Citat:
Ursprungligen postat av
LennyMacKenzie
TV-serier är inte riktigt min grej men när en bekant tyckte att jag borde se denna serie och jag hade gott om tid en helg så började jag plöja igenom den. Första säsongen var relativt lovande men när säsong två började verkade fantasin tryta och den mesta verksamheten gick ut på att tampas med stökiga demonstranter, djuraktivister och andra flumhjärnor. Alternativt kopulerade man eller slickade varandras fittor. Det ena avsnittet blev det andra likt. Jag har nu sett nästan hela andra säsongen men orken börjar tryta så frågan är kommer serien på något vis att stegras framöver och bli mer sevärd eller mals allt ner i en allt tristare sörja? Om det sistnämnda gäller orkar jag nog inte ens börja se på tredje säsongen.
Tyckte andra säsongen var rätt ointressant och sämre än första, även om jag i stort tyckte den var ok. Tredje säsongen tyckte jag var mycket bra, till skillnad från de andra som skrivit här. Men man kan ju tycka olika.
Det jag tyckte var mest imponerande är hur pass bra skådespelarna kamouflerat sig i sina roller vid det laget. Det är nästan som huvudrollerna i Jönssonligan, om man nu ser det som ett föredöme. Manuset är bland det bästa svenska jag sett. Jag hade gärna kollat en säsong till, men slutet var bra, och man måste inte alltid knyta ihop säcken i exakt allting som någon skrev att de saknade. Tillräckligt mycket besvarades och tillräckligt mycket lämnades till fantasin så att säga
Men om du förväntar dig att det ska vara någon Dirty Harry-polisfiktion kan du nog ge upp på direkten. En del diskbänksrealism, milt uttryckt, men det är också det som gör det bra. Sällan tycker jag svensk fiktion speglar "vanliga människor" så bra som denna serie