2020-10-02, 14:36
  #1
Medlem
Hej är det någon som pluggat på kurserna i Dataspelsutveckling. Tänkte mer åt de Design, Game writing kurserna som erbjuds. Går där just nu själv men vill gärna höra från andra som pluggat där tidigare eller gör det ljust nu och höra vad folk tycker om det.

Börjar få lite funderingar kring vad man får ut av de olika kurserna och hur de är inriktade mot just spelutveckling och inte bara forskning och litteraturvetenskap (har ca två sådana kurser på år).

Och även ta reda mer på tips, tricks för att på egen hand fördjupa mina kunskaper utöver kursmaterialet.
Citera
2020-10-02, 15:23
  #2
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvir
Hej är det någon som pluggat på kurserna i Dataspelsutveckling. Tänkte mer åt de Design, Game writing kurserna som erbjuds. Går där just nu själv men vill gärna höra från andra som pluggat där tidigare eller gör det ljust nu och höra vad folk tycker om det.

Börjar få lite funderingar kring vad man får ut av de olika kurserna och hur de är inriktade mot just spelutveckling och inte bara forskning och litteraturvetenskap (har ca två sådana kurser på år).

Och även ta reda mer på tips, tricks för att på egen hand fördjupa mina kunskaper utöver kursmaterialet.
Låter som kvalificerat flum.
Citera
2020-10-02, 20:38
  #3
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Låter som kvalificerat flum.

Nja, nog för att det eviga FB-svaret på alla frågor kring utbildning är "Dubbla Handels med Teknisk Fysik" så är dessa kurser inte nödvändigtvis "flum". På design lär man sig konstruera spelsystem, beroende på kurs kan det dock vara i form av brädspel, där man lär sig att ta hänsyn till spelarnas handlingsalternativ så de faktiskt utför "intressanta, meningsfulla val" istället för att bara klicka-kasta tärning-lol random.

Osäker kring writing men det borde vara av värde att lära sig hur både story så anpassa till ett interaktiv medium, till skillnad från många av dagens "gör saker och så berättar vi historien i mellansekvenser utan val", samt hur man redovisar den väsentliga informationen på ett sätt som inte får spelarna att direkt klicka på X to continue.

Dock en rekommendation till TS: om du är intresserad av spelutveckling och vill tillämpa dina kunskaper i arbetslivet: hitta direkt några studenter som du kan samarbeta med så ni har en pseudoindie grupp samt lär dig grundläggande spelutveckling i någon motor. Gamemaker, Unity, Unreal, kanske några Visual Novel motorer som Ren'Py och Twine (+Python eller HTML/CSS/JS) eller modda något befintligt spel. Så du faktiskt har "verkligt värde" när spelet ska skapas istället för att vara en "jag fixar texten och storyn men någon annan får implementera det i spelet, för övrigt så har jag otroliga idéer"-killen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in