
Senast redigerad av Merkur 2020-09-22 kl. 18:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in