Citat:
Ursprungligen postat av
C-21
Gällande punkt 3. Vad anser du kommer hända med de som äger sin bostad men inte har några skulder kvar.
T.ex. gamlingar som jobbat länge och betalat av allt eller liknande situationer.
Utveckla gärna vad du tror blir konsekvensen för olika upplåtelseformer.
Edit: Förtydligande...
Jag tänker på skuldbalanser och annat i det nya systemet.
Vad blir skillnaden mellan de som tvingas ta krediter och de som inte tvingas för att de redan innan var skuldfria.
Jag klipper in ett inlägg från första tråden som åkte i papperskorgen från en användare som frågade ungefär samma sak som du:
Q: Jag vet att detta bara är spekulationer, men eftersom du verkar insatt i hur detta kommer genomföras så har jag en fundering som jag gärna hör en spekulation kring.
Jag äger tre fastigheter vid sidan om mitt egna boende. Alltså äger, inga banklån eller så.
I dessa tre fastigheter har jag idag hyresgäster. Min fundering är vad händer med mina fastigheter och vad händer med mina hyresgäster?
Det är mina fastigheter på min mark. Varför ska mina hyresgäster i framtiden betala ev hyra till banken/staten och inte till mig? I så fall kan dom hellre bo gratis, eller så använder jag marken till att odla potatis och river byggnaderna.
Jag förstår som sagt att tråden enbart är byggd på spekulationer, men därför tänkte jag bara skjuta in ett verkligt exempel gällande ägande.
Vem har rätt till mina fastigheter i framtiden om nu denna "great reset" skulle infrias? Jag? Mina hyresgäster? Staten?
A: Du får behålla pengarna du får in, precis som du får behålla huset. Som jag skrev kommer ingenting konfiskeras. Att kvitta en tillgång mot en kredit är ingenting som har med konfiskation att göra. Leif i trådstarten har ett bolån, men tyvärr noll kronor att betala med efter valutaväxlingen, så han har inget annat val än att ge tillbaka huset till banken.
Problemet för dig är att du inte kan göra någonting för pengarna annat än att köpa en lastpall tandkräm eller 5 ton blomkål om du vill.
Du har säkert ett Monopolspel hemma. Sätt dig och bläddra bland pengarna, eller köp några hus eller hotell, så kommer du ha en ganska bra bild av hur det kommer att bli. Rita dit några extra nollor på pengarna så blir det ännu roligare.