Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-05, 07:55
  #865
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Finns det någon här som kan förklara varför man köper en Rolex klocka för 250000? Varför, just bara varför??

DU kan köpa en klocka för 50kr som gör samma sak!!

Är det folk som har så mycket pengar så det inte vet vad de ska göra med dem?

Att jag frågar är pga i kvällens Efterlyst så blev en snubbe i Göteborg rånad på en sådan av 2 negrer!

Antagligen sv samma anledning som man köper en Ferrari eller ett hus på Lidingö för 47 mille - man vill visa att man har råd. Det är Bling människor
Citera
2023-07-09, 22:24
  #866
Medlem
Eller av samma orsak som man köper en bitcoin, ungefär samma pris och värdeutveckling?
Citera
2023-07-11, 11:21
  #867
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Rolex har dock blivit ett riktigt sunkigt företag senaste 5 åren genom det sätt de och deras AD behandlar kunder och hypar upp klockor till sjuka nivåer de inte på långa vägar är värda. Tyvärr går många människor på det och faller in i dvalan.

Världens starkaste varumärke för armbandsur. Inte vidare sunkigt. Dessutom ett företag precis som ett fåtal andra, som åtnjuter högre efterfrågan än tillgång, vilket gör att att de kan styra prisutvecklingen som de gör. Rolex SA har i princip styr på varje liten detalj i värdekedjan. Inte många företag som ens är i närheten av det upplägget, mer än möjligtvis Apple och Bang&Olufsen som också är superbrands inom sin klass.
Citera
2023-07-11, 11:23
  #868
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Jag ska börja med att nämna att jag inte kan mycket om klockor och aldrig burit klocka själv...

Men vad är tillverkningskostnaden på klockor i 500k klassen? Känns ju spontant som att det är extrem vinst på varje såld klocka?

Vad spelar det för roll vad tillverkningskostnaden ligger på? Rolex gör produkter i lyxsegmentet. Deras kunder köper en upplevelse med vidhängande produkt och struntar ganska stort i tillverkningskostnader. Sådant blir först intressant när man tittar på budgetprodukter och det som ligger strax över budget...
Citera
2023-07-11, 11:28
  #869
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Jag gissar på max. 100000 kr.
De måste ha stor marginal då kundkretsen på dessa dyra klockor är väldigt liten.
Dessutom ingår i vissa fall livstidsgaranti.

Nämn ETT märke / fabrikat som har livstids garanti på sina armbandsur?! Efter drygt 20 år i denna "hobby" har jag hittills ALDRIG stött på något sådant märke...
Citera
2023-07-12, 21:20
  #870
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Jag gissar på max. 100000 kr.
De måste ha stor marginal då kundkretsen på dessa dyra klockor är väldigt liten.
Dessutom ingår i vissa fall livstidsgaranti.


????

Vad pratar du om.

Rolex har en STOR kundkrets på dessa “dyra” klockor.

Om man gör service på sin Rolex så håller den en livstid! Men livstidsgaranti????? Finns inte!
Citera
2023-07-18, 15:48
  #871
Medlem
Runt en miljon sålda enheter per år är ju ganska bra, och med intention till kraftigt ökad försäljning, de kommande åren med planerade utbyggnader av produktionsenheter.

De kränger betydligt fler enheter än vad Volvo lyckas kränga bilar i alla fall..

De dubblar väl snart volvos antal sålda enheter..

Så vad är en liten kundkrets?
Citera
2023-07-29, 03:50
  #872
Medlem
Bertil85s avatar
Det är INFLATION på lyxklockor typ Rolex.
Citera
2023-07-29, 11:22
  #873
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Det är INFLATION på lyxklockor typ Rolex.


Titta på Rolex AD priser! Eller Patek och alla de andra lyxklockornas AD.

Grå handlarnas priser går upp och ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in