2021-01-18, 16:45
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
1. En licensbelagd ljuddämpare till jaktvapen, vilka regler gäller för dess förvaring i hemmet?

Om det är trångt som det är i vapenskåp, kan den förvaras "var som helst", alltså liggande framme i ett hus med sitt normala skalskydd alternativt i någon form av låst skåp?

2. Samma fråga, fast för ammunition till sina jaktvapen. Om denna ej förvaras i vapenskåp, vilka krav på annan förvaring finns i sitt hem?
Citera
2021-01-18, 16:49
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
2. Samma fråga, fast för ammunition till sina jaktvapen. Om denna ej förvaras i vapenskåp, vilka krav på annan förvaring finns i sitt hem?
Ammunition behöver inte förvaras i vapenskåp. Räcker att de förvaras ”under säkert lås eller på något annat lika betryggande sätt”. Någon definition av ”säkert lås etc” finns inte.
Jag har några gamla gröna ammunitionslådor som jag har moddat så att dom går att låsa med vanligt hänglås. Min bedömning är att det räcker för att fylla kraven.

Typ så här fast fulare har jag gjort.
https://www.aliexpress.com/item/4000404407539.html
Senast redigerad av persona.von.grata 2021-01-18 kl. 17:04.
Citera
2021-01-18, 21:42
Medlem
KnockeSmockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Ammunition behöver inte förvaras i vapenskåp. Räcker att de förvaras ”under säkert lås eller på något annat lika betryggande sätt”. Någon definition av ”säkert lås etc” finns inte.
Jag har några gamla gröna ammunitionslådor som jag har moddat så att dom går att låsa med vanligt hänglås. Min bedömning är att det räcker för att fylla kraven.

Typ så här fast fulare har jag gjort.
https://www.aliexpress.com/item/4000404407539.html

Och förstås: att det där resonemanget med dina lådor primärt bygger på att du har lådorna i hemmet, som i sig är låst (och att nyckeln inte har varit ute på kopiering a la airbnb eller liknande). Alltså att den primära grejen är att du låser dörren hemmavid, och det sekundära är att man ser till att "obehöriga" (när barnen bjuder in klåfingriga grannungar) inte enkelt kan komma åt ammon.

Jag har tidigare haft ungefär som du, fast i något låst väggfast skåp av sämre kvalitet. Jag tänkte att det var ett plus att grejerna satt fast i väggen. Men det är ju möjligt att det är OK att ha grejerna på köksbordet om bara dörren är låst och man bor själv, så länge det inte finns en prejudicerande dom. Nu har jag den ammo jag har i ett godkänt skåp, på botten i en låda.

I proppen/förarbetet till lagstiftningen kan det finnas någon tolkningshjälp. Jag har inte hört talas om någon prejudicerande dom.

Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
1. En licensbelagd ljuddämpare till jaktvapen, vilka regler gäller för dess förvaring i hemmet?

Om det är trångt som det är i vapenskåp, kan den förvaras "var som helst", alltså liggande framme i ett hus med sitt normala skalskydd alternativt i någon form av låst skåp?

Man har ju sällan en så stor mängd ljuddämpare att de inte får plats i skåpet, så länge de är licenspliktiga. Jag skulle nog bara stoppa dämparn i skåpet, om jag hade någon.

Edit: Alltså, om man inte samlar på Derringers - som kan hällas in litervis i vapenskåpet som karameller i en godisautomat för att fylla varje utrymme: det kommer finnas någon liten plats för en dämpare i typ alla normala vapenskåp. Jag skulle ta det säkra före det osäkra då dämpare oftast av vapenhandlare benämns som licenspliktig vapendel.
Senast redigerad av KnockeSmocke 2021-01-18 kl. 22:00.
Citera
2021-01-18, 21:48
Medlem
BuckshotBills avatar
Det går bra att ha på köksbordet om du låst dörren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in