Citat:
Jag har starka funderingar på att omskola mig till elkraftsingenjör. Ett av behörighetskraven är matematik 2 vilket jag har godkänt betyg i men dock 18 år gammalt och känner mig urusel på matematik i dagens läge.
Min tanke är att fräscha upp kunskaperna rejält innan jag börjar på någon utbildning. Jag tänkte plugga matematik på egen hand och sedan hitta någon kurs i matematik 2 så man får ett nytt betyg i det.
Vilka böcker skulle ni rekommendera till mig? Är det 5000 1c som gäller? Jag läste det i en annan tråd men jag har inte riktigt begrepp om vad 1c, 2c osv betyder.
Och ja, jag vill ha fysiska böcker. Sitter vid skärmar hela dagarna på mitt nuvarande jobb så känns behagligast att sitta med en bok hemma på kvällarna
Min tanke är att fräscha upp kunskaperna rejält innan jag börjar på någon utbildning. Jag tänkte plugga matematik på egen hand och sedan hitta någon kurs i matematik 2 så man får ett nytt betyg i det.
Vilka böcker skulle ni rekommendera till mig? Är det 5000 1c som gäller? Jag läste det i en annan tråd men jag har inte riktigt begrepp om vad 1c, 2c osv betyder.
Och ja, jag vill ha fysiska böcker. Sitter vid skärmar hela dagarna på mitt nuvarande jobb så känns behagligast att sitta med en bok hemma på kvällarna
Använde Matematik 5000 serien tillsammans med mathleaks-appen när jag pluggade komvux på distans och tyckte det funka bra. Med mathleaks får du lösningar på alla frågor i boken vilket är riktigt gött när man studerar på egen hand.
1, 2, 3... är ordningen på matte-kursen för studenter i gymnasiet, och a,b,c är svårighetsgraden. Yrkesprogrammen läser a-matte, ekonomer b-matte och naturvetare/tekniker c-matte.
Om jag var i din situation så skulle jag kontakta någon på utbildningen och berätta om din situation och fråga om vilka områden från matte 1-2 som är viktigast för utbildningen, för att du ska få ut så mycket som möjligt av tiden du lägger på förstudierna. Skulle gissa på att trigonometri och algebra är det som är mest relevant för dig.
Ang. kursen i matematik 2, så tror jag tyvärr inte du kommer få börja på kursen om du redan har ett godkänt betyg. Det gjordes en förändring för några år sen så att man inte längre kan plugga upp betygen i tidigare godkända kurser.