Flashback bygger pepparkakshus!
2020-10-15, 19:42
Medlem
Hej flashback!

Jag har inte sett någon matchning i sökningen på denna individ, så jag postar här. Detta är en intressant person som jag fått upp ögonen för eftersom han verkar ha råkat i lite trubbel.

Hans namn är K*lle A*dersson (han är dock en offentlig person, så jag vet inte om jag behöver maskera men gör det ändå) men han går under namnet Kale Anders på youtube. Att han inte använder sitt riktiga namn vet jag inte om det är ett PR-trick eller om det är för att skydda sig själv. På ett år har han lyckats gå till nästan en miljon följare genom att sälja engelskalektioner för cirka 5000kr där han garanterar att han kan lära ut engelska till vem som helst på tre månader.

För två månader sedan verkade han ha hamnat i blåsväder. Han verkar ha blivit tagen på gärning (länk på spanska) med att ha kopierat alla sina engelskalektioner han säljer från en annan person, nämligen AJ Hoge. Hans lektioner kostar endast en femtedel av vad Kale Anders lektioner tar - med andra verkar Kale Anders ha hittat en guldgruva. AJ Hoge har svarat (länk på spanska) att han undersöker närmre hur han gå vidare med legala åtgärder, men efter detta har jag inte hört något. Jag är väldigt nyfiken på att höra mer i detta och undrar väl egentligen vad som hänt efter detta.

Det är intressant, för vi verkar inte få nyheterna om denna svensk eftersom det mesta sker på spanska borta i Colombia. Tur att vi har spansktalande i detta land samt Google Translate! Den enda artikeln i svensk media jag hittat om denne person är en artikel från HD som skyddas av en paywall. Artikeln finns även på spanska, men i denna framgår inte namnet Kalle Andersson en enda gång, utan endast Kalle Andersson. Detta måste ju vara en medveten strategi; att inte utge sitt riktiga namn i spanska medier. Varför kan man fråga sig; jag lämnar det öppet för tolkning.

Så, vad säger vi? Är han en lurendrejare eller inte? Vill gärna veta vad andra anser. Stämmer allt detta så tycker jag att han är en ganska hemsk person, och han borde definitivt ifrågasättas även på hemmaplan. Att lura folk på pengar så här, om allt stämmer, tycker jag är vidrigt; i synnerhet i ett land där folk är fattigare och 5000 kronor är betydligt mycket mer än vad det är här hemma.

Kale Anders instagram

Kale Anders youtubekanal

"Kalle Andersson plagierade sin engelskakurs" (länk på spanska)
Citera
2020-10-17, 16:34
Medlem
Inga takes på detta ämne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här