Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-30, 01:41
  #1
Medlem
Jonas2000s avatar
Hej!

Det är så att jag fått nån mild form av PTSD, lever helt normalt dock så är allt igång inan jag ska sova.

Jag bor i ett väldigt väldigt utsatt område.
Som på senaste tiden påverkats av kraftiga detonationer. Allt började när en extremt kraftig banger exploderade utanför grannens port. Som tur som så sov jag, men när det väl hände så vakna jag till och kunde höra detonationen. ungefär 4 glassrutor gick i sönder.

Efter detta så skedde många fler detonationer. Många väldigt nära mig.

Problemet: Eftersom varje detonation sker vid 23-03 tiden så får jag total PTSD inan jag sover. Då det minsta lilla ljud får mitt hjärta att pulsa kraftigt. Och så har jag panik inan jag sover.

Jag vill gärna få hjälp med att kunna lunga ner inan jag sover.

Tack
Mvh
Citera
2020-09-30, 02:16
  #2
Medlem
palmlessprayers avatar
KBT behandling har visats fungera för en del. Om du är medveten om vad som utlöst PTSD hos dig så går det även att bearbeta detta individuellt. Genom att separera incidenten från i ditt fall; ett ljud, kan man komma långa vägar. Det är lättare sagt än gjort men i mitt fall gällde det att resonera kring det logiska händelseförloppet till rädslan/ångesten.

Ibland går det att intala sig själv att det är en ologisk rädsla. Genom att successivt exponera dig för dessa ljud kan rädslan eventuellt släppa. Rekommenderar dock KBT, särskilt i grupper. På det viset blir det tydligt i och med att de andra deltagarnas trauma kan låta bisarrt. Det blir lättare att ta tag i sin egna trauma om man ser den större bilden
Citera
2020-09-30, 04:24
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Musik på låg volym så du vänjer dig vid ljud och även dränker ut inkommande ljud?

Kolla youtube finns grymt mycket olika videos med lugn stillsam musik, eller kanske en video med regnljud funkar.
Citera
2020-09-30, 05:17
  #4
Moderator
evilhoneys avatar
Psykologi: allmänt --> Psykisk hälsa
/Moderator
Citera
2020-09-30, 08:49
  #5
Medlem
Jonas2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palmlessprayer
KBT behandling har visats fungera för en del. Om du är medveten om vad som utlöst PTSD hos dig så går det även att bearbeta detta individuellt. Genom att separera incidenten från i ditt fall; ett ljud, kan man komma långa vägar. Det är lättare sagt än gjort men i mitt fall gällde det att resonera kring det logiska händelseförloppet till rädslan/ångesten.

Ibland går det att intala sig själv att det är en ologisk rädsla. Genom att successivt exponera dig för dessa ljud kan rädslan eventuellt släppa. Rekommenderar dock KBT, särskilt i grupper. På det viset blir det tydligt i och med att de andra deltagarnas trauma kan låta bisarrt. Det blir lättare att ta tag i sin egna trauma om man ser den större bilden

Problemet är att jag känner att när som helst kan en detonation ske. Och det är inte ovanligt, Och inte särskilt kul heller.
Ljudet av en detonation är ganska obehaglig.
Citera
2020-09-30, 11:37
  #6
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas2000
Problemet är att jag känner att när som helst kan en detonation ske. Och det är inte ovanligt, Och inte särskilt kul heller.
Ljudet av en detonation är ganska obehaglig.

Men herre gud, var bor du egentligen?
Citera
2020-10-03, 18:45
  #7
Medlem
Jonas2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Men herre gud, var bor du egentligen?

Sverige
Citera
2020-10-03, 19:05
  #8
Medlem
L.Y.Ss avatar
Hej, det kanske kan hjälpa dig om du avdramatiserar själva ljudet genom att på ett kontrollerat sätt utsätta dig för det, kanske genom någon video med hög volym i hörlurar. Har du provat att sova med öronproppar? Det dämpar iaf en liten del av ljudet om det skulle ske igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in