Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-01, 10:29
  #721
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsibellsi
Ok, tack då avvaktar jag. Verkar vara många som "får effekt" direkt med minskad hunger/sötsug och snabbare mättnadskänsla så därför blev jag fundersam.

Folk reagerar väldigt olika på semaglutid. Jag märkte skillnad efter ett par dagar. Min läkare höjde ändå dosen till 0,5 mg tredje veckan eftersom jag inte hade några bieffekter.

Rekommenderad dos från Novo Nordisk är 0,25 mg fyra veckor, 0,5 mg fyra veckor, sedan 1,0 mg per vecka framöver.

Själv fick jag 0,25 mg två veckor, 0,5 mg två veckor och 0,75 mg varje vecka sedan dess.
Citera
2024-04-02, 21:45
  #722
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onewalker
Folk reagerar väldigt olika på semaglutid. Jag märkte skillnad efter ett par dagar. Min läkare höjde ändå dosen till 0,5 mg tredje veckan eftersom jag inte hade några bieffekter.

Rekommenderad dos från Novo Nordisk är 0,25 mg fyra veckor, 0,5 mg fyra veckor, sedan 1,0 mg per vecka framöver.

Själv fick jag 0,25 mg två veckor, 0,5 mg två veckor och 0,75 mg varje vecka sedan dess.
Tack för svar.
Citera
2024-04-05, 10:14
  #723
Medlem
Fick äntligen min leverans. Den första blev tagen av polisen, det var ingen scam som jag trodde. Jag kontaktade butiken o de sände ett nytt paket gratis.

Men hur säker kan man vara att det är äkta vara? Jag blir lite misstänksam. Det står på förpackningen att det är tillverkad i sverige, vilket låter märkligt.
Någon som förstår varifrån de får preparatet när det är slut överallt annars?
Citera
2024-04-05, 20:11
  #724
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nxp
Fick äntligen min leverans. Den första blev tagen av polisen, det var ingen scam som jag trodde. Jag kontaktade butiken o de sände ett nytt paket gratis.

Men hur säker kan man vara att det är äkta vara? Jag blir lite misstänksam. Det står på förpackningen att det är tillverkad i sverige, vilket låter märkligt.
Någon som förstår varifrån de får preparatet när det är slut överallt annars?
På min förpackning (som är från apotek) så står det "Novo Nordisk A/S Novo Allé Danmark"
Jag hade aldrig vågat köpa från en fristående butik, kan vara vilken skit som helst i pennorna då..


Nyss tog jag min 4 spruta, har gått ner cirka 5 kg vilket känns toppen! Problemet är att jag har slut på nålar nu. Vet någon var man kan köpa nål som passar Ozempic penna?
Citera
2024-04-07, 16:09
  #725
Medlem
Dishys avatar
Någon som lyckats hitta Ozenpic på något apotek i Stockholmsområdet senaste dagarna/veckorna? Ser att det står "Fåtal i lager" på fass.se ibland men när jag ringer till apoteket i fråga strax efter öppning har andra bantare blixtsnabbt varit där redan. Ja vi hade nyss men de tog precis slut svarar de. Ska man tälta utanför eller??
Citera
2024-04-07, 19:57
  #726
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Ozempic, vad är det egentligen? En bekant fick det utskrivet som bantningsmedel men en annan jag känner har det mot diabetes. Båda gick ner flera kilo, aptiten och hungern minskade. Det finns bara på recept och är svindyrt. Nån som använder eller vet mer?
Det finns två olika prepatatnamn, Ozempic och Wegovy, men båda innehåller samma substans, nämligen semaglutid. Det första ges till Typ-2 diabetiker, det andra till tjockisar.

Det aktiva ämnet, en inkretin, GLP-1, har effekten av att förlångsamma magtömningen, öka utsöndringen av insulin från bukspottskörteln och dämpa hungern.

När man tar detta medel, kan det vara bra att dricka tillräckligt, inte ta för mycket opioider som minskar tarmperistaltiken då tarmblockage kan vara en liten risk så att den föda som intas inte samlar sig.
Citera
2024-04-11, 20:52
  #727
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Någon som lyckats hitta Ozenpic på något apotek i Stockholmsområdet senaste dagarna/veckorna? Ser att det står "Fåtal i lager" på fass.se ibland men när jag ringer till apoteket i fråga strax efter öppning har andra bantare blixtsnabbt varit där redan. Ja vi hade nyss men de tog precis slut svarar de. Ska man tälta utanför eller??

Fick tag i ett paket idag. En gubbe före i kön köpte två paket och sen fanns det ett paket kvar till mig och sen var de slut.
Citera
2024-04-12, 14:04
  #728
Medlem
Blev medlem på drvikt för en vecka sedan och fick receptet utskrivet igår. La nog hela gårddagen på att åka runt till de ställena som FASS visade som i lager, men på de allra flesta var saldot fel, eller så var Ozempicen reserverad på nåt vis.

edit: göteborg

Idag blev det nästan samma visa, nådde så långt att farmaceuten tog fram en kartong och la den framför mig, innan hon skulle kolla med en kollega och vips så försvann den ur sikte - jag åkte besviket hemåt men kollade då igen och ja där, i mitt närmsta apotek, fanns den. Efter ca 10 besök så fick jag köpa. Firade med Twix.
Citera
2024-04-15, 12:38
  #729
Medlem
Går man ner för man äter mindre eller gör ozempic något ned blodsockret och kroppen?

Vad går man ner på?
Citera
2024-04-15, 19:10
  #730
Medlem
Hur får ni ut sista skvätten från glasampullen? Har flera flaskor med skvättar kvar i botten men får inte ut dem.
Citera
2024-04-15, 19:25
  #731
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterErikare
Går man ner för man äter mindre eller gör ozempic något ned blodsockret och kroppen?

Vad går man ner på?

Stabiliserar blodsockret genom långsammare magsäckstömning om jag förstått det rätt. Man blir mätt snabbare och håller sig mätt längre. Eller fungerar som en normal människa som blir normalt mätt av normala portioner enligt många fd. fettosar inklusive mig själv.
Citera
2024-04-25, 13:07
  #732
Medlem
Var i kontakt med min läkare på Vc i veckan ang viktnedgång.
Har extremt svårt för henne men hon förvånade mig med att säga att hon beklagade att dom inte fick skriva ut diabetesläkemedlen längre som hon ansåg faktiskt har god effekt på övervikt… o så sa hon flera gånger ”privata läkare skriver fortfarande ut” …

Sååå då undrar jag vart man ska vända sig.. har ett BMI på 29… vad är allas era rekommendationer??

Tackar i förväg för hjälpsamheten
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback