Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-30, 00:05
  #2161
Medlem
Intressant med Riks är moderaten Daniel Källenfors som medverkar ibland. En kunnig och vettig person, speciellt när han ifrågasätter varför Malmö ska få miljarder av andra kommuner. En fråga som mainstreammedia aldrig tar upp.
Citera
2024-05-01, 20:59
  #2162
Medlem
Idag i programmet när Allard gör valkompass för EU-valet nämner Jakob att TV4 haft en infiltratör hos Riks i 1.5 år. Nån som vet nåt mer?

https://youtu.be/fSZqEGOTbgM
Citera
2024-05-01, 21:31
  #2163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sviskonboll
Idag i programmet när Allard gör valkompass för EU-valet nämner Jakob att TV4 haft en infiltratör hos Riks i 1.5 år. Nån som vet nåt mer?

https://youtu.be/fSZqEGOTbgM

Citat:
I trailern till granskningen uppger ”Kalla fakta” att reportern gått ”undercover” för att visa att partiets påståenden om att man inte alls har någon ”trollfabrik” inte stämmer.
https://www.dn.se/sverige/tv4-gransk...a-trollfabrik/
Citera
2024-05-02, 12:30
  #2164
Medlem
Grievers avatar
Jag tycker Riks gör ett bra jobb även om jag inte håller med om allt, men är det bara jag som känner lite att de kvinnliga Riks:arna underpresterar? Killarna är goda retoriker och har oftast tyngre argument - medan tjejerna sitter och stakar sig och kommer med ganska ytliga och ibland rent blåsta formuleringar. Har ingen koll på politisk terminologi t.ex.

Det känns väldigt ofta som att när nån tjej säger något så sitter killarna och nästan cringe:ar i smyg. Andra gånger rättar de dem: "Du menar såhär, visst?" - och i många fall känns det som att de bara följer ett manus.

Eller har jag fel?
Citera
2024-05-02, 14:58
  #2165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sviskonboll
Idag i programmet när Allard gör valkompass för EU-valet nämner Jakob att TV4 haft en infiltratör hos Riks i 1.5 år. Nån som vet nåt mer?

https://youtu.be/fSZqEGOTbgM
Daniel Andersson heter han. De tar upp det i dagens morgonprogram.
https://www.youtube.com/watch?v=_fevBEs-n8Q
Ingen kille som synts framför kameran. Rätt sjukt att han varit där i 1,5 år. Kalla fakta verkar bestå av ett gäng galningar som dessutom ljuger helt öppet som man kan se i reportaget nedan.

Markus Allard är tillbaka och i veckans avsnitt talar han om hur media ljuger. Markus Allard ringer TV4 Kalla faktas journalist om deras reportage om riksdagsledamoten Mattias Karlsson (SD).
https://www.youtube.com/watch?v=NrnelNSEgkQ
Citera
2024-05-02, 15:03
  #2166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Intressant med Riks är moderaten Daniel Källenfors som medverkar ibland. En kunnig och vettig person, speciellt när han ifrågasätter varför Malmö ska få miljarder av andra kommuner. En fråga som mainstreammedia aldrig tar upp.
Han har absolut en poäng men det hade varit trevligt om han även tog upp om myndighetsSverige och alla de miljarder som skickas till alla verksamheter i Stockholm. En moderat borde vilja rensa upp i myndighetsträsket för att få ner skatterna för vanligt folk.
Citera
2024-05-02, 15:09
  #2167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Griever
Jag tycker Riks gör ett bra jobb även om jag inte håller med om allt, men är det bara jag som känner lite att de kvinnliga Riks:arna underpresterar? Killarna är goda retoriker och har oftast tyngre argument - medan tjejerna sitter och stakar sig och kommer med ganska ytliga och ibland rent blåsta formuleringar. Har ingen koll på politisk terminologi t.ex.

Det känns väldigt ofta som att när nån tjej säger något så sitter killarna och nästan cringe:ar i smyg. Andra gånger rättar de dem: "Du menar såhär, visst?" - och i många fall känns det som att de bara följer ett manus.

Eller har jag fel?
Tror du tänker på Nickie. Hon har svårt att formulera sig ibland. Hon är en ung student så inget konstigt i sig. Ingen är vass på politik när man är 20 plus. Tycker det verkar vara en riktigt bra stämning mellan personerna på Riks. Nästan så man vill gå på fest med de här människorna.
Citera
2024-05-02, 19:45
  #2168
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Griever
Jag tycker Riks gör ett bra jobb även om jag inte håller med om allt, men är det bara jag som känner lite att de kvinnliga Riks:arna underpresterar? Killarna är goda retoriker och har oftast tyngre argument - medan tjejerna sitter och stakar sig och kommer med ganska ytliga och ibland rent blåsta formuleringar. Har ingen koll på politisk terminologi t.ex.

Det känns väldigt ofta som att när nån tjej säger något så sitter killarna och nästan cringe:ar i smyg. Andra gånger rättar de dem: "Du menar såhär, visst?" - och i många fall känns det som att de bara följer ett manus.

Eller har jag fel?

Ja jag tycker du har fel. Tjejerna är ju en yngre generation som har begränsad erfarenhet av politik och samhällsfrågor debatter mm, jämfört med grabbarna Richard och Jacob som hållit på med detta i åratal och är proffsiga debattörer. Tjejerna växer till sig ganska bra tycker jag. Ibland när det hakar upp sig för tjejerna i formuleringarna hjälper grabbarna dom utan att vara mästrande.
Det är en god stämning i Riks-studion tycker jag.
Citera
2024-05-02, 22:09
  #2169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Griever
Jag tycker Riks gör ett bra jobb även om jag inte håller med om allt, men är det bara jag som känner lite att de kvinnliga Riks:arna underpresterar? Killarna är goda retoriker och har oftast tyngre argument - medan tjejerna sitter och stakar sig och kommer med ganska ytliga och ibland rent blåsta formuleringar. Har ingen koll på politisk terminologi t.ex.

Det känns väldigt ofta som att när nån tjej säger något så sitter killarna och nästan cringe:ar i smyg. Andra gånger rättar de dem: "Du menar såhär, visst?" - och i många fall känns det som att de bara följer ett manus.

Eller har jag fel?

Både ja och nej. De har lite olika roller, men framför allt olika ålder! En del av dem är kring 25 och förstås oerfarna. Det är inte konstigt.

Tina von Schinkel är ju ett återkommande inslag med Sörman, men jag gissar att du inte tänkte på henne, för hon slår väl killarna på fingrarna?

Nickie är inte opinionsbildaren. Hon är programledare i morgonsoffan och sköter tiden och ämnena. Hon läser upp nyheter och gör ganska blandade reportage. Senast läste hon reddit-trådar och för några månader sen var hon på nån cosplaymässa. Jag tycker det brukar var trevliga att kolla på.

Daniella är liksom Nickie också programledare i morgonsoffan och läser upp nyheter. I bland gör hon också inslag från aktuella händelser. Hon är lite mer som Isabelle i reportagen. Hon gör ett fint jobb.

Monika har sina raljerande inslag där hon skickar ut smockor till höger och vänster. Nu senast var det sossarna och gängkriminaliteten. Jag tycker hon gör ett bra jobb, även om jag personligen uppskattar mer analytisk kritik. Hon är mer av opinionsbildare och sitter i panelen i morgonsoffan.

Mira är liksom Monika en opinionsbildare. Hon har inte Monikas lika skämtsamma raljerande stil, utan mer bitsk ironi. Jag tycker hon gör ett bra jobb, även om jag ibland inte klarar av att lyssna på inläggen. Det är inte hennes fel, utan mer att jag blir så förbannad och frustrerad över det hon belyser. Jag brukar få ta hennes videos nån minut i stöten så att inte blodtrycket går i taket.

Isabell är min favorit av tjejerna. Hon jobbar också som reporter på Bulletin. Jag tycker det märks i hennes reportage. Det känns som en helt annan klass på dem. Undersökande. Hon gör också ett fint jobb i morgonsoffans panel.

Den nya tjejen har jag inte sett mer än två gånger. Hon ska tydligen vara från Norrbotten enligt henne själv men det hörs inte. Hon har tyvärr ersatt den dialekten med i mitt tycke typiskt tråkig Lidingöliknande stockholmska som är allt för vanligt bland just tjejer. Det märks att hon är ny och lite nervös. Men hon kommer nog in i det.

Vilka är killarna du tänker på? Jakob, Sörman, Dick, Elias, Allard och Chang? Då skulle jag säga att i varje fall Tina, Mira, Monika och Isabelle, håller sig kring samma nivå. Sen är det svårt att mäta sig med Allard och Chang. De har sån vana att slänga käft.
__________________
Senast redigerad av Sviskonboll 2024-05-02 kl. 22:14.
Citera
2024-05-03, 07:10
  #2170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Daniel Andersson heter han. De tar upp det i dagens morgonprogram.
https://www.youtube.com/watch?v=_fevBEs-n8Q
Ingen kille som synts framför kameran. Rätt sjukt att han varit där i 1,5 år. Kalla fakta verkar bestå av ett gäng galningar som dessutom ljuger helt öppet som man kan se i reportaget nedan.

Markus Allard är tillbaka och i veckans avsnitt talar han om hur media ljuger. Markus Allard ringer TV4 Kalla faktas journalist om deras reportage om riksdagsledamoten Mattias Karlsson (SD).
https://www.youtube.com/watch?v=NrnelNSEgkQ

Tack för tipset. Ja, det krävs en väldigt speciell person för att göra det där i 1.5 år. Det ska bli intressant och se vad TV4 presenterar. Alla parter ska hålla för granskning, men om granskarna själva använder samma metoder (att medvetet försöka göra en höna av en fjäder eller ev ren desinformation) så är de inte bättre själva.
Citera
2024-05-04, 23:47
  #2171
Medlem
gunnarks avatar
Det skulle bli bättre om Sörman inte var så sugen att hela tiden höra sin röst
Citera
Igår, 19:02
  #2172
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnark
Det skulle bli bättre om Sörman inte var så sugen att hela tiden höra sin röst

Sörman är en tillgång för Rix. Sedan finns det givetvis de som retar sig på hans förmåga att tänka och formulera sig. Man han ska givetvis inte hålla käft.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback