Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-12-08, 20:51
  #13
Medlem
Mattias71s avatar
Har värme i handtagen på min atv. Riktigt bra. 5 olika värmelägen. Samt på tumgasen med.
Citera
2020-12-09, 05:51
  #14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Handtagsvärmare reglerbara och muffar på styret är grejen vid vinteråka , muffar är som stövlar över handgreppena som tar bort fartvinden - välj tjocka med isolering.

Då kan man köra med tunna handskar och ha känslan kvar att man håller i ett styre iaf
Muffar är tyvärr rätt klumpiga :/

Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Jag har just de du länkade till. Jag är mycket nöjd och har haft dem i 2 vintrar (denna ”vinter” ej medräknad). Jag har använt dem varje vardag mellan c:a nov/dec till april eftersom jag åker Vespa till jobbet varje dag, även på vintern (med dubbdäck). Syns inget slitage än.

Min fru använder dem när vi åker skidor i fjällen. Jag köpte till extra batterier så att hon kan ha dem hela dagen eftersom det tar flera timmar att ladda, så det hinner man inte på en lunchpaus.

Fördelen är väl just det, att man kan använda dem till olika handskar och vantar.
Köpte ett par såna och bortsett från att fingrarna typ är 2cm för långa så är de helt ok, styrningen kunde varit lite mer responsiv dock .


Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
Om man inte har ett bedrövligt gammalt Lucas-system på hojen så är effektförbrukningen försumbar jämfört med vad generatorn kan leverera.
Det finns gott om hojar som inte kan generera den ström som krävs.

Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Om jag inte är ute och seglar åker TS moped, närmare bestämt en Honda MT5. Ganska kraftig generator för en moped av äldre årgång, men vill man ha lyse så man kan se det man behöver även nattetid så finns det inte en enda watt till övers för att driva värmehandtag. Värmehandtag brukar ha två effektlägen, 2x5W eller 2x20W, 10 watt kan man kanske kompromissa fram men 40W är nog rätt nära vad man kan få ut som mest från generatorn - det ska som sagt räcka till lyse också. (Och nu har jag helt struntat i att mopeden har 6V-system original, det går uppgradera till 12V.)
En 12V konverterad mt5:a har effekt nog att driva ett par handtagsvärmare om man kopplar det på AC-delen av elsystemet och kör med originalstyrkan på belysningen men kan behöva några tusen varv på motorn för att framlampan ska lysa med full effekt.

Ett par elvärmda handskar borde fungera ännu bättre, maxeffekten verkar ligga på 7-8W för dom flesta sorterna, 16W klarar generatorn galant.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2020-12-09 kl. 05:55.
Citera
2020-12-09, 12:22
  #15
Medlem
Kloges avatar
Jag monterade värmehandtag från Biltema på dotterns Yamaha Neos. Mycket uppskattat!
Citera
2021-03-23, 12:29
  #16
Moderator
Arne.Ankas avatar
En vinter med eluppvärmda handskar senare...lite bökigt styrningen är enkel om än tidsödande, att stoppa händerna i ett par varma handskar efter man tankat skotern är inte fel, med full effekt värmer det gott även när termometern kryper ned till -10 grader.

Men....vem fan har dom modellerat handskarna ifrån? jag har händer stora som dasslock, att hitta handskar som inte är för små är lättare sagt än gjort men dessa...minst 2cm för långa fingrar men iövrigt sitter 3xl bra på mig.

Batteripaketet till varje handske är 2st seriekopplade lipo som tas ut för laddning, inte imponerad av den lösningen känns rätt ömtåligt för batterierna hänger löst i sladd bara, med tanke på att laddaren har 2 sladdar(1 till varje batteripaket) så borde dom ha ordnat så man kan ladda batterierna utan att ta ut dom ur handskarna.
Citera
2021-03-25, 16:37
  #17
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
En vinter med eluppvärmda handskar senare...lite bökigt styrningen är enkel om än tidsödande, att stoppa händerna i ett par varma handskar efter man tankat skotern är inte fel, med full effekt värmer det gott även när termometern kryper ned till -10 grader.

Men....vem fan har dom modellerat handskarna ifrån? jag har händer stora som dasslock, att hitta handskar som inte är för små är lättare sagt än gjort men dessa...minst 2cm för långa fingrar men iövrigt sitter 3xl bra på mig.

Batteripaketet till varje handske är 2st seriekopplade lipo som tas ut för laddning, inte imponerad av den lösningen känns rätt ömtåligt för batterierna hänger löst i sladd bara, med tanke på att laddaren har 2 sladdar(1 till varje batteripaket) så borde dom ha ordnat så man kan ladda batterierna utan att ta ut dom ur handskarna.
Tack för ditt inlägg, jag har nämligen funderat på el-handskar. Nu har jag slagit den tanken ur hågen och fortsätter istället med dubbla vanliga handskar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback