2021-01-19, 19:12
Medlem
Macke85s avatar
Vad är era åsikter om dessa två MÖP-ryggsäckar? Borde finnas flera ägare av dessa i det här forumet?
Citera
2021-01-22, 20:25
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Vad är era åsikter om dessa två MÖP-ryggsäckar? Borde finnas flera ägare av dessa i det här forumet?
Har haft 24 med 6x10 sidfickor i 7-8 år nu...bästa ryggsäck jag har haft.
Citera
2021-01-24, 15:19
Medlem
Har hela serien, rush 12, 24 och 72 och helt klart en riktigt bra ryggsäck. Haft dem i flera år och inte minsta tecken på slitage trots att jag vid flera tillfällen lastar dem både tungt och till max i volym.

Enda nackdelen med 12 och 24 är att de saknar avlastarbälte vilket dock 72 har.
Citera
2021-01-24, 23:15
Medlem
Macke85s avatar
Jag har också en 12 och en 24, och det är lite hatkärlek. Därför jag startade tråden.

Jag önskade att det fanns en mellanstorlek mellan Rush 12 och Rush 24.

De är stryktåliga som tusan. Som nyskick även efter flera års användning. Rush 12 är alldeles för kort i ryggen för mig, så där saknar jag faktiskt inte något avbärarbälte eftersom det ändå skulle sitta fel. Att även Rush 24 saknar ett sådant kan ha med säckens ”taktiska” ursprung att göra? Att ett midjebälte skulle vara i vägen för utrustning vid midjan. Gissar jag.

Jag har lite svårt att bestämma mig för vad jag tycker om den boxiga formen på säckarna. Hade personligen hellre sett en lite ”långsmalare” design tror jag.

Har sett att det kommit en uppdaterad serie av Rushsäckarna utan exempelvis dräneringshålen i botten. Aldrig riktigt kunnat bestämma mig för om de fyllde en funktion eller skapade ett problem. Friktionspatcharna nere vid ryggslutet på säckarnas baksida kan man också diskutera. De verkar också ha försvunnit på den nya modellen. Kanske lika bra det också?
Senast redigerad av Macke85 2021-01-24 kl. 23:27.
Citera
2021-01-25, 02:53
Medlem
Misstänker också att 12 och 24 saknar bälte är för att de inte är tänkta för längre uppdrag till skillnad från 72. Och kan köpa det även om det kostar på axlarna när man som mig ibland lastar 10+ kilo kamerautrustning i dem.

Dräneringshålet kan vara bra ifall man behöver tvätta dem, annars så är det om man inte packar rätt en risk för att väta kan komma in i väskan om man placerar den fel på marken. Så i stora drag så är det nog en sak som borde ha utelämnats.

Friktionspatcharna är inget som jag behöver så de skulle lika gärna ha kunnat utelämnats.

Personligen så föredrar jag en mer boxig form framför en långsmal och det funkar bättre i mitt bruk av väskorna, att man sedan kan öppna hela facket till skillnad från t.ex. försvarets toppmatade stridssäck 2000 ser jag bara som en fördel.

Såg att de 5.11 även har presenterad rush 100 som ett större alternativ till 72, hittar dock nästan ingen info om den eller om hela nypresentationen av rush serien i form av rush 2.0, så får se framöver hur de ser ut. Dock ser jag inget behov av att byta ut mina väskor då de helt klart kommer att hålla ett antal år till.
Citera
2021-01-25, 11:42
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Misstänker också att 12 och 24 saknar bälte är för att de inte är tänkta för längre uppdrag.

Nej precis. Ska jag exempelvis långvandra i fjällen ser jag att det finns klart lämpligare civila ryggsäckar till samma pris. Det är ganska tydligt att inte det är det tänkta användningsområdet för den som konstruerade Rush 12, 24 & 72.

Citat:
Dräneringshålet kan vara bra ifall man behöver tvätta dem, annars så är det om man inte packar rätt en risk för att väta kan komma in i väskan om man placerar den fel på marken. Så i stora drag så är det nog en sak som borde ha utelämnats.

Ja precis, de fyller en viss funktion. I andra fall inte. Kanske lika bra ändå att man till slut tog bort dom ändå. Kan inte riktigt bestämma mig.

Citat:
Dock ser jag inget behov av att byta ut mina väskor då de helt klart kommer att hålla ett antal år till.

Nä samma här.

Jag tycker att Rush 12 funkar bra som en vardagsväska om man pluggar eller jobbpendlar.

Rush 24 är en ganska bra weekendreseväska eller för skogsutflykten över dagen..

2.0 -uppdateringen verkar vettig och genomtänkt, men som sagt inte värt att lägga med pengar på det innan de gamla ramlat sönder, vilket de aldrig verkar göra.
Senast redigerad av Macke85 2021-01-25 kl. 11:46.
Citera
2021-01-25, 21:33
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Jag tycker att Rush 12 funkar bra som en vardagsväska om man pluggar eller jobbpendlar.

Rush 24 är en ganska bra weekendreseväska eller för skogsutflykten över dagen..
Fast är de verkligen det, på riktigt? Jag menar, det finns ju så sjukt många bra ryggsäckar som inte skriker MÖP. Jag har aldrig riktigt förstått tjusningen med de här fyrkantiga operatörsryggsäckarna, helt fullsmetade med molle-hållare. Vad löser de för problem som inte en välbyggd svensk ryggsäck gjord för våra förhållanden gör?

Ska jag dagpendla, gå en dagstur i skogen, ut på jakt eller åka på weekendresa så skulle jag mycket hellre välja en ryggsäck som t.ex Fjällräven Abisko Friluft 35, Fjällräven Lappland Friluft 45 eller Lundhags Gnaur 60.
Citera
2021-01-25, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Fast är de verkligen det, på riktigt? Jag menar, det finns ju så sjukt många bra ryggsäckar som inte skriker MÖP. Jag har aldrig riktigt förstått tjusningen med de här fyrkantiga operatörsryggsäckarna, helt fullsmetade med molle-hållare. Vad löser de för problem som inte en välbyggd svensk ryggsäck gjord för våra förhållanden gör?

De är bra väskor men som du är inte på likvärdiga med många andra väskor av samma typ. Och själv så har jag börjat fundera mer och mer på konceptet "grey-man" och då faller MÖP väskor som t.ex. rush-serien bort då de sticker ut hos de som kan läsa den typen av signaler.

Dock föredrar jag hellre lite breda väskor framför långsmala men det är en smaksak och passar mit behov av dem.
Citera
2021-01-26, 13:50
Medlem
Macke85s avatar
Citat:

Ska jag dagpendla, gå en dagstur i skogen, ut på jakt eller åka på weekendresa så skulle jag mycket hellre välja en ryggsäck som t.ex Fjällräven Abisko Friluft 35, Fjällräven Lappland Friluft 45 eller Lundhags Gnaur 60.

Absolut!

Dom är skutfula med de onödiga mollebanden som man har noll användning av. Men de finns i svart, då blir väskorna lite mer användbara på stan.

Jag skrev även själv att jag aldrig skulle använda dom till nåt hardcorefriluftsliv. Det är dom öht inte gjorda för.

Dock så är dom oerhört hållbara till ett relativt lågt pris. Men ja. MÖP-varning på 5.11

Sen kan jag nånstans tycka ungefär samma sak om alla fjällrävenkläder och tekniskt avancerade friluftsryggsäckar man ser vanliga människor gå omkring med på trottoaren inne i stan. -Jaha, du ska till kontorsjobbet på Odengatan, trodde du var på väg upp till Abisko eller nåt..
Senast redigerad av Macke85 2021-01-26 kl. 14:10.
Citera
2021-01-26, 18:24
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Sen kan jag nånstans tycka ungefär samma sak om alla fjällrävenkläder och tekniskt avancerade friluftsryggsäckar man ser vanliga människor gå omkring med på trottoaren inne i stan. -Jaha, du ska till kontorsjobbet på Odengatan, trodde du var på väg upp till Abisko eller nåt..
Haha, ja det kan du ha lite rätt i 🙂

Jag har själv nästan bara Fjällrävenskaljackor 😆 Men de är faktiskt praktiska även på väg till Odengatan 😉
Citera
2021-01-27, 10:02
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Haha, ja det kan du ha lite rätt i 🙂

Jag har själv nästan bara Fjällrävenskaljackor 😆 Men de är faktiskt praktiska även på väg till Odengatan 😉

Jag har inget emot Fjällräven heller men äger för stunden inga plagg från den tillverkaren. Tycker inte att det företaget har utvecklats i en särskilt seriös och tilltalande riktning. Genomkommersiell tillverkare av massproducerade grejer. Otaliga olika varianter av Kånkenryggsäcken i alla jordens olika färger. Och den ständiga varumärkeshistorien man ska lyfta fram. Tramsigt! Men de har fortfarande några bra produkter.

Sen har deras byxor stigit lite väl i pris. Jag köpte ett par för ca: 800:- för en massa år sedan. Tyckte det var dyrt då! Bara några få år senare kostade samma modell runt 1200:-. Nu typ 1800:- :/ Då går det att hitta helt okej byxor från andra mindre berömda tillverkare, för ett klart lägre pris. Har slutat använda Fjällrävens byxor helt och hållet. Sen finns det andra åtråvärda plagg de haft i sitt sortiment, som jag skulle kunna tänka mig att betala för, som tyvärr verkar ha utgått..

Vad gäller Rushsäckarna så gillar jag storleken på Rush 12 men den sitter inte bra på ryggen. Antingen för högt, eller för lågt, och bröstremmen gör knappt nån nytta alls. Den använder jag inte. Den funkar därför mest till jobbpendling typ.

Rush 24 sitter bra på min rygg men knappast bättre en någon vanlig ryggsäck, som dock oftast kostar minst dubbelt så mycket. Dock är storleken på själva säcken lite väl för vardagssammanhang. Skulle som sagt vilja ha en mellanstorlek mellan 12 & 24. Även om de är förvånansvärt fräscha, ja nästan som nya även efter åratal av användning så börjar de tappa lite i stadga upplever jag. Inget jätteproblem än så länge men ändå.. Det är lite hatkärlek ändå. Smådetaljer som irriterar lite ibland.
Senast redigerad av Macke85 2021-01-27 kl. 10:37.
Citera
2021-01-29, 13:34
Medlem
magnificos avatar
Jag har märkt att Miltecs produkter är av ungefär samma kvalité som 5.11´s men priset är mycket lägre. Många amerikanska märken har överpriser (sett till vad produkterna kostar tillverka i Asien).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in