• 1
  • 2
2021-01-01, 19:32
Medlem
Blev besviken p riffet. Jag skulle nog efter lite efterforskning kunna hitta hundra andra riff frn pop-vrlden som r mer hrdrock n detta.
Det r ju knappt ens classic rock.
Lite fr glatt och peppigt och minner mer om soul, motown eller liknande n hrdrock.

Javisst har det en viss tyngd - men det finns tyngd ven i musik som r lngtifrn hrdrocken, exempelvis d soul.

Jag tror att en proggare/pop-artist skert skulle kunna bli stor inom hrdrock om de verkligen ville, men ifall passionen fr hrdrock - och attityden - inte finns dr skulle de aldrig n hela vgen.

Jag tror Phil skulle kunnat vara bekvm med att gra lite mer classic rock som typ ..Boston.
Men inte direkt heavy metal.
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-01-01 kl. 19:36.
Citera
2021-01-01, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Bonjour!

Lyssnade p lite Phil Collins idag och nr jag hrde det distade riffet i Easy Lover s brjade jag fundera: hade Collins kunnat konkurrera med tex Def Lepard/Dokken/Aldo Nova om han velat?
Det r riktigt tungt det hr riffet enligt mig. Hade grna hrt Phil underska mer av den sidan av sig sjlv ven om det kan uppfattas som en ganska vldsam och destruktiv musikstil. Vad sger Flashbacks experter p heavy metal?
https://youtu.be/14HDDSCTpsk

God bttring,
Dofterna
Phil r oerhrt skicklig. Som musiker, sngare, producent, liveartist.
Den allra frsta CD jag gde var hans genombrottsskiva "But seriously", var vl 1989.

Det Lepard gillar jag ocks - men kom igen, det r vl soft rock/arenarock
Citera
2021-01-01, 22:27
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Phil r oerhrt skicklig. Som musiker, sngare, producent, liveartist.
Den allra frsta CD jag gde var hans genombrottsskiva "But seriously", var vl 1989.

Det Lepard gillar jag ocks - men kom igen, det r vl soft rock/arenarock

Det var inte Phils genombrott. Ta dig samman mnniska, ls p.
Citera
2021-01-01, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varoom
- och som skdis - spelade skummis i ett Miami Vice avsnitt om jag inte missminner... Har fr mig att Mats Olsson/Expressen var imponerad.

Stmmer bra. r med i avsnittet Phil the Shill ssong tv av Miami Vice.
Ett av mina favoritavsnitt.
Citera
2021-01-01, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Det var inte Phils genombrott. Ta dig samman mnniska, ls p.
S sant, s sant. Herrejvlar vilket hjrnslpp. Skyller p att min musikaliska medvetenhet vaknade vid slutet av 80-talet.
Men klart jag knner till Face Value och No jacket required nr jag tnker efter. Vilken mer platta var det i mitten av 80-talet?
Citera
2021-01-01, 23:03
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnuskisMaximus
Stmmer bra. r med i avsnittet Phil the Shill ssong tv av Miami Vice.
Ett av mina favoritavsnitt.
Phil debuterade som (barn)skdespelare i The Artful Dodger redan 1964.

Abacab med Genesis kunde varit vad Dofterna vill ha med lite hrspray och spandex
Citera
2021-01-01, 23:21
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
S sant, s sant. Herrejvlar vilket hjrnslpp. Skyller p att min musikaliska medvetenhet vaknade vid slutet av 80-talet.
Men klart jag knner till Face Value och No jacket required nr jag tnker efter. Vilken mer platta var det i mitten av 80-talet?
Hello, I Must Be Going!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in