• 1
  • 2
2020-11-08, 14:56
Medlem
[quote=bosscs2|73524735]
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Endera med en for-loop:
Kod:
MyObj foundObj = null;
for (MyObj obj : myList) {
    if (obj.getIntField() == 5) {
        foundObj = obj;
    }
}

r getIntField metoden en standardlsning vid den hr typen av problem? Aldrig hrt talas om den tidigare och har inte eclipse hr att prova metoden mot.
Jag skrev getIntField eftersom jag inte vet vad ditt objekts attribut heter. Du byter ut min placeholder mot ditt objekts get-metod fr det flt som hller int-vrdet.
Citera
2020-11-08, 17:21
Medlem
I en uppgift ska vi skapa arraylist<objekt>annanKlass
i aktuell klass med objekt frn en annan klass.
Varfr skapar man en arraylist med objekt frn en annan klass? Luddig frga men vad finns det fr anledningar?
Citera
2020-11-08, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
I en uppgift ska vi skapa arraylist<objekt>annanKlass
i aktuell klass med objekt frn en annan klass.
Varfr skapar man en arraylist med objekt frn en annan klass? Luddig frga men vad finns det fr anledningar?
Jag vet inte om jag frstr din frga, men du kanske har missuppfattat uppgiften?

En ArrayList r bara en behllare dr du fr styra vilken typ av objekt den ska innehlla, vilket bestms av det som ryms inom vinkelparenteserna.

T.ex. om jag vill skapa en lista innehllandes objekt av typen String skapar jag den enligt fljande:
Kod:
List<String> myStringList = new ArrayList<String>();
Citera
2020-11-08, 19:18
Medlem
Om jag vill ska efter ett objekt i en arraylist efter enbart en parameter, kan man gra det p ett enkelt stt?

ArrayList <person> humans = new ArrayList ();
humans.add(new person("Steffe",43));
humans.add(new person("Stoffe",72));

Vill ska efter en instans innehllande int 72, hur gr jag?
Citera
2020-11-08, 20:18
Medlem
Citat:
Endera med en for-loop:
Kod:
MyObj foundObj = null;
for (MyObj obj : myList) {
    if (obj.getIntField() == 5) {
        foundObj = obj;
    }
}

Eller med streams:
Kod:
MyObj foundObj = myList.stream().filter(o -> o.getIntField() == 5).findFirst().orElse(null);

Citat:
Om jag vill ska efter ett objekt i en arraylist efter enbart en parameter, kan man gra det p ett enkelt stt?

ArrayList <person> humans = new ArrayList ();
humans.add(new person("Steffe",43));
humans.add(new person("Stoffe",72));

Vill ska efter en instans innehllande int 72, hur gr jag?
Du gr precis enligt samma devis som jag beskrev i mitt frsta inlgg (som jag citerat hr). Du byter bara ut getIntField mot get-metoden fr int-fltet i din klass Person.
Citera
2020-11-08, 20:58
Medlem
Citat:
Du gr precis enligt samma devis som jag beskrev i mitt frsta inlgg (som jag citerat hr). Du byter bara ut getIntField mot get-metoden fr int-fltet i din klass Person.

Ah! fr att n index nr 1 i objektet (78) behver jag gra en get metod, det gr inte att n vrdet med en for loop utan en get metod p ett enkelt stt?
Citera
2020-11-08, 21:04
Medlem
Citat:
Ah! fr att n index nr 1 i objektet (78) behver jag gra en get metod, det gr inte att n vrdet med en for loop utan en get metod p ett enkelt stt?
Precis, en klass fungerar s att inget data delas automatiskt till omvrlden. Vill du kunna komma t ett objekts egenskaper mste du gra dessa publika och skapa get- och set-metoder (fr tkomst respektive tilldelning).
Citera
2020-11-08, 21:24
Moderator
Protons avatar
Citat:
Precis, en klass fungerar s att inget data delas automatiskt till omvrlden. Vill du kunna komma t ett objekts egenskaper mste du gra dessa publika och skapa get- och set-metoder (fr tkomst respektive tilldelning).
Nja...

I java skulle jag ju vilja ha alla attribut i en klass private eller protected, dremot behver deras get och setmetoder vara publika om de ska fylla nn funktion, speciellt i det hr fallet.
Citera
2020-11-08, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Nja...

I java skulle jag ju vilja ha alla attribut i en klass private eller protected, dremot behver deras get och setmetoder vara publika om de ska fylla nn funktion, speciellt i det hr fallet.
Det var det jag menade, men det blev kanske lite klumpigt uttryckt, eller tminstone grovt frenklat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in