Citat:
Ursprungligen postat av
Triremer
Frgan r varfr vaccination mot detta inte r vanligare. Flickor har ftt vaccin om de velat. Nyligen kan ven pojkar vaccineras. Vaccination av pojkar ingr i vaccinationsprogrammet sedan augusti 2020 och det r pojkar fdda 2009 och senare som omfattas av programmet.
Det sjuka i detta r ju att politiker trodde att bara flickorna vaccineras s klarar sig ven pojkarna. Men det finns bgar och folk har sex med tjejer som r frn andra lnder ocks. Man sket helt enkelt i killarna.
9-valent vaccin (skyddar mot nio stammar) borde ges till alla innan sexualdebuten. S ngon gng runt 12-15 r borde detta ges p skolorna.
Om jag varit medveten om detta skulle jag vaccinerat mig innan min sexuella debut med en hora.
Jvla politikerfittor.
Hur fungerar detta med cancern egentligen? Jag kan bli infekterad av en cancerframkallande HPV-stam, men infektionen har jag lst lker av sig sjlv inom 2 r? Frutom i vissa fall, d lker inte infektionen ut av sig sjlv (men jag har samtidigt inga symptom), s jag gr runt och r infekterad av denna HPV-stam en stor del av livet (flera decennier) tills den till slut ger mig cancer?