2022-01-24, 18:14
Medlem
Erik Östs avatar
Det här är inte en lätt fråga nu när vi har facit i hand!
Stalin dödade i runda tal ca över 100 miljoner människor när han var igång.
Jag är okey med det för jorden är och var redan överbefolkad då , men på vilka premisser hade han rätt att avliva dom ?
Citera
2022-01-25, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Jag är okey med det för jorden är och var redan överbefolkad då , men på vilka premisser hade han rätt att avliva dom ?
'
Inte för att jag gillar eller försvarar högersossen Stalin, men era siffror hur många Stalin dödat ökar med 10 miljoner per år eller? Stalin dödade väl kring 1 miljon ungefär, inte mer. Om vi ska köra på definitionen med 100 miljoner så har George Busch dödat 200 miljoner.
Citera
2022-01-27, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst

Vilka källor är det som sätter dödstalet till över 100 miljoner ?
Citera
2022-01-27, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
'
Om vi ska köra på definitionen med 100 miljoner så har George Busch dödat 200 miljoner.

Hur har du gått tillväga för att komma fram till den slutsatsen ?
Citera
2022-01-27, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baverr
Hur har du gått tillväga för att komma fram till den slutsatsen ?

På samma grund som Erik Östs siffror om Stalin. Min poäng är att Busch dödade fler än vad Stalin gjort.
Citera
2022-01-28, 03:31
Medlem
freeriderXIIs avatar
Här en video som visar på att Stalin var Frimurare.

Grand Orient tillåter ateister.
Citera
2022-01-28, 17:27
Medlem
Utan att läsa, så svarar jag att han och alla andra politiska horor bör möta samma öde de tillgav sina meningsmotståndare...
Nackskott, hängning, förgiftning, choose to others you wish for yourself
Citera
2022-05-04, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogdan2
I vilket land har kommunism orsakat annat än elände och mord? Har hittils inte hittat ett enda exempel på det, någon?
Jugoslavien under Josip Broz Titos tid.
Citera
2022-05-04, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.R.
Jugoslavien under Josip Broz Titos tid.
Fast det berodde inte på kommunism. Jugoslavien fick stora bidrag av USA för att hålla sig borta från Sovjetunionen, och arbetskraftexporten drog in väldigt mycket pengar i landet. Kommunism i sig är lika värdelös vart den än i världen den utspelar sig.
Citera
2022-05-04, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
'
Inte för att jag gillar eller försvarar högersossen Stalin, men era siffror hur många Stalin dödat ökar med 10 miljoner per år eller? Stalin dödade väl kring 1 miljon ungefär, inte mer. Om vi ska köra på definitionen med 100 miljoner så har George Busch dödat 200 miljoner.
Säkert är siffrorna överdrivna, kanske var det bara en miljon som avrättades av Stalin. Men sedan har vi alla svältkatastrofer, medvetna (Holodomer) som omedvetna (Lysenkos galenskaper) som kostade 10 miljoner+ människoliv.
Kanske bör man också tillskriva Stalin som orsak till otaliga soldaters död med sin totala hänsynslöshet i WW2.
Citera
2022-05-04, 23:23
Medlem
Den ryska revolutionen spårade ju ganska snabbt ut och Stalin blev en diktator med oerhörd makt över landet.

Under sin långa tid som diktator mellan 1924 och 1953 utvecklade han Sovjetunionen med en järnhand, bokstavligen. Landet industrialiserades och han var fruktansvärd hård mot politiska motståndare och genomförde även etniska utrensningar där folk i miljontals fördes till sk Gulag-läger från vilka de ofta aldrig återkom. Mycket av det skedde på kommunistiskt ideologiska grunder, där t.ex storbönderna som samhällsklass dömdes och skickades till Gulag. Sådär höll Stalin på under hela sin regeringstid mot mängder av olika grupper i ryska samhället.

Det var ren terror värre än tidigare de tidigare ryska tsarerna som också var berömda för att helt köra över folket. Angiverisystemet byggdes ut, ryska underrättelsetjänsten blev en av världens mest mäktigaste organisationer, vilket vi ser än idag då Putin och hans maktelit är från denna organisation.

Stalin gick så vilt fram med sina utrensningar att man beräknar att någonstans mellan 4 - 9 miljoner människor blev offer för hans terror.

Till det ska då läggas alla dödsoffer under andra världskriget där ryssarna inte sparade på liv under kriget. Både tyskar och ryssar stod för omfattande död och förintelse, så till den grad att det östfronten idag kallas för förintelsekriget. Här beräknas mellan 10-20 miljoner människor dött.

Således, minst 20 miljoner människor dog och kanske uppemot 30 miljoner. Siffror högre än så vet jag inte riktig vad som inkluderas. Kanske svält och många andra händelser, men precis allt går inte skylla på Stalin.

Själv när jag läste historia om andra världskriget så blev jag förundrad över att amerikanerna valde att INTE fortsätta kriget och då mot Sovjetunionen. Det var väldigt tydligt redan före och under andra världskriget att USA-Sovjetunionen var fiender. Istället fick vi ganska snabbt det kalla kriget.

Men man var väl då rätt krigströtta alla parter.

Det anser jag med kunskap om hur det går idag år 2022 och alla händelser fram till idag, att det var ett stort misstag. Man skulle ha stoppat Sovjetunionen redan 1945 och innan Ryssland själva fick tillverkat kärnvapen år 1949.

Nu kanske världen förintas bara för att man var krigströtta 1945.
Citera
2022-05-04, 23:58
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Ah Stalin var rätt kass, det var han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in