2020-10-24, 22:59
Medlem
Ska försöka fatta mig kort, det blir nog rätt rörigt men ha tålamod om du har lite tid att ta kol på. För en tid sedan fick vi i trapphuset tv-skärmar uppsatta som visar olika info om boende och annat jox. Denna skärmen 40" tror jag var ständigt igång 24/7 men inget som störde på något vis. Nu har dem installerat en sensor som gör att den bara lyser upp i 30 min när någon är framför. Motiveringen är att dels förlänga livstiden på skärmen, men också för att vara "klimatsmarta". Grejen är att jag har fått dåligt minne och läser jag om något minns jag inte allt, inte mycket alls faktiskt men oftast slutklämmen av vad jag tycker om en viss sak (väldigt besvärligt när man diskuterar olika ämnen med någon eftersom jag bara vet VAD jag tycker, inte alltid VARFÖR) Var tidigare en extremt bra "debattör/bra på att argumentera, sällan jag förlorade. Men det här men "klimatsmart", för mig är det bara en PK-floskel för att det ska låta bra. Sverige har blivit ett miljö o klimatfascisistiskt land för att någon skrev en bok på 90-talet om ett klimathot (hockeyklubban) som inte existerar. När folk väljer "klimatsmart", hur stor skillnad gör man då egentligen globalt sätt? Av allt jag läst och seminarier jag lyssnat på i många år har jag kommit fram till att detta inte någon skillnad överhuvud taget mer än att "lätta" på vissa samveten och kosta betydligt mer. Vad är er syn på det hela?

P.s postar här också för att "skriva av mig" så att säga. Vill moderator ta bort tråden är det lugnt.
Citera
2020-10-24, 23:19
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rexxo
Ska försöka fatta mig kort, det blir nog rätt rörigt men ha tålamod om du har lite tid att ta kol på. För en tid sedan fick vi i trapphuset tv-skärmar uppsatta som visar olika info om boende och annat jox. Denna skärmen 40" tror jag var ständigt igång 24/7 men inget som störde på något vis. Nu har dem installerat en sensor som gör att den bara lyser upp i 30 min när någon är framför. Motiveringen är att dels förlänga livstiden på skärmen, men också för att vara "klimatsmarta". Grejen är att jag har fått dåligt minne och läser jag om något minns jag inte allt, inte mycket alls faktiskt men oftast slutklämmen av vad jag tycker om en viss sak (väldigt besvärligt när man diskuterar olika ämnen med någon eftersom jag bara vet VAD jag tycker, inte alltid VARFÖR) Var tidigare en extremt bra "debattör/bra på att argumentera, sällan jag förlorade. Men det här men "klimatsmart", för mig är det bara en PK-floskel för att det ska låta bra. Sverige har blivit ett miljö o klimatfascisistiskt land för att någon skrev en bok på 90-talet om ett klimathot (hockeyklubban) som inte existerar. När folk väljer "klimatsmart", hur stor skillnad gör man då egentligen globalt sätt? Av allt jag läst och seminarier jag lyssnat på i många år har jag kommit fram till att detta inte någon skillnad överhuvud taget mer än att "lätta" på vissa samveten och kosta betydligt mer. Vad är er syn på det hela?

P.s postar här också för att "skriva av mig" så att säga. Vill moderator ta bort tråden är det lugnt.

"Klimatsmart" är oftast en omskrivning för att motivera en besparing tycker jag. Ta Hotell t.ex. dom sparar massor på att inte tvätta handdukar/byta lakan t.ex varje dag.
Har inget med miljö att göra utan endast ekonomi.
Citera
2020-10-24, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
"Klimatsmart" är oftast en omskrivning för att motivera en besparing tycker jag. Ta Hotell t.ex. dom sparar massor på att inte tvätta handdukar/byta lakan t.ex varje dag.
Har inget med miljö att göra utan endast ekonomi.

Kul att du svarar.
Okej hur vet du att hotell inte tvättar/byter lakan varje dag? Fömodar att du inte syftar på ALLA hotell dock. Något du upplevt själv? Låter ju vidrigt..
Citera
2020-10-24, 23:40
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Kul att du svarar.
Okej hur vet du att hotell inte tvättar/byter lakan varje dag? Fömodar att du inte syftar på ALLA hotell dock. Något du upplevt själv? Låter ju vidrigt..

Vet inte hur ofta dom byter lakan, självklart är det fräscha till varje ny gäst men dom byter inte dagligen om du inte ber om det. Handdukar så står det oftast lappar "lämna på golvet om du vill ha en ny, annars häng upp och använd igen".

Är inte nån frekvent hotell-liggare nu för tiden men några ggr om året blir det gärna en weekend.
På 80-90 talet låg jag mycket ute på vägarna som installatör/service på industrier och då byttes det varje dag och var alltid såna engångsflaskor med schampo/tvål men är i dag dispensers.

Visst, låter bra att säga "klimatsmart" men är nog ofta bara ett sätt att spara pengar.
Citera
2020-10-24, 23:48
Medlem
Citat:
Vet inte hur ofta dom byter lakan, självklart är det fräscha till varje ny gäst men dom byter inte dagligen om du inte ber om det. Handdukar så står det oftast lappar "lämna på golvet om du vill ha en ny, annars häng upp och använd igen".

Är inte nån frekvent hotell-liggare nu för tiden men några ggr om året blir det gärna en weekend.
På 80-90 talet låg jag mycket ute på vägarna som installatör/service på industrier och då byttes det varje dag och var alltid såna engångsflaskor med schampo/tvål men är i dag dispensers.

Visst, låter bra att säga "klimatsmart" men är nog ofta bara ett sätt att spara pengar.

Okej då förstår jag vad du menar. Har "bott" på hotell en längre tid några omgångar för många år sen, jobbade på dem och känner igen det du säger. Själv hade jag nästan alltid egna sängkläder hemifrån. Just det haha, dem små flaskorna.. har fortfarande en sån liten shampoflaska från Tornedalens hotell. Men att vara s.k "klimatsmart", är inte det mer förknippat med att det blir dyrare då? Tex när det gäller ekologisk mat "klimatsmart mat", då är ju den maten ofta bra mycket dyrare.
Citera
2020-10-24, 23:55
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Okej då förstår jag vad du menar. Har "bott" på hotell en längre tid några omgångar för många år sen, jobbade på dem och känner igen det du säger. Själv hade jag nästan alltid egna sängkläder hemifrån. Just det haha, dem små flaskorna.. har fortfarande en sån liten shampoflaska från Tornedalens hotell. Men att vara s.k "klimatsmart", är inte det mer förknippat med att det blir dyrare då? Tex när det gäller ekologisk mat "klimatsmart mat", då är ju den maten ofta bra mycket dyrare.

Mat är ju en helt annan historia.. knappast klimatsmart att importera "ekologisk" frukt från andra sidan jorden. Ta bara får/lamm -kött. Vi har en rätt stor produktion av lamm i Sverige men det man hittar i butikerna är nästan uteslutande från Nya Zeeland eller andra "långt borta" ställen. Vete fan vad vi gör av våra.. går inte att köpa om det inte är på nån lokal gårdsbutik möjligen.
Citera
2020-10-25, 09:12
Medlem
Citat:
Sverige har blivit ett miljö o klimatfascisistiskt land för att någon skrev en bok på 90-talet om ett klimathot (hockeyklubban) som inte existerar.
Du kanske borde läsa på i frågan först. Vad ar "hockeyklubban" med saken att göra? Den var en rekonstruktion av historiskt klimat inte någon beskrivning av växthuseffekten eller prognos för framtiden. Å andra sidan kanske man inte kan begära så mycket av någon som slänger sig med uttryck som "klimatfascistiskt".
Senast redigerad av Xenonen 2020-10-25 kl. 09:57.
Citera
2020-10-25, 09:31
Medlem
Citat:
Mat är ju en helt annan historia.. knappast klimatsmart att importera "ekologisk" frukt från andra sidan jorden. Ta bara får/lamm -kött. Vi har en rätt stor produktion av lamm i Sverige men det man hittar i butikerna är nästan uteslutande från Nya Zeeland eller andra "långt borta" ställen. Vete fan vad vi gör av våra.. går inte att köpa om det inte är på nån lokal gårdsbutik möjligen.

Det säljs mycket lamm i t ex Malmö. Bagdad Meat brukar alltid ha lamm.

Svårt att hitta fläskkött där dock.
Citera
2020-10-25, 11:51
Medlem
DikTs avatar
Citat:
I det fallet tycker jag bara det handlar om sunt förnuft.
Galenskap att tvätta en handduk varje dag (så länge samma person använder den).
Citera
2020-10-26, 09:51
Jag fyllde i en sån där matkalkyl. Min föda består oftast av en måltid om dagen. Ex. nötkött och fett från en lokal grön gård. Lite kryddor, sparsam tillagning för att inte förstöra näringen o.s.v. Antalet kalorier är lågt men maten har skyhög biotillgänglighet och näringstäthet.
Klimatideologins dom; miljöförstörare.

Sen ser man hur många miljöaktivister äter dygnet runt och ändå måste konsumera kosttillskott för de blir sjuka. Mat som skeppas runt hela världen och måltider som innehåller mängder med ingredienser och tillsatser.
Klimatideologins dom; miljövän.

Det övertygar helt enkelt inte. De har ideologiserat vår strävan att ta hand om djur och natur vilket korrumperat lärdomarna. Klimataktivister idag är fanatiker men det är knappast unikt för just miljörörelsen. Vi tenderar alla radikaliseras när kulturen, vår gemensamma sinnesutveckling, ideologiseras.
Senast redigerad av Cultura 2020-10-26 kl. 09:54.
Citera
2020-10-26, 11:00
Medlem
Det mesta som är "klimatsmart" (eller stämplas som sådant) är vid närmare granskning rejält korkat när man undersöker saken närmare.

Det mesta som rör miljönarrativ kommer idag från gröna reaktionära krafter, dessa skiter i miljön utan har en annan agenda som handlar om regressionism och återgång till jägar- och samlarsamhällets glansdagar (fast utan jakt då givetvis).

Naturskyddsföreningen framhäver exempelvis solceller som "klimatsmart" och vill givetvis att alla gör som Tysken och sätter upp solpaneler högt och lågt. De nämner inte att solelen i Tyskland kostar i snitt 10kr o 50öre per kWh för systemet [EEG in zahlen, sidan 6], eller att de ur klimatsynpunkt är sämre än den Svenska genomsnittliga kraftproduktionen [Electricity map, LCA-solceller, Nikola Palanov, LU 2014]. Solceller ger upphov till ~60 gramCO2/kWh (Tyska) och >300 gramCO2/kWh (Kina, inklusive diffusa utsläpp av PFC:er) när de användas i Sverige och om de håller i 30år samt inte kräver underhåll eller komponentutbyten (växelriktaren kommer behöva bytas 2-3 ggr under en 30-års period och står för en 3:e del av klimatpåverkan i ett 3kWp-system).

Flygskatten (eller flygskammen) anses vara klimatsmart men har gjort att flygbolagen väntat med att investera i modernare maskiner (med lägre bränsleförbrukning).

Plastpåseskatten anses också vara klimatsmart, trots att en papperspåse har dubbelt så stora klimatutsläpp ur ett livscykelperspektiv [Stig-Olof Holm, UU 2019].

Grön ideologi är ekofascism (båda gröna EU parlamentariker vi skickat till Bryssel är uttalade antidemokrater) men har vi en journlistkår som till 75% stödjer eländet så uteblir den kritiska granskningen givetvis.
Citera
2024-08-15, 12:31
Medlem
trickydicks avatar
Just nu på radion nämns ”Klimatsmart” i varann mening. Handlar om skolmaten, skall vara mindre kött och grädde och det kallas för vara klimatsmart.

Är det inte bättre att äta och mjölka kon som går på en åker i närheten än att importera bönor och skit från jordens alla hörn?
Jävla dioti

https://sverigesradio.se/avsnitt/sa-...for-klimatet-r
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in