Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2020-12-04, 16:44
Medlem
Om de stuvade makaronerna är bra behövs inte brunsås, det passar bättre med kokt potatis. Lingonsylt till köttbullar är dock ett måste
Citera
2020-12-04, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaddarenIRoven
Vad är er inställning till den kombinationen? På lunchrestauranger med arbetarstuk är den rätten ganska vanligt förekommande på lunchmenyn.

När jag pratat med människor som inte ätit på dessa typer av lunchrestauranger där 9/10 har blåställ eller varseljacka har de dumförklarat den maträtten. De menar att lingonsylt och brunsås inte hör hemma på stuvade makaroner.

Vad anser ni? Bör stuvade makaroner ätas med brunsås och lingonsylt?
Nej nej det passar inte.
Citera
2020-12-04, 17:28
Medlem
Kroesus-Sorks avatar
Stuvade makaroner med brunsås är bland det sjukaste jag hört. Förstår inte varför man lägger till en sås om man ändå stuvar makaronerna, nä fyfan!
Citera
2020-12-08, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaddarenIRoven
Jag har hittills aldrig varit med om att det inte serverats brunsås och lingonsylt när det är köttbullar. Detta är i Stockholm.

Äter lunch ute nästan varje dag i Stockholms innerstad och aldrig sett den kombinationen. Till köttbullar och potatis/potatismos så är det vedertaget att det ska vara brunsås och lingonsylt, men absolut inte till makaroner. Stuvade dessutom.
Citera
2024-09-17, 17:18
Hellre egengjord potatismos med köttbullar,
brunsås och lingonsylt. (allra helst vinbärsgele)
Citera
2024-09-17, 17:41
Medlem
Sladdarens avatar
Stuvade makaroner kan man ju testa med lite olika smaker om man tycker att det blir lite omväxling

Ta i lite riven lagrad ost
hälla i mortlad panko och ströbröd.. för textur
ev använda annat mjöl för redning
en dutt grädde
lökpulver
salvia
rosmarin
vitlökspulver
chili
gräslök
paprikapulver
mejram
el provencale örter

Tror att man kan få ut en extra smak dimension ochså genom att mala /finmixa i lite småbitar (kött pluppar) av stekta köttbullar i en mixer och blanda det ihop med stuvande makaronerna plus skippa såsen.

Såsen är redan i makaronerna och vill du ha samma smak som med en gräddsås / brunsås, steksky
så häll i det i redan stuvade makaronerna (du vill ju liks ha det i munne med kladdiga makaroner och köttbullar så) .. Men ät direkt för sen blire "det klassiska tapetklistret"
;-)

Vet inte va frågan va men om lingonsylt passar med stuvade makaronerna och köttbullar.. beror på hur söt lingonsylten är för syra och sötma har även ketchup precis som lingonsylt har. Men det funkar defintivt med lingonsylt om man inte vill ha tomatsmak av ketchupen.. Lagom doseringar bara precis som med ketchupen .. Upp till en själv
Citera
2024-09-23, 18:02
Medlem
RollonHomies avatar
Det var länge sedan jag käkade stuvade makaroner, föredrar dock att ha falukorv till.
Det är första gången jag ätit det sedan corona pandemin och märkte till min fasa att en falukorvskringla nu kostar 67 spänn hos vår lokala Coop-butik!

De kan ju sätta vilka priser som helst verkar det som. Jag minns att jag kunde köpa en hel falukorv för 27-30 spänn tidigare.
Citera
2024-09-28, 13:55
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Jag hade nog kunnat testa denna maträtt någon gång. Det är just kombinationen av makaroner och lingonsylt som är lite väl udda dock. Bara en sådan sak som att ha mos istället för makaroner, gör att det passar bättre ihop. Det är ju trotsallt redan testat sedan länge.
Citera
2024-09-30, 15:20
Medlem
zBr9s avatar
Sylt och Sås till Stuvade Makaroner låter inte helt rätt, föredrar Ketchup isåfall. Brunsås och Sylt för mig är starkt förknippat med Potatis/Mos och Köttbullar!
Citera
2024-10-01, 07:52
Medlem
Sladdarens avatar
Nån som testat blanda lingonsylt med ketchup som en kräm... ?
Vad händer då ? https://www.youtube.com/watch?v=lIh8...l=ThisOldVideo
Citera
2024-11-04, 19:49
Medlem
SportquattroS1s avatar
Köttbullar äts antingen med stuvade makaroner och ketchup ELLER med potatis, brunsås och lingonsylt.

Stuvade makaroner med brunsås och lingonsylt skulle jag inte kombinera i fredstid.
Citera
2024-11-04, 21:02
Medlem
Vem0ths avatar
Lite väl kaloririkt men låter 100% ätbart och smaskens.

Jag stöttar ditt matlagande.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in