Citat:
Ursprungligen postat av
rokossovsky
Frågan om överdödlighet i USSR har behandlats av många historiker och det finns ingen seriös sådan som hävdar de fantastiska talen på tiotals miljoner döda som en del i denna tråd drar upp ur sin röv. Anledningen är enkel. De sovjetiska arkiven som öppnades ger inga belägg för det.
Så vare sig jag eller du har i sig något behov av att göra egen forskning i ämnet, det räcker med att läsa in sig på ämnet.
Har du något tips på bok eller dylikt där man kan läsa om det ?
Citat:
Frågan om överdödligheten skall också vägas mot vad bakgrunden till denna dödlighet var. USSR genomgick en industrialisering och modernisering och detta skulle leda till att de tidigare återkommande hungersnöderna, som alltid drabbat Ryssland och omkringliggande länder, kom att upphöra. Därutöver kom denna process att leda till att USSR blev superstarkt och kunde slå tillbaks Tysklands invasion, som om den hade lyckats skulle ha förintat oerhörd många miljoner ytterligare i det förintelsekrig som Tyskland och dess allierade bedrev i öster.
Industrialisering har ofta varit förenat med stora mänskliga kostnader. Manchesters 1820-tal är i detta sammanhang ökänt, inte minst för det oerhört brutala utnyttjandet av barn. Att industrialiseringen i ett efterblivet land som USSR var också skulle kosta mycket är inte förvånande. Därtill skall läggas den klasskamp som fördes främst mot kulakerna, vilka saboterade utvecklingen – vilket jag tidigare i tråden har nämnt.
Ja, det må väl så vara att du har rätt till viss del i alla fall. Men varför bedrev Stalin första tiden efter Lenins död tillsammans med Bucharin en politik som gynnade kulakerna på bekostnad av arbetarna ?
För att lätta på arbetarnas börda under industrialiseringen kunde resurserna som lades på Stalin och Lenin statyer läggas på för arbetarna mer basala saker, inte sant ?
Citat:
Sedan är det en helt annan fråga vem som är ansvarig för överdödligheten och det traditionella och propagandistiska svaret från anti-kommunistiska agitatorer och borgerliga historiker har varit Stalin. Men som t ex historikern Arch Getty visat så var makten i USSR inte alls så koncentrerad i Stalins händer som en del föreställer sig. Istället utövades den på skilda nivåer, av skilda instanser och av enskilda.
Skulle du säga att detta också återspeglade kampen och motsättningen mellan klasser i Sovjetunionen ?
Citat:
Vad gäller Ludo Martens bok om Stalin, så är den väl empiriskt underbyggd – detta är iaf mitt intryck efter att ha läst delar av den. Han blir dock baktalad av samma anledning som Grover Furr blir, nämligen därför att bilden av Stalin som framträder i deras skrifter inte blir en kallhamrad mördare, utan av en politiker som hade en speciell historisk situation att bemästra, inre och yttre fiender - och en klar målsättning att ta USSR från djupaste efterblivenhet till en modern stat som kunde stå upp mot dem som önskade förstöra den.
Jag läser den just nu, men kan inte säga att jag får samma positiva intryck som du men jag ska återkomma med den boken i den här tråden när den är färdigläst.
Citat:
Frågan om personkulten skulle förstås enkelt ha kunnat lösas om Stalin verkligen var den diktator som propagandan säger. Då skulle han bara utfärdat ett dekret. Men Stalin var underkastad partiets linje och var tvungen att foga sig.
Så det fanns i alla fall dem inom partiet som var för personkult, vilka var det ? hur kommer de sig att de kunde ha så mycket inflytande i partiet ?
Citat:
Att Stalin var motståndare till personkulten är väl dokumenterat. Att Stalin skulle varit anhängare av den är en av de lögner som Nikita Chrusjtjov medverkade till att befrämja i sitt famösa och lögnaktiga tal 1956.
Var är det dokumenterat ? Gjorde Stalin något för att få stopp på personkulten ? I så fall vad?
Det är intressant hur Chrusjtjov kunde ta över ett parti som tydligen var så effektivt...
Citat:
Till slut, vad gäller frågan om det kommunistiska partiets roll i samhällsförändringen så har redan kommunistiska manifestet en ganska klar bild av det. Partiet skall organisera och leda proletariatet i den revolutionära kampen. Kommunistiska partier har alltid varit förtrupps-partier. Det är det som gör dem effektiva.
Hur effektivt är ett parti som tydligen inte ens kan göra sig av med dem som förespråkar personkult om jag får fråga ? Något direkt stöd för enpartistat hittar inte jag i kommunistiska manifestet...
Citat:
Lenin accentuerade därutöver två viktiga saker, dels att det inte kan förekomma någon revolutionär kamp utan en revolutionär teori, och partiets uppgift var att implementera denna teori i praktiken.
Att det inte kan bli en revolutionär kamp utan en revolutionär teori håller jag med om men hur man i praktiken implementerar en revolutionär teori genom brutalt våld mot strejkande arbetare vilket bolsjevikerna gjorde sig skyldiga till 1921 och 1923 begriper jag däremot inte.
Citat:
Dels införde han den demokratiska centralismens princip, en princip som i sig inte är speciellt märklig, utan som nästan alla partier, även i Sverige i dag, i stort sett följer. Man tolererar inte fraktionsbildning, av den enkla anledningen att detta innebär att demokratin undergrävs. Partiet blir dessutom ineffektivt då minoriteten inte accepterar majoritetens linje och fraktionsbildningarna kommer således att underminera den roll som partiet har.
Fraktionsförbudet infördes först 1921, demokratisk centralism hade funnits lång innan det så fraktionsförbud är inte synonymt med demokratisk centralism.
Citat:
Som liten kuriosa kan vi nu se att många medlemmar i Liberalerna i Sverige lämnar partiet, därför att de inte delar partiets nya linje i fråga om relationen till Sverigedemokraterna. Varför lämnar de? De kunde ju fortsätta och skjuta mot partiledningen, undergräva dess linje, rösta mot partiet i riksdagen, göra internt uppror, inte sant? Javisst, men demokratins spelregler dikterar att man respekterar att majoriteten bestämmer och att tillåta fraktionsbildning undergräver alla partier, därför kunde Lenin aldrig tillåta sådan.
Lenin tillät det fram till 1921, en fraktion var "vänsterkommunisterna" en annan "arbetaroppositionen" en tredje de "demokratiska centralisterna" och detta hindrade ju inte att beslut blev tanga som i Brestlitovskfreden.
Citat:
En annan kuriosa, dock av mycket större betydelse för världen, är att det kommunistisk partiet i Kina under de senaste åren har skärpt sin interna linje och kräver hög grad av partidisciplin. Anledningen är ganska enkel. Tillåts fraktionsbildning så är det första steget på väg mot sönderfall och då förlorar partiet makten över den kinesiska samhällsutvecklingen.
Anser du att arbetarklassen har makten i Kina och med tanke på vad du skrivit i en annan tråd även i Myanmar ?
Citat:
Ett kommunistiskt parti har helt enkelt inte råd med fraktionsbildning. Så enkelt är det.
Att döma av utvecklingen i Sovjet etc så har det snarare inte råd att hantera problem med att förbjuda fraktioner och utöva brutalt våld mot strejkande arbetare.
Citat:
Det parti som mer än nån annan är medveten om detta är det Koreanska Arbetarpartiet, som har marxist-leninistiska rötter. Att det fortfarande har makten – trots exceptionella förhållanden inte minst under 90-talet - i den Demokratiska Folkrepubliken Korea beror på att dess partiorganisation är strikt leninistisk.
Anser du att personkulten kring ledarna är förenlig med materialistisk historiesyn ?
Om nej, är det så att Kim jong un och hans föregångare är och var emot den men att det är andra i partiet som stödjer den ? Då undrar man ju hur sunt leninistiskt ett sådant parti är...Det är väl bara att låta arbetarmiliser kasta ut de i paritet som stödjer personkulten. Görs inte det är det inte arbetarklassen som har makten utan ett parti med intressen skilda från arbetarklassens, detsamma gäller för övrigt också Stalineran...