Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2023-11-01, 20:03
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exitevolve
Jaja, dette er jo et nasjonalt, om ikke skandinavisk traume (ref. Thomas Quick), så dette er viktig å få svar på, selv om han er død.
Et eksempel på at det er viktig for mange å få svar, selv om det er en annen sak med en helt annen historie, er Fritz Moen-saken. Selv om den saken viser at sannheten også kan bli et slags antiklimaks hvor politi og rettsvesen ikke tar særlig selvkritikk og historien om den egentlige drapsmannen, Tor Hepsø, forsvinner i mylderet.

Bjørnar-saken kan jeg ikke noe særlig om. Tror jeg må lese meg opp der. Jeg har jo registrert at det navnet har blitt nevnt.

ja, barn som dödas är ju ännu värre än när vuxna dödas, så alla sådana fall bör lösas också i hopp om att skrämma andra från att göra detsamma...
här är en länk till Bjørnar-fallet :
(FB) Bjørnar Torvik försvann spårlöst från Øksendal i Norge 1991-05-30
Citera
2023-11-07, 10:39
Medlem
Nottelitens avatar
Från Dagbladet :
- Politiet brukte enormt med ressurser for å finne en mystisk mann, som skal ha snakket med Therese i oppgangen der hun bodde i bydelen Fjell i Drammen. Et vitne kunne fortelle at den ukjente mannen forsøkte å få med seg Therese. Det ble seinere laget et robotbilde av mannen. Dette bildet er publisert en rekke ganger, sier Rustad.
I boka avdekker Rustad at denne observasjonen ikke stemmer.
- Mannen, som i alle år har vært politiets hovedspor, har aldri eksistert, sier Rustad.
Han har også gransket det andre hovedsporet – en rød Volvo.
- Det har heller aldri vært noen rød Volvo, eller mannen med arr som angivelig kjørte bilen.
- Påstandene var at Therese skal ha blitt plassert på en koran-skole i det «norske distriktet» i Pakistan. Det er absolutt ingen holdepunkter for å mene at hun ble kidnappet og tatt til Pakistan, sier Per Asle Rustad.
Han slår også fast at Thomas Quick var et blindspor.
länk till artikeln :
https://www.dagbladet.no/nyheter/hov...itiet/80454818
Citera
2023-11-07, 17:20
Moderator
blomvattnares avatar
Kriminalhistoria --> Försvunna personer
/Moderator
Citera
2023-11-09, 09:46
Medlem
Jeg gleder meg til å lese Rustads bok, har bestilt den fra biblioteket nå. Han og to andre har jo gått gjennom absolutt alt som finnes av etterforskningspapirer tidligere, da de laget en rapport om etterforskningen, så han har kontroll på den biten.

Imidlertid ser jeg ikke på de "nye opplysningene" som revolusjonerende for saken, da jeg hverken har hatt noe tro på Pakistan-sporet, Thomas Quick, mannen i oppgangen som eventuelt var mannen på fantombildet eller mannen i den røde Volvoen. Jeg tror ikke noe av dette har med saken å gjøre.

Som jeg har skrevet tidligere i tråden er min teori at Therese aldri kom tilbake til blokka etter å ha handlet i kiosken ca.19:30. Hun gikk ned trappen til parkeringskjelleren, der møtte hun en mann i bil og ble tatt med. Dette kan meget sannsynlig være mannen i den gule bilen, fra Marianne-saken. Jeg mener disse to sakene er linket sammen. Revolusjonerende opplysninger ville være hvis man nå faktisk gikk inn og etterforsket dette "Mann i gul bil-sporet", i begge sakene.

ETA: Det eneste som jo kan gjøre den røde Volvoen interessant, er at mannen i den gule bilen hadde en kompis med en rød bil. Denne ble brukt da de to (eller en av dem?) forsøkte å kidnappe en jente i Hallingdal. Kompisen hadde vel også et arr - hareskår eller lignende?
Senast redigerad av tove77 2023-11-09 kl. 10:24.
Citera
2023-11-09, 10:03
Medlem
Hvorfor er min teori at Therese ble tatt av mannen i den gule bilen i parkeringskjelleren?

* Det siste vitnet, jenta i kiosken, anser jeg som troverdig. Hun sier Therese var i kiosken ca.19:30, og deretter gikk Therese ned trappen til parkeringkjelleren, ikke over gangbroen. Jenta sto ute og røyket og så dette. Hun visste godt hvem Therese var fra tidligere. Jenta i kiosken ble presset av etterforskerne på at hun husket feil og de ville ha henne til å si at Therese gikk over gangbrua og hjem, da dette passet bedre med politiets fortelling. Hun sto på sitt lenge, men ga til slutt etter. Dette forteller etterforskerne i TV-serien. Dermed er jeg helt sikker på at Therese gikk ned trappen. Blindrullen på kassalappen hadde ikke klokkeslett, men den hadde summen Therese handlet for, så hun har etter all sannsynlighet vært der.

* Therese handlet for 39kr, en stor sum for en 8-åring i 1988. Hun hadde fått 16.5 kr av bestemoren, de resterende 22,5 kr kan ingen si hvor kommer fra. Moren sier de ikke kommer fra henne. Jeg tror de kom fra mannen i parkeringskjelleren. Han ga henne penger til å kjøpe godteri.

* Han hadde også avtalt med henne at de skulle møtes der på et bestemt tidspunkt. Therese var jo litt tidligere på kvelden blitt spurt om hun skulle være med de andre barna i kiosken, men svart nei. De andre syns det var litt rart, for hun pleide jo alltid å være med i kiosken. Therese hadde sagt at hun skulle opp til Anette, en venninne. MEN senere kom det jo fram at Therese aldri hadde vært hos Anette. Altså, hun løy. Var det en dekkhistorie fordi hun ikke ville fortelle om mannen hun skulle møte?

* Therese var skeptisk til fremmede, det forteller familie og venner. Dermed tror jeg denne mannen har groomet Therese over lengere tid. Mannen i den gule bilen var mye på Fjell, han hadde bekjente der, i en blokk like nær Thereses blokk. Vi vet han tidligere hadde hatt med seg små jenter i bilen sin, og lokket dem med diverse dyr de skulle få se på.

Jeg har gjort meg noen tanker rundt denne groomingen, og jeg understreker at dette kun er mine refleksjoner og at det selvsagt ikke trenger å være slik, men... Therese vokste opp i det man må kunne kalle et ganske ressurssvakt hjem. Mor uten utdannelse, med lavtlønnet yrke, far hjemme uten jobb. Mor fikk barn med to ulike utenlandske menn i løpet av kort tid svært ung, bodde sammen med den ene, men beskriver i boken sin forholdet som meget dårlig og sier nesten rett ut at det dreide seg om psykisk vold og at hun hadde det fælt. Utrygge oppvekstforhold for Therese og søsteren. Mor forteller også om sin egen oppvekst, i et hjem uten kjærlighet, der mor aldri noen gang sa at hun var glad i henne.

Barn som vokser opp under slike utrygge forhold - Therese, blir ofte selv uttrygge og redde. De kan være skeptiske til fremmede, slik Therese var. Samtidig er de litt redde for disse andre voksne, fremmede, det er vanskelig å si nei og de gjør som de voksne sier, blir med, tør ikke si i mot. Hun kan ha vært et lett offer for grooming, lettere enn et barn som er trygg på seg selv og har lært å si nei.

Mor sier også i boken at hun var nervøs for at noe skulle hende med Therese, at noen skulle ta henne og ved en anledning trodde hun at Therese var blitt borte, en 17.mai, og laget masse styr. Slik hjelper heller ikke å gi barn trygge oppvekstforhold.

* Et siste poeng er at det er så mange som bor på Fjell, blokkene står tett, det er mange vinduer og mange veier, så selv om det regnet, kan jeg ikke forstå at ingen på noe tidspunkt har sett Therese etter hun gikk fra kiosken, hvis hun har blitt tatt et eller annet sted utenfor blokka. Derimot er det knapt ett minutt med bil fra parkeringskjelleren og ut på veien, ut av Fjell. (Se mine tidligere poster i tråden, samt foto)
Senast redigerad av tove77 2023-11-09 kl. 10:06.
Citera
2024-10-14, 22:17
Medlem
Nye opplysninger i Rustads bok…
Om noen som bodde i samme oppgang. Perry?
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in