Flashback bygger pepparkakshus!
2022-01-31, 21:45
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTheFacts
En konspiration är det definitivt, men ingen teori. Det hör därför hemma i ett annat forum.
Jo, men nu ligger ju tråden här efter begäran av moderatorn. Jag hade hellre sett att ekonomidebattörerna hade satt tänderna i tråden i stället för foliehattarna, men det finns ingen anledning att gråta över spilld mjölk.

Ja, det är sannerligen en konspiration, men ingen teori längre. Frågan är som sagt hur det kommer att spelas ut. Vägen till helvetet är som bekant stensatt med goda föresatser, och med tanke på globalisternas och "elitens" facit i världshistorien så kan vi knappast förvänta oss ett paradis. Det hade varit enklare att förstå om "eliten" hade varit genuint ondskefull, men jag tror att de tycker synd om oss undersåtar och på allvar tror att vi kommer att bli glada över att bli förslavade.
Citera
2022-01-31, 21:48
Medlem
JustTheFactss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Jo, men nu ligger ju tråden här efter begäran av moderatorn. Jag hade hellre sett att ekonomidebattörerna hade satt tänderna i tråden i stället för foliehattarna, men det finns ingen anledning att gråta över spilld mjölk.

Ja, det är sannerligen en konspiration, men ingen teori längre. Frågan är som sagt hur det kommer att spelas ut. Vägen till helvetet är som bekant stensatt med goda föresatser, och med tanke på globalisternas och "elitens" facit i världshistorien så kan vi knappast förvänta oss ett paradis. Det hade varit enklare att förstå om "eliten" hade varit genuint ondskefull, men jag tror att de tycker synd om oss undersåtar och på allvar tror att vi kommer att bli glada över att bli förslavade.

Nej, de tycker att vi är ett "nödvändigt ont", som måste existera för att göra det slit och släp som de själva inte vill göra. De har viktigare saker för sig. Men vi har lortat ner naturen och förbrukar resurser i för hög takt, tycker de, därför ska allting snålas in, samt våra antal reduceras. Det är iskallt beräknande helt enkelt, med väldigt liten hänsyn tagen till vad en människa behöver för att må bra. Gud måste bort, alla religioner måste bort, Staten ska vara den nya Guden, världsregeringen alltså, där de sitter och bestämmer.
Citera
2022-01-31, 22:02
Medlem
Och vad ska vi göra för att stoppa detta då? Detta är ingenting som jag kommer att acceptera!
Citera
2022-01-31, 22:07
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Nej jag kan inte se detta som en verklighet. Inte i alla fall inom närmsta framtiden.
Även om några få personer styr hela världen så är den splittrad. Länderna är för olika för att det bara kommer att accepteras.
Enda sättet att det blir en kort och snabb vändning är om det blir WW3 och Kina vinner.
Men jag tror inte heller på WW3, proxy wars är den nya normen och har varit det sedan Vietnamkriget.
Lite bensin på elden.

Kina och Ryssland springer snart förbi västvärlden medan USA och Nato avslöjar att de aldrig kommer att utmana dem millitärt.

Därför står världen inför ett tronskifte

World Economic Forum är kanske snarare Kinas väg till herraväldet hand i hand med världens bank/industri.

Rockefeller skapade FN, IMF och Världsbanken. Eliten styrde världen genom Nato och petrodollar.

The Great Resett är att lägga världen under sig tillsammans med Kina, ett sätt att ruinera västvärlden och få världens befolkning att vänja sig vid "kinesisk" politik? USA var för svagt då det byggde på demokrati.

Vem vet utan att ha tillgång till de hemliga arkiven?
https://nsarchive2.gwu.edu/NSAEBB/NSAEBB66/

I början av 70-talet så vände allt sakta men säkert till att bli dagens världsordning. Kissinger på hemligt statsbesök i Kina 1971. Nixon på officiellt statsbesök i Kina året efter.
Mao fick ritningarna till att göra Kina till världens stormakt och slutade att vara kommunist över en natt.
Konspirationsterori? Ja, jag hittade precis på den med hjälp av det som skett i verkligheten plus tillgänglig information.
Vilken som helst annan tolkning av verkligheten är även en konspirationsteori eftersom bara en handfull har tillgång till de historiska dukument över vad som egentligen skett i det fördolda.
Citera
2022-01-31, 22:07
Medlem
Ska vi bara sitta på röven och låta detta inträffa??
Citera
2022-01-31, 22:14
Medlem
Gällande punkt 3. Vad anser du kommer hända med de som äger sin bostad men inte har några skulder kvar.
T.ex. gamlingar som jobbat länge och betalat av allt eller liknande situationer.

Utveckla gärna vad du tror blir konsekvensen för olika upplåtelseformer.

Edit: Förtydligande...
Jag tänker på skuldbalanser och annat i det nya systemet.
Vad blir skillnaden mellan de som tvingas ta krediter och de som inte tvingas för att de redan innan var skuldfria.
Senast redigerad av C-21 2022-01-31 kl. 22:17.
Citera
2022-01-31, 22:25
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-21
Gällande punkt 3. Vad anser du kommer hända med de som äger sin bostad men inte har några skulder kvar.
T.ex. gamlingar som jobbat länge och betalat av allt eller liknande situationer.

Utveckla gärna vad du tror blir konsekvensen för olika upplåtelseformer.

Edit: Förtydligande...
Jag tänker på skuldbalanser och annat i det nya systemet.
Vad blir skillnaden mellan de som tvingas ta krediter och de som inte tvingas för att de redan innan var skuldfria.
Jag klipper in ett inlägg från första tråden som åkte i papperskorgen från en användare som frågade ungefär samma sak som du:

Q: Jag vet att detta bara är spekulationer, men eftersom du verkar insatt i hur detta kommer genomföras så har jag en fundering som jag gärna hör en spekulation kring.

Jag äger tre fastigheter vid sidan om mitt egna boende. Alltså äger, inga banklån eller så.
I dessa tre fastigheter har jag idag hyresgäster. Min fundering är vad händer med mina fastigheter och vad händer med mina hyresgäster?
Det är mina fastigheter på min mark. Varför ska mina hyresgäster i framtiden betala ev hyra till banken/staten och inte till mig? I så fall kan dom hellre bo gratis, eller så använder jag marken till att odla potatis och river byggnaderna.

Jag förstår som sagt att tråden enbart är byggd på spekulationer, men därför tänkte jag bara skjuta in ett verkligt exempel gällande ägande.
Vem har rätt till mina fastigheter i framtiden om nu denna "great reset" skulle infrias? Jag? Mina hyresgäster? Staten?

A: Du får behålla pengarna du får in, precis som du får behålla huset. Som jag skrev kommer ingenting konfiskeras. Att kvitta en tillgång mot en kredit är ingenting som har med konfiskation att göra. Leif i trådstarten har ett bolån, men tyvärr noll kronor att betala med efter valutaväxlingen, så han har inget annat val än att ge tillbaka huset till banken.

Problemet för dig är att du inte kan göra någonting för pengarna annat än att köpa en lastpall tandkräm eller 5 ton blomkål om du vill.

Du har säkert ett Monopolspel hemma. Sätt dig och bläddra bland pengarna, eller köp några hus eller hotell, så kommer du ha en ganska bra bild av hur det kommer att bli. Rita dit några extra nollor på pengarna så blir det ännu roligare.
Citera
2022-01-31, 22:28
Medlem
Queenofqueenss avatar
Jag är en riktigt konspiration teoretiker men tror inte att men tror inte det där är genomförbart ärligt talat. Kommer bli magplask precis som med pandemin där...
Citera
2022-01-31, 22:46
Medlem
Citat:
Som vi alla vet kommer globalisterna införa "The Great Reset" inom ramverket "Agenda 2030". Dessa begrepp kan man själv söka upp information om på nätet så de kommer inte förklaras närmare i denna trådstart. Nu undrar givetvis alla vad TGR går ut på, och det tänkte jag förklara nu.

Jag har blivit uppmanad av moderatorn Diablo1118 att flytta min tråd från Nationalekonomi till detta forum, samt lägga till en frågeställning.

1. "You will own nothing and be happy!" Vad betyder det i praktiken? Jo, det betyder att de kreditbaserade valutorna (FIAT-pengar) världen över kommer att nollas. Alla tillgångar kvittas mot alla krediter så att plus och minus i bokföringen går jämnt ut. Det gäller såväl för storföretag som för Leif med bolån och radhus i Sunne. Leif blir av med lånet men blir samtidigt av med radhuset. Leif får bo kvar men måste betala hyra till banken. Blir inte alla superrika globalister sura då? Nej, eftersom deras tillgångar kommer att överföras till stiftelser. Elon Musk får sina tillgångar överförda till, säg, "Elon Musk Environmental Foundation", som han givetvis har kontroll över, och kan visa på pappret att han är lika medellös som Leif i Sunne. Och både Elon och Leif är givetvis lika glada ändå. Fattas bara annat! Att föra över sina tillgångar till stiftelser kommer naturligtvis också vara möjligt för godkända storföretag och finansinstitut. Ni kan tillbringa resten av kvällen med att fundera över vad som krävs för att bli "godkänd".

Var noga med att skilja "kvittning av tillgång mot kredit" och "konfiskation". Ingenting kommer att konfiskeras, men problemet för Leif är att han har ett bolån men tyvärr noll kronor att betala med efter valutaväxlingen, så banken är ju riktigt bussig som låter Leif bo kvar i huset efter att banken tagit tillbaka det. Eller hur?

2. Alla övriga ekonomiska tillgångar kommer att kräva licens för att förvärva och sälja. Det gäller markegendom, värdefulla metaller, naturresurser, etc. Du kommer inte kunna sälja ditt guld på någon marknad. Om du byter en bit guld mot en säck potatis struntar statsmakten i. Vi snackar inte 1984 här, utan du får göra vad du vill med din egendom så länge du inte säljer den. Om du sitter med en bit mark och inte har några lån så får du behålla den. Om du har en guldtacka i garderoben så får du behålla den också. Det spelar ingen roll eftersom du inte kan sälja någonting utan att försäljningen är till nytta för samhället. Om du "äger" jordplätten, huset eller guldtackan spelar ingen roll. Du har ingen ekonomisk kontroll över dessa saker ändå.

3. En global världsvaluta kommer att införas. Om det sedan står SEK eller Global Dollar efter summan på ditt lönebesked är av ingen betydelse. I grunden kommer pengarna vara desamma ändå. Denna världsvaluta kommer att vara digital och gälla för betalning av det livsnödvändiga samt som valuta för din lön från arbete, annan ersättning eller den medborgarlön som kommer att införas. Parallellt med världsvalutan kommer kreditvalutor att tillåtas. Dessa valutor ges ut av kreditinstitut och banker och kommer att handlas och värdesättas på en börs. När du går till banken för att låna pengar till en bostad kommer du alltså få kreditvalutan av banken, och inte den globala världsvalutan. Bostaden kommer du naturligtvis inte äga, utan du betalar hyra till banken i proportion till hur stor krediten du fick är. Dessa två valutor kommer att vara väsensskilda. Du kan inte handla tandkräm, blomkål och dasspapper för kreditvalutan, lika lite som du idag kan handla dessa varor för aktier om du inte säljer dem först. Trillar polletten ner? Inte? Tänk då ett par varv till så klarnar det nog snart.

4. Ett globalt digitalt socialt kreditsystem kommer att införas. Detta sociala kreditsystem finns redan på plats fult utvecklat i ett prototypstadium Kina och lite mer undangömt i exempelvis Sverige i form av "värdegrunden". Försök att få ett jobb i en högre position idag om du inte har rätt värdegrund. Det spelar ingen roll om det är inom den offentliga eller i den privata sektorn. Har du inte rätt värdegrund så är det kört. Idag måste arbetsgivarna använda Aschbergs registertjänst Acta Publica med mera för att skilja katterna från hermelinerna, och du har ingen aning om vilken social poäng du har där, men i framtiden blir det enklare både för dig och arbetsgivarna när din poäng är synlig i din sociala kredit. I framtida anställningsannonser kommer minimipoängen för anställning att publiceras. Krävs det 80 poäng men du bara har 67 så behöver du inte ens söka. Den sociala krediten kommer att baseras på allting du gör. Hur du reser, vad du köper, hur du agerar på sociala media, etc. Sociala media kommer dessutom bli ramverket för all interaktion med samhället. Föreställ dig att du scannar dina inköp med din Facebook-app när du ska betala så klarnar nog konceptet.

Frågeställning:

- Är detta den bild du också har av TGR?
- Tror du att världen blir bättre eller sämre efter TGR?
- Vänta inte på att bli skedmatad med information om exakt hur TGR kommer att spelas ut, för det vet ingen idag. Inte ens Klaus Schwab. Delta i diskussionen i stället.

Väsentliga delar som också ingår i detta koncept är "Fourth Industrial Revolution" och "Stakeholder Capitalism". Även dessa begrepp lanserade av World Economic Forum, och som Klaus Schwab skrivit flera böcker om de senaste fem åren.
Citera
2022-01-31, 22:52
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Och vad ska vi göra för att stoppa detta då? Detta är ingenting som jag kommer att acceptera!

Citat:
Ursprungligen postat av Queenofqueens
Jag är en riktigt konspiration teoretiker men tror inte att men tror inte det där är genomförbart ärligt talat. Kommer bli magplask precis som med pandemin där...
Vi är ju redan halvvägs inne i TGR och ingen mer än vi foliehattar säger ett knyst. Kontrollen via sociala media är här. Valutorna är upplåsta som blåvalar och bygger till största delen på krediter. Börsen rusar 30 % mitt under en pandemi med påtvingade nedstängningar, utegångsförbud och konkurser. En bostad som en arbetare köpte för ett par årslöner på 1960-talet kostar idag 20 årslöner och har en genomsnittlig amorteringstid på 120 år. I Stockholm är amorteringstiden ännu längre. Ingen äger sina bostäder längre, utan det gör banken, men alla är lika glada ändå.

Vi har att välja mellan en kontrollerad eller okontrollerad implosion, och "eliten" har valt en kontrollerad implosion åt oss. Må det bära eller brista. Om vi får en okontrollerad implosion har vi i alla fall möjligheten att skaka av oss lössen som parasiterar på oss. "Pengar" är trots allt bara papperslappar med siffror på eller numera ettor och nollor i ett datasystem. Med TGR är den möjligheten borta för alltid.
Citera
2022-01-31, 22:53
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Väsentliga delar som också ingår i detta koncept är "Fourth Industrial Revolution" och "Stakeholder Capitalism". Även dessa begrepp lanserade av World Economic Forum, och som Klaus Schwab skrivit flera böcker om de senaste fem åren.
Du får gärna utveckla detta koncept för att komplettera tråden.
Citera
2022-01-31, 23:07
Medlem
Citat:
Du får gärna utveckla detta koncept för att komplettera tråden.

I juni 2019 slöt WEF och UN ett avtal om att "Fourth Industrial Revolution" skulle vara ett betydande verktyg för att garantera uppfyllandet av de 17 globala målen i Agenda 2030.

https://www.weforum.org/press/2019/0...hip-framework/

Om denna, högst anmärkningsvärda och skrämmande, händelse hade fått större uppmärksamhet i media och därmed gjort mänskligheten mer upplyst om sin framtid, så hade tveksamheten inför den nu pågående globala, extremt aggressiva, vaccinationskampanjen varit långt mycket större och mer utbredd:

https://www.youtube.com/watch?v=7xUk1F7dyvI&t=10s

Stakeholder Capitalismens införande förutsätter att det gamla ekonomiska systemet och den gamla öppna marknaden först utplånas och elimineras. Vilket nu har skett i stora delar av världen med hjälp av de lockdowns och restriktioner som fått de flesta mindre och medelstora företag att konka. Vilket var hela syftet med åtgärderna:

https://www.youtube.com/watch?v=LQ3Q-CDoXlQ&t=28s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in