• 2
  • 3
2020-09-27, 14:21
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiskan95
Hej!

Jag känner mig redo för att ta nästa steg och söka vidare till universitet, problemet är att jag inte kan välja vad ska borde satsa på för utbildning. Mina främsta intressen ligger på Samhällsvetenskap och Geografi, gärna med olika former av statistik, prognoser och utredningar inblandat. En annan del av mig älskar natur och lugn, vilket motiverar mig att studera t.ex Biologi eller Geovetenskap / Naturgeografi.

Jag tror att Samhällsvetenskap kommer att vara lättare att klara av och få grepp om vad man faktiskt läser. Medans inom naturvetenskap är det mycket som känns off för mig, t.ex Cellbiologi och Fysiologi, då jag mer är intresserad av ekosystemens samspel.

Samtidigt är Samhällsvetenskap generellt ganska formellt och byråkratiskt om man skulle få jobb på någon myndighet och vända papper. Naturligtvis har kanske naturvetenskapliga jobb också sådana drag, men det är ofta mer spännande enligt mig.

Ett alternativ har varit att studera Geografi (Stockholms eller Göteborgs Universitet), vilket alltid var mitt favoritämne i grundskolan. En kandidat i Geografi omfattar både Naturgeografi och Samhällsgeografi med ett brett spektrum. Men samtidigt känns det som ribban är låg för antagning och det är en flumutbildning för personer utan något större mål. Därför tror jag att det där finns en stor risk att man bara blir allmänbildad utan spetskompetens. Jobb inom samhällsvetenskap konkurreras ut av Statsvetare osv, och jobb inom Naturvetenskap konkurreras ut av Naturvetare..

Som person är jag ganska blyg, jag klarar utmärkt av mindre grupper om kunskapsnivån är hög. Men att kommunicera med flera olika parter i t.ex utredningar osv kan jag nog ha svårt för. Gällande behörighet har jag direkt behörighet till alla Samhällsvetenskapliga program ink. Statstik / Ekonomi. Jag har delvis naturbehörighet, men behöver komplettera ett par kurser. Jag har hyfsade betyg som räcker till de flera hyfsade utbildningar, dock inte Juridik, Läkare osv..

Hur bör man tänka?

Försök att kolla om det är troligt att du kan få jobb på din utbildning efteråt med. Läsa geografi och samhällskunskap låter väl inte sådär jätte hett. Det är en kombination av intresse och realistiska jobbchanser man får ta ställning till. Du kanske kan bli lärare i SO och geografi på gymnasiet?
Citera
2020-09-27, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Försök att kolla om det är troligt att du kan få jobb på din utbildning efteråt med. Läsa geografi och samhällskunskap låter väl inte sådär jätte hett. Det är en kombination av intresse och realistiska jobbchanser man får ta ställning till. Du kanske kan bli lärare i SO och geografi på gymnasiet?

Ja, en bana som lärare är kanske inte att utesluta, finns ju iallafall bra arbetsmöjligheter. Men jag har ofta uppfattat många lärare (i synnerhet SO-lärare), som ganska blåsta och okunniga, troligen pga de låga kraven för antagning. Vilket iof är incitament för mig att göra bättre ifrån mig om jag nu skulle välja den vägen..
Citera
2020-09-27, 18:42
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ja, en bana som lärare är kanske inte att utesluta, finns ju iallafall bra arbetsmöjligheter. Men jag har ofta uppfattat många lärare (i synnerhet SO-lärare), som ganska blåsta och okunniga, troligen pga de låga kraven för antagning. Vilket iof är incitament för mig att göra bättre ifrån mig om jag nu skulle välja den vägen..

Det tråkiga som gymnasielärare i SO ämnen är att det är svårt att hitta just sådana jobb men det som är bra är att om du är behörig gymnasielärare så är du även behörig lärare för att undervisa på t ex högstadiet. Men verkar som en ganska tuff miljö o undervisa i.
Citera
2020-09-27, 19:09
Medlem
Citat:
Det tråkiga som gymnasielärare i SO ämnen är att det är svårt att hitta just sådana jobb men det som är bra är att om du är behörig gymnasielärare så är du även behörig lärare för att undervisa på t ex högstadiet. Men verkar som en ganska tuff miljö o undervisa i.

Har du en lärarlegimation så får du sätta betyg i alla ämnen. Jag blev t.ex. av med mitt långtidsvikariat som fysiklärare på en gymnasieskola för att de hittade en lärare som hade legitimation i matte och teknik. Att han inte hade ett enda högskolepoäng i fysik var inte relevant.
Citera
2020-09-27, 19:12
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Har du en lärarlegimation så får du sätta betyg i alla ämnen. Jag blev t.ex. av med mitt långtidsvikariat som fysiklärare på en gymnasieskola för att de hittade en lärare som hade legitimation i matte och teknik. Att han inte hade ett enda högskolepoäng i fysik var inte relevant.

Låter märkligt. Källa?
Citera
2020-09-27, 19:32
Medlem
Citat:
Låter märkligt. Källa?

https://www.skolverket.se/regler-och...e-ar-behorig-i
Citera
2020-09-28, 05:52
Bannlyst
Tufft som ung då unga är ofta alltid stressade.

Finns bättre jobb att börja med och därefter fundera på om det inte är bättre att utvecklas i företagen internt. Gymnasiet borde duga som start på vägen. Alla vinner inte på att gå vidare på högskola/universitet.

Hittar ni verkligen bara jobb därute som kräver erfarenhet?
Citera
2020-09-28, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Tufft som ung då unga är ofta alltid stressade.

Finns bättre jobb att börja med och därefter fundera på om det inte är bättre att utvecklas i företagen internt. Gymnasiet borde duga som start på vägen. Alla vinner inte på att gå vidare på högskola/universitet.

Hittar ni verkligen bara jobb därute som kräver erfarenhet?

Egentligen är ju universitetsutbildning ganska onödigt för många jobb, min livsstandard skulle säkert kunna nå nästan samma nivå med ett jobb som inte kräver högre utbildning. Tyvärr har jag press på mig från familj och släktingar att leverera, vilket jag också köper eftersom jag kan klara av högre utbildning (vissa).
Citera
2020-09-30, 02:26
Medlem
Hadyoursixs avatar
Citat:
Egentligen är ju universitetsutbildning ganska onödigt för många jobb, min livsstandard skulle säkert kunna nå nästan samma nivå med ett jobb som inte kräver högre utbildning. Tyvärr har jag press på mig från familj och släktingar att leverera, vilket jag också köper eftersom jag kan klara av högre utbildning (vissa).

En universitetsutbildning är också en upplevelse. Inte bara något som ger en ett jobb. Många mår bra av att tänka tillbaka på ens studentliv. Om man även gillar skolan och plugget så är det ju en självklarhet.
Citera
2020-10-01, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hadyoursix
En universitetsutbildning är också en upplevelse. Inte bara något som ger en ett jobb. Många mår bra av att tänka tillbaka på ens studentliv. Om man även gillar skolan och plugget så är det ju en självklarhet.

Haha jo, ser faktiskt fram emot det oavsett vart det landar någonstans. Tack för alla tips iallafall
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in