Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-26, 08:15
  #1
Medlem
Sitter här o försöker bygga ihop en stabil och billig dator och fastnade när jag kom till moderkortet och skulle till att välja chipset.

Enligt Inet's hemsida så har jag 4 olika chipset varianter att välja på.

Intel B460
Intel H410
Intel H470
Intel Z490

Jag tog o kollade upp det dyraste alternativet Z490 vilket tydligen ska vara den nya sortens moderkort.. Gjord specifikt för att kunna klara av och hantera den nya generationen utav i9..

Men i9 är för mig overkill.. Jag kommer inte att gå högre än den nyaste generationen av i5 på den här datorn.

Så vilket chipset är det jag ska ha i så fall?

Jag kommer inte köra något trådlöst nätverk. (kostar fan 500 spänn extra bara det)
Nöjer mig med en PCI-Express x16 port.
Kanske kommer vilja utöka det med ett lite mer avancerat ljudkort, något nätverkskort etc etc, lite senare.
Det skulle även vara nice o kunna starta upp några gamla SATA hårddiskar som jag har liggandes men kommer självklart använda mig utav en SSD.

Jag försöker komma undan så billigt som möjligt här. Ett chipset för den nya generationens i9 skulle därför vara helt efterblivet. Men vad fan väljer man som ett minimalistiskt alternativ till den nya generationens i5?

Tack på förhand.
Citera
2020-09-26, 08:55
  #2
Medlem
Z kort ska du ha om du har en cpu med prefix K för överklocknings möjligheter.

B är (business), och H sitter oftast i lågbudget datorer, det som skiljer är antalet olika portar och typ, samt var dom sitter
Citera
2020-09-26, 09:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Z kort ska du ha om du har en cpu med prefix K för överklocknings möjligheter.

B är (business), och H sitter oftast i lågbudget datorer, det som skiljer är antalet olika portar och typ, samt var dom sitter

Men Z korten ligger ju på idiot höga priser? Dessutom finns det stöd för platser i kortet som jag inte ens kommer använda. Jag behöver inte två platser för grafikkort tex då jag bara är ute efter o använda mig av en. O bara det drar ner kortet med en hel tusenlapp.

Nog måste det finnas något kort fortfarande som passar den nya i5'an galant men ändå går loss på bara 900?


Menar du att H är det som jag borde undersöka i så fall?
Citera
2020-09-26, 09:06
  #4
Medlem
z490 är det enda som har stöd för minnen snabbare än 2933MHz och annan form av överklockning, iinklusive CPUns multiplikator. De andra är mer eller mindre snikvarianter som gjort avkall på olika saker som färre/långsammare USB, billigare komponenter osv. H410 saknar dessutom stöd för dual-channel ram t.ex.

Varför köpa en Ferrari som bara fungerar i ettans växel?

Toms Hardware summerar olika chipset features med brädor från ASrock: https://www.tomshardware.com/news/as...omet-lake-cpus

Edit: dessutom har 10xxx inte medföljande kylare, den får du köpa separat och montera själv. Med tajt budget hade jag hellre kollat på Ryzen5/3600 och B550-kort.
__________________
Senast redigerad av Skalman71 2020-09-26 kl. 09:20.
Citera
2020-09-26, 09:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
z490 är det enda som har stöd för minnen snabbare än 2933MHz och annan form av överklockning, iinklusive CPUns multiplikator. De andra är mer eller mindre snikvarianter som gjort avkall på olika saker som färre/långsammare USB, billigare komponenter osv. H410 saknar dessutom stöd för dual-channel ram t.ex.

Varför köpa en Ferrari som bara fungerar i ettans växel?

Toms Hardware summerar olika chipset features med brädor från ASrock: https://www.tomshardware.com/news/as...omet-lake-cpus

Det ser faktiskt ut som att du har rätt vilket är riktigt jävla irriterande. Det borde finnas något kort på runt en tusenlapp som har alla väsentliga delar jag behöver. Som går o överklocka..
Jag vill inte ha något kort med överdrivet massa flåd o krimskrams. Vem fan behöver 4 ram portar liksom? Det duger gott o väl med två. Vill inte ha 24st PCI-E portar. Jag vill bara ha en som jag kan stoppa in mitt nuvarande kort i.

Inte är man sugen heller på o betala 3000 spänn för ett jäkla moderkort. Det är kostnader jag skulle kunna slänga ut på en bättre SSD istället.

Men jag ska sätta mig nu och kolla lite om det finns lite guider på en i5 och vilka moderkort som fungerar. Helst av allt vill jag ha ett från MSI då dom har visat sig vara grymt bra och pålitliga förr.
Citera
2020-09-26, 09:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaKennyBody
Det ser faktiskt ut som att du har rätt vilket är riktigt jävla irriterande. Det borde finnas något kort på runt en tusenlapp som har alla väsentliga delar jag behöver. Som går o överklocka..
Jag vill inte ha något kort med överdrivet massa flåd o krimskrams. Vem fan behöver 4 ram portar liksom? Det duger gott o väl med två. Vill inte ha 24st PCI-E portar. Jag vill bara ha en som jag kan stoppa in mitt nuvarande kort i.

Inte är man sugen heller på o betala 3000 spänn för ett jäkla moderkort. Det är kostnader jag skulle kunna slänga ut på en bättre SSD istället.

Men jag ska sätta mig nu och kolla lite om det finns lite guider på en i5 och vilka moderkort som fungerar. Helst av allt vill jag ha ett från MSI då dom har visat sig vara grymt bra och pålitliga förr.

Fast 24 pcie-lanes är inte samma sak som 24 pcie-portar. Olika slags kort använder olika antal lanes för att kunna transportera tillräcklig mängd data. Ett grafikkort t.ex. använder 8-16 lanes, en SSD 2 lanes osv. Ytterligare en anledning att hålla sig borta från H410-kort, utöver den tappade RAM-prestandan (du vill f.ö. ha 4 RAM-platser, med 2 RAM-platser finns det oftast bara single-channel vilket begränsar prestandan avsevärt).

Vidare kostar moderkorten inte nödvändigtvis 3000. Från ca 1750 och uppåt, såvida du inte shoppar i Runes Elektronikbutik i Slöinge eller liknande, som lägger på 80% på prylarna i sin lilla hörnbutik.

F.ö. är det rätt naturligt - vill man ha bättre grejer får man betala för det. Bättre integrerat ljudkort, bättre spänningshantering, bättre kyllösning, bättre överklockning osv kostar. Om överklockning (>2933MHz minnen och CPU-klockning) inte är aktuellt, kolla på H470.
__________________
Senast redigerad av Skalman71 2020-09-26 kl. 09:49.
Citera
2020-09-26, 11:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Fast 24 pcie-lanes är inte samma sak som 24 pcie-portar. Olika slags kort använder olika antal lanes för att kunna transportera tillräcklig mängd data. Ett grafikkort t.ex. använder 8-16 lanes, en SSD 2 lanes osv. Ytterligare en anledning att hålla sig borta från H410-kort, utöver den tappade RAM-prestandan (du vill f.ö. ha 4 RAM-platser, med 2 RAM-platser finns det oftast bara single-channel vilket begränsar prestandan avsevärt).

Vidare kostar moderkorten inte nödvändigtvis 3000. Från ca 1750 och uppåt, såvida du inte shoppar i Runes Elektronikbutik i Slöinge eller liknande, som lägger på 80% på prylarna i sin lilla hörnbutik.

F.ö. är det rätt naturligt - vill man ha bättre grejer får man betala för det. Bättre integrerat ljudkort, bättre spänningshantering, bättre kyllösning, bättre överklockning osv kostar. Om överklockning (>2933MHz minnen och CPU-klockning) inte är aktuellt, kolla på H470.

Ja det ser ut som att det går o komma som billigast undan med cirka 1750:- i så fall är det med ett kort som det här.
https://www.inet.se/produkt/x138299/...pecifikationer

Tanken är att det här aldrig kommer att bli någon värsting dator.. Det är en dator som jag vill sätta ihop för en billig peng och målet är att den ska fungera jävligt bra med dom delar jag tänker använda mig utav.
Jag har grafikkort redan som kommer fungera dugligt iaf ett tag till.
Så det jag behöver köpa är en processor, 2 ram-minnen, moderkort som gör att dessa 2 fungerar optimalt, ett nätagg och några SSD hårddiskar.

Vad jag i princip försöker bygga är en dator som ska cirkulera runt en Intel Core i5 10600K processor och komma så billigt som möjligt undan.

Överklockning är nice o ha, men det är inget jag kommer tänka på förens kanske lite senare.

Vad det verkar som dock(?) så finns det inga moderkort som kan använda en i5 10600K fullt ut som inte är en Z490? Z490 är om jag förstår det hela rätt ett krav om du vill få just den processorn att prestera som den ska.
Vill jag droppa långt ner i kostnad ser det ut som att jag får skippa hela K biten och gå ner någon generation. Det öppnar upp för lite mera möjligheter och gör att jag kan spara några tusenlappar.

Det är trisst dock, för det är just K jag ville ha. Därför tänkte jag kolla om någon hade något tips på ett moderkort som inte kostar runt 2000 spänn, men fortfarande kan punga ut full prestanda vid hela K biten.

Ser inte så ut, utan det verkar som att H470 är ett kort som fungerar med det men fortfarande är en rejäl nedgradering.

https://youtu.be/7PwG1jyM4fc?t=797
Det är precis som han säger i den här videon. Det är just dom här "trevliga funktionerna" som jag egentligen inte ens behöver ha. Jag behöver inget mastodont ljudkort. Ljud är trevligt men det är inte som att man behöver 3D all surround sound and legendary fart enhancements när man planerar att köra lite Warcraft 3 o lyssna på musik. Vadfan ska jag med wifi till i ett moderbord? Wifi för mig är lika med sämre nätverk och random disconnects stup i kvarten. Jag nöjer mig med min sladd in i väggen som vanligt folk.
Citera
2020-09-26, 17:09
  #8
Medlem
Tror jag hittade en vinnare!

https://www.inet.se/produkt/1903155/...pecifikationer

Dock finns det inga recensioner på den, så jag gissar på att det är lite billigare kort som har kommit ut lite senare. Tyvärr har den fortfarande massa onödiga platser som kommer o fortsätta förbli tomma ett tag. Men billigare o bättre tror jag inte att det går o hitta till någon i5.

Hittade en grymt bra video som förklarade det där med moderkortet. Det är som jag sa. Intel Z490 är i princip ett krav om du vill att dessa korten ska fungera optimalt.

https://www.youtube.com/watch?v=mrY0...el=OptimumTech

Kan komma billigare undan med cirka 3000 spänn om jag köper en ryzen processor istället. Men jag gillar fan intel. Dessutom säkrar det lite inför framtiden så får se det som en bonus.
Citera
2020-10-01, 07:20
  #9
Medlem
TexasSwedes avatar
Det är egentligen ganska enkelt.
Om du köper en Intel-processor som slutar på K så har du betalat extra för möjligheten att överklocka processorn. För att kunna överklocka måste du ha ett moderkort i Z-serien.

Det är i de flesta fallen ganska korkat att köpa en K-processor och sedan montera det på ett moderkort som du inte kan överklocka. Men det finns undantag. På en del processorer så skiljer det sig i frekvens-hastighet mellan K och icke-K modellerna. Då kan det faktsikt löna sig att välja K-modellen.

Jag ska precis bygga en liten dator som jag ska ha i husvagnen. Jag har ett moderkort med B360-chipset, alltså "Business". Jag kan använda processorer i Intels 8:e och 9:e generation, och jag kommer förmodligen välja en i5-8600K. Varför inte en i5-8600? För att 8600K är både billigare och några procent snabbare: https://cpu.userbenchmark.com/Compar.../m477251vs3941
Men en 9700 eller 9700K? Bägge är en bra bit dyrare. 9700 är likvärdig i hastighet, och 9700K är någon enstaka procent snabbare. Så en i5-8600K ger mest prestanda för pengarna.
Din i5-10600K är faktiskt obetydligt snabbare än i5-8600K (någon enstaka procent), och du måste skaffa ett dyrare kort med den nya typen av sockel som kom med 10:e generationen Intel-processorer.

Om jag inte hade haft ett moderkort som låg och skräpade hade jag förmodligen byggt något med AMD, där får du det bästa priset idag.

Om du inte har något större behov av PCIe-expansionsplatser så kan du välja ett moderkort i mATX-formatet. De är oftast billigare och har färre kortplatser, etc De är dessutom mindre, så du kan välja en mindre låda.

Som andra redan sagt: PCIe lanes är inte samma sak som PCIe-kortplatser.
Var inte dumsnål, köp ett kort med inbyggd wifi från början.
Alla moderkort jag har sett har inbyggt nätverk, så jag tvivlar på att du kommer köpa nätverkskort i framtiden. Om du menar trådlöst nätverk så är det bättre att köra integrerat.
Dagens moderkort har tillräckligt bra ljud, om du inte är professionell musiker kommer du inte att kunna höra någon skillnad jämfört med ett (dyrt) separat ljudkort, om du ens kan hitta ett idag.

Min rekommendation, om du vill ha en stabil och hyffsat billig dator med bra komponenter är förra generationens Intel, eller till och med 8:e generationen. Ett Z390-kort (ASUS TUF Z390 Plus Gaming för $167 till exempel) och en 9600K för $200 räcker bra. Släng i 16 GB minne för $66 och du har ett helt OK system.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in