2020-10-17, 11:47
Medlem
VergissMichs avatar
Hur bör man fördela sina pengar i dessa tider då bankens ränta är obefintlig? Jag tog studenten för några år sedan. Har sen dess lyckats spara ihop ungefär 200000 sek. Dessa ligger för tillfället bara på mitt bankkonto och "samlar damm". Har doppat tårna i både fonder och aktier tillräckligt genom åren för att veta hur det fungerar, men är inget proffs. Så hur stor del av mina sparade pengar jag ha i fonder, respektive på banken och eventuellt aktier?

När jag fyllde 18 fick jag tillgång till "mina" fonder som min far har haft hand om under min barndom, de går bara bra bortsett från när coronan slog till tidigare i år. Rent spontant känner jag att jag kan väl lika väl ha 50% av alla mina tillgångar i de fonderna? Och sen resterande 50% på min bank, utifall att marknaden skulle krisa igen. Som sagt så växer ju inte pengarna på banken ö.h.t.

Hur gör ni? Och vad har ni för övriga tips och tricks för en ung vuxen som vill optimera sin ekonomi?
Citera
2020-10-17, 12:06
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VergissMich
Hur gör ni? Och vad har ni för övriga tips och tricks för en ung vuxen som vill optimera sin ekonomi?

Allt handlar om tidshorisont och hur riskbenägen du är.

Själv har jag med åren blivit allt våghalsigare eftersom det historiskt har betalat sig så bra för mig men risk finns alltid..

Min syn på saken är 3 månadskostnader i buffert på bankkonto, drygt 2 månadslöner i fysiskt silver och guld. I övrigt så går allt, precis allt in på börserna runt världen. Köper mycket sällan aktier, föredrar fonder då dessa automatiskt skapar riskspridning och så är det så svårt att handla aktier i exempelvis latinamerika. Håll ett öga på avgiften bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in