Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-04, 00:44
  #169
Medlem
zergrushs avatar
Säkert redan nämnts tusen gånger i tråden men Silent Hill 2 var det som gjorde att jag upptäckte ambience och lite fräckare varianter av den genrén, nån gång för ~25 år sedan och ambience står nog för 50%+ av allt jag lyssnar på nuförtiden...
Hela soundtracket är nästan 5/5 rätt igenom, det är bara nån traditionell ballad med sång som brister liiitegrann:
Kanske inte så retro, men Prey (2017) hade faktiskt ett riktigt häftigt soundtrack när jag spelade igenom det förra året?
Men kanske den absolut bästa musiken jag någonsin hört i ett spel, ifråga om både mängd och kvalitet måste vara... en gammal Halflife 2-mod som hette Neotokyo! All musik gjordes av något okänt geni som heter Ed Harrison och hela soundtracket är som någon slags cyberpunk-festival. Jag sitter fortfarande och lyssnar på det här soundtracket någon gång i månaden, och ändå har jag aldrig spelat den där mod:en? Som sagt, precis allting i det här ~30 låtar långa är genialiskt: Rekommenderad lyssning!
Citera
2023-06-28, 08:00
  #170
Medlem
Unreal Tournament (år 1999)

Tycker nog detta spelet eftersom det finns så många bra låtar där. De är även gjorda i FastTracker 3 eller nyare liknande programvara så de är i formatet mod vilket är imponerande då det är ett format som användes till Amiga.

Nintendo 8 bitar Zelda II intro låten när man slår på konsollen är jäkla skön om man får nämna en enda låt. Scenen med svärdet och så är det en sjö nertill.
__________________
Senast redigerad av JohnWicks 2023-06-28 kl. 08:21.
Citera
2024-01-20, 16:45
  #171
Medlem
Fittfittas avatar
Final fantasy 6, Final fantasy 7 och Chrono Trigger om jag spontant skulle välja 3 spel. Exceptionellt bra musik i de spelen.
Citera
2024-02-19, 22:29
  #172
Medlem
Dirty.s avatar
Inte TV-spel, men Heroes III har klockrent soundtrack rakt igenom.¨

Edit, fler hade visst nämnt det
Citera
2024-03-01, 15:15
  #173
Medlem
Outrun
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback