Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-19, 21:12
  #1
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Känslan är att ämbetet hövding var länge starkt kopplat till manligt genus. Idag med kvinnliga landshövdingar är det annorlunda. Blundar jag och tänker "landshövding" så tänker jag på en äldre dam på en herrgård. Klassisk manliga marker som nu kvinnor tagit över, alltså. Borde inte hövding i landshövding bytas ut till förmån för en könsneutral variant? Eller har hövding från början inget kön?
Citera
2020-10-19, 21:20
  #2
Medlem
diseuses avatar
Ja? Det är lite som med ordet brandman. Den könsneutrala formen av det är brandsoldat (se Jämställdhetsmyndigheten), trots att "soldater" företrädesvis var män.
Citera
2020-10-19, 21:23
  #3
Medlem
beardbraids avatar
Förutom titlarna så klipps det mängder av hövdingar i blandade sällskap, och man borde kanske förutom att döpa om dem även passa dem högerut ibland för att inkludera vänsterhänta?
Citera
2020-10-19, 21:47
  #4
Medlem
Turist i tidens avatar
Att "klippa en hövding" var något man gjorde förr i tiden...
Citera
2020-10-19, 21:58
  #5
Avstängd
Yeos avatar
Är det bara jag som förknippar Hövding med förtryck av india... jag menar ursprungsbefolkningen i amer... eller ja alltså det där landet där trump är president.
Citera
2020-10-19, 22:02
  #6
Medlem
Det kan vara en sån där cykelairbag också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback