Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-11-12, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Så man maskar skadan och lackar om resten av bilen... Det betyder att alla skador är kvar efter omlackering. Riktigt så går det nog inte till.

Ditt jävla stolpskott. Du skrev "man täcker stenskotten"...

Varav på jag skrev att man täcker allt utom stenskotten. Vilket är helt riktigt. Du täcker inte för det du ska måla.

Du kan ju hoppa på en kurs i svenska för invandrare om du känner att du har problem med språket.
Citera
2020-11-12, 01:07
Bannlyst
Är helt obekant med sprängingar. Men antar att det gått till ungefär på följande vis:

https://www.youtube.com/watch?v=yThO546XbGU

Här används inga mattor då det är helt tomt och öde.

Någon insatt som vet ungefär vilka sprängkrafter vi talar? Är det detta man mäter i kiloton tnt?

Nu ska klippet jag länkade enligt uppladdaren själv vara en stor salva, men kan faktiskt se hur så många bilar skulle kunna skadas, även om jag tror SR avrundar uppåt, med betoning på uppåt.

Nu är jag som noob deluxe och har inte det tränade ögat.

Hur kan man börja jobba med detta? Verkar oerhört kul, som när man lekte med smällare som liten, fast på allvar och i större skala
Citera
2020-11-12, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Försäkringsbolag brukar skrota nya/nyare bilar för relativt små skador. Då blir även chassinummer låst för all framtid som skrotat. De vill inte ha ut dem i trafik sminkade ifrån sina skador.

Vid trafikolyckor med begagnade bilar, ja. Inte på grund av lackskador på nya oanvända bilar. Knappast.
Citera
2020-11-12, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukendrarajah
Är helt obekant med sprängingar. Men antar att det gått till ungefär på följande vis:

Någon insatt som vet ungefär vilka sprängkrafter vi talar? Är det detta man mäter i kiloton tnt?

Nu ska klippet jag länkade enligt uppladdaren själv vara en stor salva, men kan faktiskt se hur så många bilar skulle kunna skadas, även om jag tror SR avrundar uppåt, med betoning på uppåt.

Hur kan man börja jobba med detta? Verkar oerhört kul, som när man lekte med smällare som liten, fast på allvar och i större skala

Ungefär så fast övertäckt med gummimattor så att sten inte ska flyga kors tvärs hur som helst.
Citera
2020-11-12, 13:16
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kehin
På Tjörn (och Wallhamn speciellt) ska allt vara billigt så jag gissar att man gått över vägen till Styrdal och väckt en en beryktad Karlsson (som borde vara en söndersupen pensionär eller död vid det här laget) för att göra jobbet
Finns det ingen tjörnis som kan åka ner och fota?
Tjörn och Orust har skum befolkning Vill minnas en åkare som försökte sig på ett försäkringsbedrägeri med att sänka en båt, stämjärnet kallades han efter det...
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Nej, man kör ut bilarna till Rinkeby, och de blir uppeldade där i vanlig (o)ordning.
Slöddermalm går upp i extas - i ett rosaskimrande glädjerus, äntligen är mångkulturen här skriver MSM entusiastiskt!! Alla är nöjda och glada, 800 bilar brann upp inatt. Annie Lööf och Dieselbella Lövin blir fuktiga i trosorna direkt. Dumsvennen betalar som vanligt.

Ja det händer då och då, särskilt när man maskinborrar. Då känner man inte att borren går för lätt ner i hålet. Sedan när man laddat och skjutit av dynamiten så spricker det åt alla håll och regnar ner.
Då hjälper det inte med sprängmattorna.

Bilarna är försäkrade under hela transporten fram till kunden. Och det ska täckas av försäkringen ändå.
Blir nog svårt för försäkringsbolagen att hävda vårdslöshet i det här fallet.

Nja, både ja och nej. En stubbe är lätt att spränga. Antingen kan man lägga dynamiten ovanpå stubben, kallas bulldosa tror jag. Men kan packa ihop dynamiten som känns som en deg, typ som marsipan, till en klump som läggs ovanpå.
Dynamiten som deg ska man hantera med handskar, annars kan man få sk dynamithuvudvärk som beror på att nitroglycerinet/nitroglykolen tas upp i huden och tar sig vägen in i blodet, och åstadkommer kärlvigdning, och när den når upp till huvudet så får man huvudvärk.

Eller borra ett hål i stubben och stoppa ner den i.
Det är dock tungt att borra hål i en stubbe eftersom vridmomentet blir så stort att man kan skada handleden och axeln.
Istället kan man spetta upp ett hål i marken under stubben.
Som man sticker in dynamitstavarna i.
Man måste tejpa ihop dynamitstavarna mot varandra att de har kontakt med varandra.
Ligger de en bit ifrån så kan den ena dynamitstaven överleva smällen, och man har små fragment av dynamit som ligger kvar här och var.

Ett annat knep är att såga med motorsågen ett kryss ovanifrån, cirka 20 cm djupt.
I kryssets mitt trycker man ner dynamitstaven.
Sen är det bara att spränga.
Man kan få skjuta fler ggr, innan stubben är helt borta.

Att spränga i berg är inte så mycket konstigare, det jobbiga blir ju att borra hålen. Och se till att inte misshandla borrarna för mycket. Borrarna är dyra utav bara h-e och man får behandla dem väl.
De bör aldrig köras varma för det tål inte hårdmetallspetsen, då kyler man med vatten.

Ska man borra vintertid vid frysgrader så bör man ändå se till att borren kyls.
Man kan blanda vatten med glykol eller alkohol (T-sprit) eller salt.
Saltvatten skadar dock borren med tiden.
Helst ska det vara propylenglykol för den är biologiskt nedbrytbar, medans etylenglykolen är giftig.
Men jag tror de flesta kör med vanlig dieselolja som är det billigaste man har tillhands.
Bara att hälla en skvätt diesel i hållet, borra tills man ser att det blir så varmt att det ryker om hålet.
Då tar man och krafsar upp geggan, i med mera dieselolja, och borra ett tag till.
Tills man är djupt nog.
Man kan inte borra för smala hål, dynamitstavar behöver väl ett hål som är drygt 25 mm stort.
Är hålet för smalt så avstannar sprängningen på vissa typer av dynamiter.
Det ska finnas förklarat i produktbladet. Vissa typer av dynamiter har en minsta diameter som detonationen är pålitlig.

En anledning till att den här sprängningen gick åt helvete kan ha berott på att de fyllde hålen med den här geggan vad fan den nu heter. Dvs färdigblandad spränggegga, kallas pumpemulsion, ANFO. Nackdelen med den är att man kan glömma hur djupt man borrat, sen vet man inte hur mycket sprängmedel som man har tryckt ner i hålet.
När det sedan smäller, så smäller det alldeles för bra.

Man lägger tunga gummimattor ihopsydda av trasiga lastbilsdäck ovanpå laddningen innan man skjuter av den.
Gummimattorna är till för att förhindra sådan spridning av sprängsten som skedde här.
Dynamiten kan man hantera rätt så vårdslöst, men tändhattarna är mycket farligare. De ska man alltid veta var man har dem. Aldrig låta dem ligga och skräpa. Trots att de är små så är de mycket kraftiga. En 8ans tändhatt blåser bort hela handen och en bit av underarmen. Åttans tändhatt är den vanligaste och mest använda. Längd och storlek ungefär som en halv cigarrett.
För specialsprängningar i tex mjuk kalksten och sandsten kan man behöva svagare, med typ 1/3dels dynamitstav per hål. Det är svårt att spränga sådan sten om det måste göras snyggt. Sk snigeldynamit kan man använda i sådan sten om man bara önskar ett fåtal sprickor. Snigeldynamit är en gel/pulver som man blandar med vatten, geggan blir som typs gips. Blandningen utvidgar sig sakta på något dygn så mycket att stenen spräcks.

Ny teknik finns dock, dvs densamma som används vid sk fracking vid oljekällor. Att om man kan altstra så enormt högt tryck med tex vatten att stenen spricker. Utrustningen kostar dock så mycket att det är frågan om det ens är försvarbart. Dessutom så blir det vanligen bara en stor spricka på ett ställe.
Det fetade, ja man får en dov tung huvudvärk och man gör inte om misstaget att handskas med sprängdeg utan handskar under en hel arbetsdag... Livet är fullt av lärdomar
Citera
2020-11-12, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebolle1g
Ungefär så fast övertäckt med gummimattor så att sten inte ska flyga kors tvärs hur som helst.

Fast som jag förstod användes mattor även i trådens olycksamma sprängning.
Citera
2020-11-12, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukendrarajah

I klippet använder de 59 ton sprängämne och få troligtvis ANFO som är en ammoniumnitrat blandat med en liten skvätt diesel. Med en faktor på 0,74 så motsvarar det 44 ton tnt eller 0,044 kt.
Citera
2020-11-12, 18:13
Medlem
DrunkenZealots avatar
Och hur är det med Skuggan nu då? Har du fått ordning på dina kinapuffar?

Fast ta det lugnt, jag vet några som målade båtar som pajade fler bilar med färg som flög med vinden. Gick hur långt som helst.
Citera
2020-11-12, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebolle1g
Ditt jävla stolpskott. Du skrev "man täcker stenskotten"...

Varav på jag skrev att man täcker allt utom stenskotten. Vilket är helt riktigt. Du täcker inte för det du ska måla.

Du kan ju hoppa på en kurs i svenska för invandrare om du känner att du har problem med språket.
Jävla stolpskott - man täcker stenskotten med grundfärg och lack.
Citera
2020-11-12, 19:14
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Wallhamn nämndes som största bilhamnen i Sverige.
Det stämmer inte.
Både Malmö och Göteborg är större, Halmstad och Södertälje ligger i samma liga.

Wallhamn är dock största privata hamn för rullande gods.

Funderar lite på namnet Wallhamn, finns det någon koppling till Wallenius?
Citera
2020-11-12, 20:35
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10

Nej, det ligger i Vallhamn så enkelt är det
Citera
2020-11-12, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Visst var Olof Wallenius en av iniativtagarna till Wallhamn.
https://www.wallhamn.com/om-wallhamn/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in