Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-16, 16:11
  #3061
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag kände inte till att reglerna för mediestöd säger att man måste låsa sina artiklar för att få det.

Det är ju vettlöst i så fall. Någon som kan berätta mer om det där? Det har tydligen relevans för bedrägerianklagelserna.

https://www.svt.se/kultur/bulletins-...ig-skattemedel

I Expressen står: "För nättidningar gäller att i artiklarna måste vara låsta för alla andra än prenumeranter".

Det kan tolkas som att ALLA artiklar i en nättidning måste vara låsta för alla andra än prenumeranter - vilket framstår som ett uppenbart orimligt krav och därför lite osannolikt.

Det vanliga är ju att i en nättidning, så är somliga artiklar låsta för alla andra än prenumeranter - vilket också är fallet när det gäller Bulletins artiklar.
Citera
2021-12-16, 16:18
  #3062
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
De olika stöden verkar vara en ren djungel. Jag har hört talas tidigare om att man måste ha låst innehåll för att få stöd om man är en e-tidning. För en digital e-tidning gäller enligt Myndigheten för press, radio och tv:s författningssamling kapitel 2 4 §:
"Kostnadsfritt tillgängligt innehåll i e-tidning

4 § Maximalt 20 procent av en aktuell utgåva av en e-tidnings redaktionella innehåll får vara fritt tillgängligt för andra än tidningens abonnenter."
https://www.mprt.se/globalassets/dok...m-presstod.pdf

Vad jag förstår så hade Bulletin inte något låst innehåll i början, vilket jag vill minnas berodde på tekniska problem. Därefter låste tidningen det mesta av innehållet och verkar med råge uppfylla kravet. Tholin verkar störa sig på att innehållet inte var låst den första tiden och att det enligt honom är grovt bedrägeri om man nu inte uppgett det i ansökan.

Jag får intrycket av att Pontus Tholin, som även är delägare, just nu gör allt för att sänka Bulletin på en nivå som verkar vara ren galenskap. Jag gissar att polisen lägger ner ärendet och låter nämnden sköta det hela. Nämnden är förmodligen medveten om att innehållet inte var låst i början. Det är ändå personer som ägnar sig åt media och press/mediestöd.


Lite regler som myndigheten hänvisar till.

https://www.mprt.se/regelverk/regler-stod-till-medier/

Det var väl inte enbart pga tekniska problem, som Bulletin inte hade något låst innehåll i början.

Man kan ju knappast sjösätta en nättidning eller någon annan kanal med innehållet låst från första början.

Varför skulle folk vilja prenumerera, utan att först ha fått smaka på, vad de kommer att få för pengarna.
Citera
2021-12-16, 16:35
  #3063
Medlem
Hercules.Segerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Varför skulle folk vilja prenumerera, utan att först ha fått smaka på, vad de kommer att få för pengarna.

Åt de som har ska vara givet. En absurd ordning. Det rimliga hade varit att högst 20% fick vara låst, eftersom alla skattebetalare finansierar.
Citera
2021-12-17, 15:13
  #3064
Medlem
Det här var ju kul! Då får man hoppas att dokusåpan fortsätter ett år till.
Citera
2021-12-17, 17:35
  #3065
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
De olika stöden verkar vara en ren djungel. Jag har hört talas tidigare om att man måste ha låst innehåll för att få stöd om man är en e-tidning. För en digital e-tidning gäller enligt Myndigheten för press, radio och tv:s författningssamling kapitel 2 4 §:
"Kostnadsfritt tillgängligt innehåll i e-tidning

4 § Maximalt 20 procent av en aktuell utgåva av en e-tidnings redaktionella innehåll får vara fritt tillgängligt för andra än tidningens abonnenter."
https://www.mprt.se/globalassets/dok...m-presstod.pdf

Vad jag förstår så hade Bulletin inte något låst innehåll i början, vilket jag vill minnas berodde på tekniska problem. Därefter låste tidningen det mesta av innehållet och verkar med råge uppfylla kravet. Tholin verkar störa sig på att innehållet inte var låst den första tiden och att det enligt honom är grovt bedrägeri om man nu inte uppgett det i ansökan.

Jag får intrycket av att Pontus Tholin, som även är delägare, just nu gör allt för att sänka Bulletin på en nivå som verkar vara ren galenskap. Jag gissar att polisen lägger ner ärendet och låter nämnden sköta det hela. Nämnden är förmodligen medveten om att innehållet inte var låst i början. Det är ändå personer som ägnar sig åt media och press/mediestöd.


Lite regler som myndigheten hänvisar till.

https://www.mprt.se/regelverk/regler-stod-till-medier/
Stödet är skräddarsytt för att skydda gammelmedias allt mer antidaterade affärsmodell, helt perverst.
Citera
2021-12-17, 19:43
  #3066
Medlem
Folketstempels avatar
Oavsett vilken blaska eller politisk färg så ska inte skattepengar gå till Andrew Rosenthal eller liknande upplägg.

Citat:
Med de nya skattepengarna tros Bulletins verksamhet kunna räddas – åtminstone ett litet tag till, med tanke på de jättelika kostnader som verksamheten har.

Bland annat har man en vänsterliberal chefredaktör i New York, Andrew Rosenthal, som får 200.000 kronor i månaden för att leda arbetet med sajten via Google Translate.
https://www.friatider.se/bulletin-fa...ronor-i-bidrag
Citera
2021-12-18, 18:44
  #3067
Medlem
yussufs avatar
Intressant tråd.

Om Rosenthals uppgift är att mentorera skribenterna så vad är det för fel i det? Jag tolkar det snarare som att de är medvetna om att de behöver vässa sig.

Jag har läst på andra ställen att han har en "fet lön". Lön och arvode är inte samma sak. Till lön tillkommer sociala avgifter, försäkringar, fördelade gemensamma kostnader för kontor, kontorsmaterial, datorer, resekostnader etc. För arvode, typ konsultarvode som jag skulle gissa att det är , så tar konsulten dessa kostnader.

Jag vill minnas att det finns en regel om att man ska räkna med att lägga på ca 55% ovanpå lönen för att täcka in dessa kostnader incl sociala avgifter. Givetvis är det beroende på typ av verksamhet, men som ett schablonvärde.

Det skulle inte förvåna mig om deras journalister har rätt bra månadslöner, tänk sen schablonen 55% ovanpå det för att få den totala lönekostnaden.

Så vad är "upplägget"?



Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Oavsett vilken blaska eller politisk färg så ska inte skattepengar gå till Andrew Rosenthal eller liknande upplägg.
Citera
2021-12-18, 20:07
  #3068
Medlem
yussufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
(Jag har inte följt utvecklingen just den senaste tiden. Men Tino kör väl blaskan rakt in i kaklet.)

Jag tycker snarare det verkar som att Bulletin har vänt trenden sedan det kom in en ny VD. De har nog sopat ut problemen och fått mer arbetsro och frågan jag ställer mig då är om det helt enkelt inte är så att den som stod bakom intrigmakandet var den där Pontus T. Han har nog har varit ett av problemen för Bulletin. Jag menar, om han åkte ut efter sommaren och det nu är mer arbetsro och det inte har varit några skandaler sen dess så skulle iaf jag göra kopplingen till att den där Pontus T. inte var en duglig VD, att han går ut som en crybaby i media styrker denna uppfattning (i synnerhet som att hans krav inte tycks stämma). Vem vet vad han har hållit på med? Han kanske rent av har varit den uppviglare som fick Ivar A. och Alice T. att åka av banan.

Att Pontus T. har blivit uppgiftslämnare till Expressen och kör diverse snyfthistorier om att han inte skulle ha fått sin lön när han åkt ut för länge sedan och dessutom sannolikt får en stämning som väntar runt hörnet, gör att jag tror att han var livrädd för att Bulletin skulle få det där driftstödet för då lär han få det hett om öronen. Det brinner i baken på honom så att försöka så misstro till presstödsnämnden, låg ju honom varmt om hjärtat. Om han med sina snyfthistorier kan få Bulletin att misslyckas med att få presstöd, så hade de ju troligen gått i konken och då hade den väntande stämningen följt med ner och blivit till inget alls.

Ju mer jag läste av tråden så tyckte jag att det verkar som att den klart lysande stjärnan på psykopat-himlen tycks vara Pontus T. , dem s.k. fd VDn. Det tycks ha varit helt rätt att ge honom kicken.

Nu läste jag att Bulletin hade fått "driftsstöd" (jag förmodar att det är detsamma som presstöd) så det finns nog alla skäl för Pontus T. att känna svettpärlorna forsa ner från hans panna och rygg. Det lär inte bli kul när Bulletin-folket tar itu med honom. För egen del skulle jag tippa personlig konkurs.

----

För övrigt tycker jag att presstöd är en förlegad företeelse och egentligen anser jag att det borde avskaffas helt och hållet. Det roliga är ju då att de stora presstöds-h*rorna, MSM, lär gå i graven snabbt och media som Bulletin, Nyheter Idag, Lamotte mfl lär överleva och klara sig gott för egen maskin.
Citera
2021-12-18, 23:07
  #3069
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yussuf
Jag tycker snarare det verkar som att Bulletin har vänt trenden sedan det kom in en ny VD. De har nog sopat ut problemen och fått mer arbetsro och frågan jag ställer mig då är om det helt enkelt inte är så att den som stod bakom intrigmakandet var den där Pontus T. Han har nog har varit ett av problemen för Bulletin. Jag menar, om han åkte ut efter sommaren och det nu är mer arbetsro och det inte har varit några skandaler sen dess så skulle iaf jag göra kopplingen till att den där Pontus T. inte var en duglig VD, att han går ut som en crybaby i media styrker denna uppfattning (i synnerhet som att hans krav inte tycks stämma). Vem vet vad han har hållit på med? Han kanske rent av har varit den uppviglare som fick Ivar A. och Alice T. att åka av banan.

Att Pontus T. har blivit uppgiftslämnare till Expressen och kör diverse snyfthistorier om att han inte skulle ha fått sin lön när han åkt ut för länge sedan och dessutom sannolikt får en stämning som väntar runt hörnet, gör att jag tror att han var livrädd för att Bulletin skulle få det där driftstödet för då lär han få det hett om öronen. Det brinner i baken på honom så att försöka så misstro till presstödsnämnden, låg ju honom varmt om hjärtat. Om han med sina snyfthistorier kan få Bulletin att misslyckas med att få presstöd, så hade de ju troligen gått i konken och då hade den väntande stämningen följt med ner och blivit till inget alls.

Ju mer jag läste av tråden så tyckte jag att det verkar som att den klart lysande stjärnan på psykopat-himlen tycks vara Pontus T. , dem s.k. fd VDn. Det tycks ha varit helt rätt att ge honom kicken.

Nu läste jag att Bulletin hade fått "driftsstöd" (jag förmodar att det är detsamma som presstöd) så det finns nog alla skäl för Pontus T. att känna svettpärlorna forsa ner från hans panna och rygg. Det lär inte bli kul när Bulletin-folket tar itu med honom. För egen del skulle jag tippa personlig konkurs.

----

För övrigt tycker jag att presstöd är en förlegad företeelse och egentligen anser jag att det borde avskaffas helt och hållet. Det roliga är ju då att de stora presstöds-h*rorna, MSM, lär gå i graven snabbt och media som Bulletin, Nyheter Idag, Lamotte mfl lär överleva och klara sig gott för egen maskin.

Bulletin klara sig gott för egen maskin? Hahaha, nej, inte med de utgifterna. Det är frågan om de får det att gå ihop även med 5 mille i presstöd... Jag tror inte, någon längre tid.
Citera
2021-12-20, 17:06
  #3070
Medlem
Ograsts avatar
Tror nog att nästa utmaning blir att få de som tecknade årsprenumerationer precis för ett år sedan när Bulletin lanserades, att teckna nya prenumerationer. Och varför skulle de ursprungliga prenumeranterna göra det? De utlovades ett svenskt New York Times med profiler som Arpi, Neuding, Teoderescu mfl. För vad finns egentligen kvar av den ursprungliga visionen i dagsläget?
Citera
2021-12-21, 20:33
  #3071
Medlem
yussufs avatar
Du uttrycker dig så självsäkert om de skribenter som du nämner. VET du vad som har hänt eller har du bara svalt vänsterliberala mediers agendor och smutskastning? Jag tror att de retade skiten ur sig när Tino Sanandaji var debattör för det fanns INGET som de kunde ge sig på då eftersom :

1) Han är invandrare
2) Har stenkoll läget
3) han vet hur man drar ut och tolkar befintlig statistik

"Journalisterna" i vänsterliberal media i Sverige är i regel okunniga om det mesta och kör sin egen politiska agenda.

Med Bulletin så såg vänsterliberal media sin chans att hugga ner Sanandaji och det rejält. Nu väljer de att hissa en psykotisk ex VD som ett sanningsvittne, men vad vet vi om vad han har sysslat med? Vad vet du om det? Att han är ute på både det ena och det andra stället med hans oemotsagda sida av detta tyder, i mina ägon, på en psykotisk rättshaverist.

Sen en annan sak som har slagit mig är, det pratas om den nuvarande VDns tidigare erfarenhet och ålder. Vad har ex VDn för erfarenheter från att leda företag? Noll såvitt jag vet. Varför har inte hans nagelfarits för det?

För egen del så tror jag inte för ett ögonblick att den snyggt utlagda storyn från vänsterliberal media stämmer. Det finns mer i den där soppan som inte ligger öppet eller som inte har redovisats. En sak som har slagit mig är tex inspelningen från ett möte där någon spelade in ett fyra timmar långt möte, men av någon anledning så finns inte originalinspelningen tillgänglig för faktakoll. Den har istället klippts ner till några minuter. Hmmmm.... Någon far med osanning, tror jag. Varför spelar man in ett möte om man har ärliga avsikter? Någon spelar falskt.

Sen att Tino Sanandaji har ett munläder som är osvenskt är jag den förste att skriva under. Han har gått till hårt angrepp mot mig i kommentarsfältet på hans timeline innan Bulletin ens fanns. Jag tyckte att hans angrepp var ogrundat, men det är inget som jag ligger sömnlös för.

Kritiken mot att någon skulle ha lagt sig i journalisternas arbete tror jag inte på, men det är också tydligt att grundarna av Bulletin ville skapa ett konservativt media, medan journalister ofta är åt vänster/liberaler (alla gnäller ju på att SVT:s vinkling är åt vänster och MP så det kan knappast vara en nyhet). Att man som ägare inte skulle kunna peka ut riktningen ("frihetligt konservativ" kallar de det om jag inte minns fel) är ju löjligt. Det var samma sak som hände med Metro när Qviberg tog över, men han hade inte ork nog att stå emot. Han ville sätta en inriktning för Metro medan de som han kallade "stalinister" (hahahaha) satte sig på tvären. Han var svag, han gav sig när det började blåsa.
Vad hände med Metro? Just det.

I Bulletin har de hållit fast i att Bulletin ska vara konservativt och inte bli ytterligare ett vänsterliberalt media där ju alla klappar varandra på axeln. Samtidigt så bidrar de inte till åsiktskorridoren som många andra medier gör. Kolla deras sida på fejjan, det tycks som att den är modererad (det kommenteras iaf ibland från någon mod), men de låter kritiska synpunkter vara kvar, såväl från höger som vänster. Det är i mitt tycke ett sundhetstecken.

Så jag tror och hoppas att de går en ljus framtid till mötes. Nu är den psykotiske ex VDn borta, de har fått bort femtekollonnarna som (gissningsvis) inte ville följa linjen "frihetligt konservativ" (fast det var nog formulerat på något annat sätt innan), skribenterna tycks ha fått arbetsro och det trycks ut artiklar i en rasande fart.

Ifall någon undrar så -JA- jag är prenumerant. Det kommer jag att fortsätta att vara och jag tror att de som är prenumeranter idag kommer att fortsätta vara det till största delen. Givetvis kommer några att lämna likaväl som att det kommer att tillkomma nya. Det är ju helt naturligt.

Så den "ursprungliga visionen" tycks nu implementeras fullt ut.
(fast det där med New York Times var nog att ta i, inte minst som det är ett liberalt media - jag tror inte att det var det som de menade, utan att det skulle finnas en professionell nyhetsredaktion á la NY Times, varför annars ta in den där snubbe från NY Times!? Han är ju dessutom BLM-sympatisör vilket ju är en vänsterorganisation.
Gissningvis kan han skilja på privata åsikter och professionalism. Det borde svenska journalister också göra, fast det är nog att begära för mycket.
(om jag inte minns helt fel så kom det här med NY Times in rätt sent så det var nog inte så att det utlovades innan stormen rasade som mest, men jag kan ha fel där)



Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Tror nog att nästa utmaning blir att få de som tecknade årsprenumerationer precis för ett år sedan när Bulletin lanserades, att teckna nya prenumerationer. Och varför skulle de ursprungliga prenumeranterna göra det? De utlovades ett svenskt New York Times med profiler som Arpi, Neuding, Teoderescu mfl. För vad finns egentligen kvar av den ursprungliga visionen i dagsläget?
Citera
2021-12-21, 21:05
  #3072
Medlem
yussufs avatar
Du kan såklart ha rätt i det, men för egen del så tror jag att om presstödet läggs ner så lär det bli ett blodbad bland MSM och flera kommer att tvingas lägga ner eller kvasta ut en hel del av sitt folk.

Schibsted-koncernen kommer nog att klara sig hyfsat eftersom Aftonbladet, SvD mfl sajter som de äger, kommer att driva trafik till diverse affiliate-erbjudanden likt Lendo mfl som de drar in kulorna på (förutom Blocket, men där får de numera konkurrens från Facebook).
Kolla här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Schibsted
...under "Företag och varumärken i...".

Expressen, Dagens Nyheter och annan MSM utan en profil som läsarna verkligen vill betala för, lär få det hett om öronen.
De har inget motsvarande av rang, likt vad Schibsted gör:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bonnierkoncernen


Att ett MSM utan presstöd skulle överleva och det på en fri kommersiell marknad i att sälja prenumerationer när de allra flesta av dem inte vet vad det är att vara kommersiell, håller jag för uteslutet.
Därför tror jag att Bulletin, Nyheter Idag, Kvadrat, GP mfl kommer att hänga sig kvar. De är dessutom drillade i att både ha en profil och att skaffa prenumeranter. Om presstödet avskaffas så står dessa bättre rustade än MSM, tror jag, och kan ta abonnenter ifrån dem.




Citat:
Ursprungligen postat av MVW
Bulletin klara sig gott för egen maskin? Hahaha, nej, inte med de utgifterna. Det är frågan om de får det att gå ihop även med 5 mille i presstöd... Jag tror inte, någon längre tid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback