Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-09, 11:40
  #1
Medlem
Hombre-de-Skandias avatar
https://www.expressen.se/nyheter/kli...-vacka-lofven/

Folk som ställer till med oväsen mitt i natten utanför statsministerns hus kallas alltså för aktivister när miljön står på agendan.

Min frågeställning är: Är ordet "aktivist" förenligt med aktiviteter såsom den som nämns i artikeln, att störa politikers husfrid mitt i natten?
Citera
2020-11-09, 11:44
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hombre-de-Skandia
https://www.expressen.se/nyheter/kli...-vacka-lofven/

Folk som ställer till med oväsen mitt i natten utanför statsministerns hus kallas alltså för aktivister när miljön står på agendan.

Min frågeställning är: Är ordet "aktivist" förenligt med aktiviteter såsom den som nämns i artikeln, att störa politikers husfrid mitt i natten?

Bra trådstart! Relevant frågeställning. Man ser återkommande att brottslingar med syften som passar medias vänsteråsikter benämns som "aktivister".

Naturligtvis gör media fel och är inkonsekventa. Att exempelvis inte betala skatt, borde annars rimligen benämnas "skatteaktivist".
Citera
2020-11-09, 11:51
  #3
Medlem
Lost.Villains avatar
Så fort det gäller fina vänstervärderingar kallas odågorna alltid för aktivister. När högeraktivister delar flygblad handlar det alltid om extremister och nazister.
Citera
2020-11-09, 11:51
  #4
Medlem
Hombre-de-Skandias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Bra trådstart! Relevant frågeställning. Man ser återkommande att brottslingar med syften som passar medias vänsteråsikter benämns som "aktivister".

Naturligtvis gör media fel och är inkonsekventa. Att exempelvis inte betala skatt, borde annars rimligen benämnas "skatteaktivist".

Jag tänkte också på detta. Om personerna utanför statsministerns bostad hade begärt lägre skatt, hade man då kallat dem för "skatteaktivister"? Jag tror att man hade varit betydligt hårdare i ordalagen. Möjligen inte kallat dem "extremister" (då måste man vara invandringskritisk), men väl "en tyranniserande mobb".
Citera
2020-11-09, 11:57
  #5
Medlem
Hombre-de-Skandias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Så fort det gäller fina vänstervärderingar kallas odågorna alltid för aktivister. När högeraktivister delar flygblad handlar det alltid om extremister och nazister.

Det ligger något i det. Tyvärr så har miljöfrågan kapats av vänsterrörelsen och blivit politisk. Miljöpartiet är ju i princip Vänsterpartiet med lite mer radikala miljömål. Det hade nog varit bra om miljöfrågan var lite mer opolitisk. Vi är många som vill stötta miljöarbete, men inte delar MP:s andra värderingar.
Citera
2020-11-09, 12:01
  #6
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hombre-de-Skandia
https://www.expressen.se/nyheter/kli...-vacka-lofven/

Folk som ställer till med oväsen mitt i natten utanför statsministerns hus kallas alltså för aktivister när miljön står på agendan.

Min frågeställning är: Är ordet "aktivist" förenligt med aktiviteter såsom den som nämns i artikeln, att störa politikers husfrid mitt i natten?

Ja, det är det. Aktivism behöver inte vara positivt.
Citera
2020-11-09, 12:05
  #7
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hombre-de-Skandia
Det ligger något i det. Tyvärr så har miljöfrågan kapats av vänsterrörelsen och blivit politisk. Miljöpartiet är ju i princip Vänsterpartiet med lite mer radikala miljömål. Det hade nog varit bra om miljöfrågan var lite mer opolitisk. Vi är många som vill stötta miljöarbete, men inte delar MP:s andra värderingar.

Flera av oss har under en tid undrar om dessa klimatextremister kommer bli de nya terroristerna. Det börjar med lite fredligt störande av ordningen och eskalerar till sprängda bondgårdar, dödshot och mordbrand.
Citera
2020-11-09, 12:15
  #8
Medlem
Ankdammsmans avatar
De hade självklart kallats terrorister eller extremister om de hade velat "väcka" Löfven om invandringen, corona eller nåt annat.
Citera
2023-09-14, 14:29
  #9
Medlem
Fortsätter i den här tråden. Det är tydligen okej att visa hur ett träningsläger går till för dessa "klimataktivister", än en gång visar media hur de förminskar det brott som dessa begår genom sin civila olydnad. FAN TA ER SVT!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...rvagsblockader

"Aktivisterna i Återställ våtmarker rör upp starka känslor med sina aktioner – och nu väntar nya ”massiva motorvägsblockader”. SVT Nyheter följde med den omstridda rörelsen på träningsläger.

En grupp på cirka 20 personer har samlats intill en stuga i skogarna utanför Stockholm. Här ska Återställ våtmarker träna på civil olydnad i sin kamp för klimatet."

Det här är ett tydligt sätt att försöka öka sympatierna för dessa terrorister anser jag och nåt säger mig att någon inom SVT har kopplingar till dessa aktivister på ett eller annat vis. Hoppas någon kan hitta de kopplingar som finns..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in