Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-18, 15:04
  #373
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Bra inlägg om fallet, nu är det slut med "sagolika skäl" när man ska döma gäng-mördare i Sverige.
https://www.expressen.se/kronikorer/...a-gangmordare/
Mördarens advokat försökte ställa in allt i Högsta domstolen, klienten kom ju inte eftersom han flytt. HD struntade i detta. Den svenska naiviteten där brottslingar inte döms för att de håller sig borta från domstolen gör mig vansinnig och Högern borde omedelbart ändra lagen. Det ska tala EMOT en klient om han inte dyker upp i domstol. Sedan ger man domen utan honom.

Fast om omständigheten att man inte dyker upp till rättegång skall tala för att man är skyldig, så borde det rimligen tala för att personen är oskyldig om den infinner sig i en rättegång - Och det förstår ju vem som helst att inget av dessa två sätten att tänka på är rimliga eller rättssäkra!

I en mordrättegång handlar det ju om att kunna bevisa att den tilltalade utfört själva mordet och det gör man ju genom "att sätta den tilltalade på brottsplatsen", genom att knyta denna till mordvapnet osv. Förekomsten av att man inte dyker upp till rättegång gör ju inte att man blir mer skyldig för det, för den omständigheten har ju ingenting med själva mordet att göra.

Att man inte dyker upp till rättegång kan ju dessutom bero på massa olika anledningar; Man kanske inte blivit delgiven eller tagit del av kallelsen, det kan finnas en hotbild eller personen kan vara rädd för att dömas. Med det systemet du förespråkar så kommer vi garanterat att döma "fler som inte dykt upp till rättegång", men jag vet inte om vi kommer döma lika många skyldig gärningsmän...
Citera
2023-02-18, 17:17
  #374
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsteria
Wissem bodde på Rymdgatan 64 i Märsta tillsammans med systern och åtminstone Mamman, ett stenkast från busshållplatsen där han sköts. Ingen hemlig adress där inte.
Din lilla dräng nãr man sökte upp snubben stod det att han bodde pä en hemlig adress. Sen att han bodde som en råtta i rymdgatan är en annan femma.
Citera
2023-02-20, 00:17
  #375
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrtenGrabb163
Din lilla dräng nãr man sökte upp snubben stod det att han bodde pä en hemlig adress. Sen att han bodde som en råtta i rymdgatan är en annan femma.
Dräng, haha ni grabbar vet nog inte ens vad innebörden av en dräng är. Men okej vi säger så OrtenGrabb163
Citera
2023-02-20, 17:31
  #376
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Jag vill inte låta mästrande på något sätt, men detta är skillnaden:
  • I t.ex. Hovrätten gjorde man bevisvärdering ett bevis/indicium i taget. Om inte ett aktuellt bevis/indicium i sig räckte för att fälla bortsåg man (i princip) från det beviset
  • Det Högsta Domstolen gjorde var att göra en samlad bevisvärdering, d.v.s. man gjorde en bedömning om bevisen/indicierna TILLSAMMANS kunde fälla den misstänkte

Det sistnämnda innebär: vad är sannolikheten för att den misstänktes DNA fanns på 3 av hylsorna OCH en jacka som hängde i hans garderob var väldigt lik den på filmen från bussen OCH den hade den misstänktes DNA på insidan OCH offrets blod på utsidan OCH att den misstänkte ägde en elsparkcykel som man också såg skytten komma körandes till mordplatsen på. Det är alltså inte beviskraven som sänkts, utan sättet man värderar alla bevis/indicier på.

Mycket intressant artikel om detta sättet att värdera bevis på just i detta mål här: https://svjt.se/svjt/2022/339

HD avfärdar försvarets invändningar om alternativa gärningsmän med ursäkten att det inte har utretts tillräckligt för att minska värdet av åklagarens bevisning. Åklagaren har ju dock en objektivitetsplikt vilket innebär att alternativa händelseförlopp måste kunna uteslutas innan någon blir åtalad. Detta verkar inte ha gjorts mer en ett förhör med en av de utpekade personerna.

Underlaget för bevisvärderingskalkylen är därför undermålig som det skiljaktiga justitierådet påpekar.
__________________
Senast redigerad av derfilo999 2023-02-20 kl. 17:39.
Citera
2023-02-20, 17:37
  #377
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du saknar fokus på grundproblemet, att folk utsätts för brott. Du tycker det är allvarligt om en invandrar gängbrottsling åker in på fel grund. Du ignorerar att en person mördats och det lidande som hans familj utsatts för.

Jag tror helt enkelt jag tänker mer på offren än du, som är fokuserad på brottslingen. Det har säket sina bakomliggande orsaker. Du kanske noterat att samtliga personer som polisen tagit i gängskjutningarna "är totalt oskyldiga". En slags försvarsmekanism som riktigt dumma skyldiga människor alltid har. I deras (din?) värld finns inga skyldiga alls. Resultatet är fler döda offer.

Problemet är att om en annan "invandrar gängbrottsling"* faktiskt är skyldig till detta så blir han i praktiken friad. Det är därför viktigt att de som faktiskt begår brotten blir dömda för de brotten som de begår.

*(du verkar behöva några SFI-lektioner själv)
Citera
2023-02-21, 08:51
  #378
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Problemet är att om en annan "invandrar gängbrottsling"* faktiskt är skyldig till detta så blir han i praktiken friad. Det är därför viktigt att de som faktiskt begår brotten blir dömda för de brotten som de begår.

*(du verkar behöva några SFI-lektioner själv)
Om det får dig att hålla dig vaken om nätterna, att fel gängmördare får ett straff, så föreslår jag att du börjar fokuserar på något viktigt istället t.ex offren. Som tråden beskriver, vårt problem i Sverige är att gängbrottslingar går fria pga orimliga krav. En ribba som nu HD sänkt och det är bra enligt mig. Din åsikt är oklar.
Citera
2023-02-21, 09:13
  #379
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om det får dig att hålla dig vaken om nätterna, att fel gängmördare får ett straff, så föreslår jag att du börjar fokuserar på något viktigt istället t.ex offren. Som tråden beskriver, vårt problem i Sverige är att gängbrottslingar går fria pga orimliga krav. En ribba som nu HD sänkt och det är bra enligt mig. Din åsikt är oklar.

Du säger själv att det är dåligt om gängmördare går fria. Då bör du väl rimligen förespråka att domstolarna inte dömer fel person eftersom det isåfall leder till att den riktige gärningsmannen går fri.
Citera
2023-02-21, 09:20
  #380
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Du säger själv att det är dåligt om gängmördare går fria. Då bör du väl rimligen förespråka att domstolarna inte dömer fel person eftersom det isåfall leder till att den riktige gärningsmannen går fri.
Istället för att hitta på vilka åsikter jag har, jag vill att rätt person ska dömas liksom alla andra, så kan du väl berätta om det är bra eller dåligt att HD nu sänkt beviskraven.
Citera
2023-02-21, 09:28
  #381
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Istället för att hitta på vilka åsikter jag har, jag vill att rätt person ska dömas liksom alla andra, så kan du väl berätta om det är bra eller dåligt att HD nu sänkt beviskraven.

De har inte sänkt beviskraven, det är fortfarande utom rimligt tvivel som gäller. Det de har gjort är att förtydliga hur bevisvärderingen bör göras. Metoden i sig är kanske bra, det förutsätter dock att det finns tillräckligt utredningsunderlag för att kunna tillämpa den på lämpligt sätt. Enligt den skiljaktiga meningen i HD:s dom har underlaget inte varit tillräckligt för att kunna utesluta andra händelseförlopp.
Citera
2023-02-21, 09:56
  #382
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
De har inte sänkt beviskraven, det är fortfarande utom rimligt tvivel som gäller. Det de har gjort är att förtydliga hur bevisvärderingen bör göras. Metoden i sig är kanske bra, det förutsätter dock att det finns tillräckligt utredningsunderlag för att kunna tillämpa den på lämpligt sätt. Enligt den skiljaktiga meningen i HD:s dom har underlaget inte varit tillräckligt för att kunna utesluta andra händelseförlopp.
Att bli dömd istället för frikänd, som i detta fall, utan ny bevisning är att sänka ribban för beviskraven. Det är bra. Hur svårt kan det vara att erkänna sanningen.
Citera
2023-04-29, 20:02
  #383
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsteria
Dräng, haha ni grabbar vet nog inte ens vad innebörden av en dräng är. Men okej vi säger så OrtenGrabb163
Ni grabbar, bara där fånga jag dig moster
Citera
2023-04-30, 00:17
  #384
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrtenGrabb163
Ni grabbar, bara där fånga jag dig moster
? Moster?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback