Citat:
Ursprungligen postat av
Bellsiii
Tuff uppväxt med daglig inre stress i hemmiljön vilket utvecklade ett komplext trauma. Nervsystemet är uppe i varv och över aktiverat då man är traumatiserad och därför är man mer känslig, har ångest, inre stress osv... Fokus bör läggas på att lugna nervsystemet i form av yoga, meditation, EFTtapping, Wim Hof metoden, havening etc.
Ok. En lågintensiv men långvarig och påfrestande livssituation och
inte t.ex. en bilolycka?
I mitt fall har jag nog varit en ganska orolig och känslig person redan från början som tenderar att grubbla och fundera.
Dessutom gick familjen sönder då jag var 5-6 år. Det pyrde under en period och grälen brukade ju ske på helgerna och det var inte ovanligt att alkohol förelåg. Man förstörde inredning och fönsterrutor bl.a.
När separationen var ett faktum, släpptes en hel del ilska lös iom detta. Återigen tog man sönder inredning iom allt känslosvall. Ilskan togs ut i att man var motarbetande och destruktiva. Samarbete, enighet och hjälpsamhet var inga nyckelord, milt uttryckt.
Jag har inga minnen av att jag någonsin upplevde ett längre tillstånd av harmoniskt och tryggt familjeliv. Föräldrarna verkar aldrig kommit/komma överens.
Modern verkade ha tagit separationen ganska hårt och min teori är att jag inte fick något större utrymme i hennes liv under denna period. Som om att min känslomässiga utveckling avstannade eller tog semester. Fadern "försvann" initialt, men med tiden kunde vi träffas på helgerna. Aldrig under min uppväxt träffades vi på vardagen eftersom att han alltid jobbade på annan ort.
Konflikterna har avlöst varandra och det har tärt på oss.
Fick panikkänslor vid ~13 år, vilket jag tror utlöste dissociation. Började bli hypokondrisk, fick tinnitus och sömnen blev sämre. Gymnasiet gick ganska bra men vid 17-18 fick jag åter panikkänslor och dissociationen gjorde sitt återtåg. Sista året i gymnasiet var ett rent helvete.
Någonting som återkommit under alla år är äckelskapande och upprörande sk "intrusive thoughts". "Tvångstankar" som inte ville släppa taget. Besvär som insomni, hjärtklappning, katastroftankar, koncentrationssvårigheter, irritation, prestationsångest, apati, undvikande av socialt umgänge, energibrist, trötthet, hopplöshet, seghet m.m. har varit alltför vanliga inslag i livet.
Du verkar vara en påläst person och jag undrar vad du har för input gällande det jag skrev? Är mina erfarenheter såpass svåra att de rimligen rubbat mitt känsloliv i någon större utsträckning?
Oj, det blev lite mer text än vad jag tänkte från början.