• 1
  • 2
2020-12-25, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Detta gäller även Akarma. Inte en chans att de skulle ha tillgång till mastertapes från alla band de givit ut, inte heller har de betalat en spänn till artisterna. Det enda med Akarma man kan ge ros för är att de paketerat sina releaser väldigt påkostat. Bortsett från det är det CD eller vinylrippar rätt igenom.

Det har du såklart helt rätt i. Skitbolag.
Citera
2020-12-25, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Konstigt att Akarmas släpp får säljas på Ginza och liknande då.

Ang. Tapestry var det som jag trodde alltså. Jag vill inte stödja sån verksamhet egentligen, men eftersom skivorna jag köpte är begagnade så kvittar det kanske. De har väldigt bra ljud.

Satsa på att köpa original, även om de kostar lite. Låter mycket bättre. Varken Lollipop Shoppe eller Captain Beyond är superdyra.
Citera
2020-12-25, 14:09
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golawn
Det har du såklart helt rätt i. Skitbolag.

Trevligt att se dig tillbaka i dessa ämnen igen förresten, god fortsättning!
Citera
2020-12-25, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Trevligt att se dig tillbaka i dessa ämnen igen förresten, god fortsättning!

Detsamma! Brukar hålla lite koll här, men det är sällan jag känner mig nödgad att ingripa.
Citera
2020-12-25, 15:00
Medlem
mikaelss avatar
Man får skilja på bootlegs och rena piratskivor.
Bootlegs är traditionellt liveinspelningar, antingen gjorda i publiken eller tagna från mixbordet.
De betalar ingenting till artisten, och köps huvudsakligen av fans som redan köpt allt annat. De flesta artister, utom Led Zeppelin, tar hyfsat lugnt på dem.

Piratskivor, å andra sidan, är illegala kopior av officiella skivor. Ingen gillar dessa.
Citera
2020-12-25, 16:15
Medlem
Craiggs avatar
Det som jag tycker är skumt är att det inte verkar olagligt att sälja skivor från dessa bolag?
Ginza säljer skivor från Akarma, och Tapestry hittar man mycket av på Ebay och Discogs och liknande. Enligt både Wikipedia och Discogs är release från dessa bolag inte "unofficial". Hur kan det komma sig?
Citera
2020-12-26, 09:28
Medlem
Captain Beyonds två första skivor släpptes på etiketten Capricorn Records. Ett bolag som tydligen har sålts ett par gånger och till slut upphört att existera.

Det kan helt enkelt vara som så att bolaget Tapestry Records har kommit över masterbandet och köpt rättigheterna.
Bandet blev ingen storsäljare, vilket förvånar mig mycket. Rättigheterna till deras musik kan vara oklar, därav att Tapestry har gett ut skivan.

I slutändan är det viktigaste för dig att du är nöjd med skivan och ljudet är bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in