Flashback bygger pepparkakshus!
2020-12-09, 10:59
Medlem
Folk som inte har tillräcklig nivå av moral gör allt för att förenkla för sig själv när de kan komma undan med det. Det är det som kallas omoral. Du som är omoralisk kan inte förstå varför folk vill göra rätt, precis som jag inte kan förstå hur folk kan gilla surströmming, när jag hatar det. Det är du som saknar moral, inte andra som har nån sjuklig ork att göra rätt.
Citera
2020-12-09, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Folk som inte har tillräcklig nivå av moral gör allt för att förenkla för sig själv när de kan komma undan med det. Det är det som kallas omoral. Du som är omoralisk kan inte förstå varför folk vill göra rätt, precis som jag inte kan förstå hur folk kan gilla surströmming, när jag hatar det. Det är du som saknar moral, inte andra som har nån sjuklig ork att göra rätt.

Hur kan du få in moral i det hela? Det handlar väl snarare om politiska åsikter.
Citera
2020-12-09, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Hur kan du få in moral i det hela? Det handlar väl snarare om politiska åsikter.

Kanske kan spela roll, men man rekommenderas ju källsortera så sopor kan återvinnas. Gör man inte det är det för att man inte har nog moral.
Citera
2020-12-09, 11:41
Medlem
Citat:
Kanske kan spela roll, men man rekommenderas ju källsortera så sopor kan återvinnas. Gör man inte det är det för att man inte har nog moral.

Eller att man ser det som ineffektivt?
Citera
2020-12-09, 11:49
Medlem
I Sörmanland tvingas vi källsortera redan i hemmet. Vi får hem Gröna, svarta, orangea (osv) påsar. Inte jobbigt alls att öppna lådan med soptunnorna och välja vilken påse man ska lägga skiten i. Fördelen är att man slipper gå så jävla många gånger t soptunnan också.
Citera
2020-12-09, 12:04
Medlem
Citat:
Eller att man ser det som ineffektivt?

Man kan se vad som helst som vad som helst, men om man vet om att det gynnar återvinningen, och man ändå inte gör det, är det för att man är omoralisk.
Citera
2020-12-09, 12:08
Medlem
Citat:
Man kan se vad som helst som vad som helst, men om man vet om att det gynnar återvinningen, och man ändå inte gör det, är det för att man är omoralisk.

Fast det vet man inte, det är inte så fantastiskt att källsortera som vissa verkar tro. Det är en piss i Mississippi i dom flesta fallen.
Citera
2020-12-09, 12:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Negerkurd
Garvar varje gång jag ser nån stå där och sortera sitt skräp i olika behållare och slösar bort det viktigaste i livet tid. Har dessa människor inte fattat att vi alla ska dö och att inget spelar någon roll eftersom efter döden så finns ingenting och det spelade noll roll att jag källsorterade. Är folk sinnessjuka eller förnekare av döden?

Jag förstår att du inte är van vid det i från ditt hemland, ni levde ju i en helt annan social struktur där ni bara slängde ifrån er det ni för tillfället inte hade någon användning för
Citera
2020-12-09, 12:11
Medlem
Citat:
Fast det vet man inte, det är inte så fantastiskt att källsortera som vissa verkar tro. Det är en piss i Mississippi i dom flesta fallen.

Om person X gör det ja, men om nästan alla gör det, eller om nästan ingen gör det, gör stor skillnad utifrån de sopor hushållen skapar. Sen, visst, att resten av världen är mer eller mindre duktiga på det spelar med roll, men vi kan aldrig förmå dem att bli bättre om inte vi "leder vägen".

Nu lät jag som en jävla miljöpartist, men det är jag inte..
Citera
2020-12-09, 12:29
Medlem
Citat:
Om person X gör det ja, men om nästan alla gör det, eller om nästan ingen gör det, gör stor skillnad utifrån de sopor hushållen skapar. Sen, visst, att resten av världen är mer eller mindre duktiga på det spelar med roll, men vi kan aldrig förmå dem att bli bättre om inte vi "leder vägen".

Nu lät jag som en jävla miljöpartist, men det är jag inte..

Ja du lät faktiskt som det och upprepar okritiskt vad som säger. Tror du på riktigt att det är källsortering som räddar världen? Om det är så viktigt varför lägger man då alls krut på olika energikällor, plastpåseskatt, bensinskatt osv. Varför inte bara tvinga folk att källsortera perfekt om det ger så mycket?

Vad är det för problem källsortering ska lösa?
Och om det är så viktigt varför finns det då ingen standard för det? Nästan alla kommuner i Sverige gör olika, varför sorterar man inte likadant överallt? Varför bränner man gamla tidningar i en kommun men inte i en annan?
Och sen om det nu är viktigt, varför får folk ens sortera själva då? Varför bygger man inte stora anläggningar där man sorterar åt folk så att det blir rätt.
Citera
2020-12-09, 12:45
Medlem
LuluBrooksies avatar
Vi källsorterade inte på 80-talet,då hade vi anställda på sopstationerna som gjorde det.

På 80-talet drog trädgårsskompost igång, innan dess brände man upp rubbet.

På 60-70-talet instruerades svenska folket i hur man enklast sänkte en påse full med skrot och sopor till havets botten.

Man slängde inte sopor innan sophämtningen drog igång på 50-talet,då gick man ut till bakgården och eldade upp allt och rakade ut metallen som blev över och grävde ner den.
Citera
2020-12-09, 12:49
Avstängd
Frawjons avatar
Vilka jävla idioter folk är dels för att de har gått på bluffen med sopsorteringen och dels för att de inte ens fattar vad tråden handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in