Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2020-10-07, 16:48
  #49
Medlem
Jag förstår lite vad ts menar. Och jag förstår också invändningarna angående poserandet som de så kallade "hispstrarna"(jag vill hävda att det inte finns några "hipsters" alls, eller i vart fall att begreppet är lika urlakat som exempelvis begreppet "medelklass).

Dock håller jag inte med riktigt. Jag köper i stort sett aldrig boxvin i dag. Anledningen är att det oftast smakar ganska illa. Jag köper heller aldrig Sofiero eller liknande. Däremot kan jag också ofta föredra vanlig lageröl framför de "roliga" sorterna(jag köper då kanske snarare någon av de tjeckiska, som i dag ju ändå får betraktas som mycket "vanliga" även i Sverige).

Det jag stör mig på är snarare folk som poserar med allt mer tillkämpade "IPA", "suröl", "naturviner" eller något annat spexigt och inte har koll på elementära grunder. Alltså om du håller på och messar en massa om vin men inte har koll på de vanligaste druvorna. Exempelvis någon dissar druvan Merlot, för det har man hört att de gör i filmen "Sideways" som kom för ett antal år sedan(?), men inte vet att Merlot är huvudråvara i några av världens mest ansedda viner som kommer att fortsätta vara det i all jävla evighet oavsett vad "the flavour of the month" råkar vara just nu.
Citera
2020-10-07, 19:51
  #50
Medlem
Känns som att de enda som stör sig på poserandet är de som själva har poserat. De som genuint har tyckt och fortfarande tycker att andra saker än ljus lager är gott har inga problem. Obs: betyder ju inte att man inte kan tycka ljus lager är gott också för det kan man ju göra, och gör ju också.
Håller heller inte riktigt med ovanstående. Man kan lätt tycka t.ex. suröl är gott utan att ha någon större aning öht om vad som rent tillverkningsmässigt gör så att en suröl blir en suröl. Varför skulle man liksom inte?
Citera
2020-10-07, 20:24
  #51
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Känns som att de enda som stör sig på poserandet är de som själva har poserat. De som genuint har tyckt och fortfarande tycker att andra saker än ljus lager är gott har inga problem.

Precis min tanke. Hur orkar man annars alls bry sig om posörer och vad de gör? En bra öl blir ju inte sämre för att det finns påfrestande människor som viftar med den för att öka sin hipphetsfaktor. Själv drack jag knappt öl alls före mikrobryggeri-boomen, helt enkelt eftersom jag inte gillade det som fanns. Nu finns det en massa kul, som jag uppskattar, och en massa skit, som man lär sig sålla bort efterhand.

Sedan kan det förstås finnas en nostalgifaktor, ungefär som att folk plötsligt börjar göra sina barndomsrätter som de inte har ätit på tjugo år när de själva får barn. Men eftersom jag inte har några ungdomsminnen av Tuborg och Pripps att falla tillbaka på, och fortfarande bara tycker att storbryggerilager är kvalmig och småäcklig, blir det mest ipor och apor och bitters och stout här även framöver (och en och annan suring på varma sommardagar). Eftersom jag gillar det. Det har aldrig fallit mig in att någon annan skulle bry sig om vad jag dricker, och lika lite bryr jag mig om vad andra dricker. (Untappd och liknande är helt obegripliga fenomen för mig.) Men de två falangerna Jag-dricker-minsann-det-här-konstiga och Jag-dricker-minsann-bara-det-här-helt-alldagliga är ju ganska precis lika patetiska.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in