Citat:
Ursprungligen postat av
Teleslinga
Låter som kvalificerat flum.
Nja, nog för att det eviga FB-svaret på alla frågor kring utbildning är "Dubbla Handels med Teknisk Fysik" så är dessa kurser inte nödvändigtvis "flum". På design lär man sig konstruera spelsystem, beroende på kurs kan det dock vara i form av brädspel, där man lär sig att ta hänsyn till spelarnas handlingsalternativ så de faktiskt utför "intressanta, meningsfulla val" istället för att bara klicka-kasta tärning-lol random.
Osäker kring writing men det borde vara av värde att lära sig hur både story så anpassa till ett interaktiv medium, till skillnad från många av dagens "gör saker och så berättar vi historien i mellansekvenser utan val", samt hur man redovisar den väsentliga informationen på ett sätt som inte får spelarna att direkt klicka på X to continue.
Dock en rekommendation till TS: om du är intresserad av spelutveckling och vill tillämpa dina kunskaper i arbetslivet: hitta direkt några studenter som du kan samarbeta med så ni har en pseudoindie grupp samt lär dig grundläggande spelutveckling i någon motor. Gamemaker, Unity, Unreal, kanske några Visual Novel motorer som Ren'Py och Twine (+Python eller HTML/CSS/JS) eller modda något befintligt spel. Så du faktiskt har "verkligt värde" när spelet ska skapas istället för att vara en "jag fixar texten och storyn men någon annan får implementera det i spelet, för övrigt så har jag otroliga idéer"-killen.