Citat:
Ursprungligen postat av
Mon81
Skulle snarare tro att i takt med verbefolkningen s blir det mer regel n undantag att folk kremeras och faktiska gravplatser mer lyx, frunnat de som kan betala dyrt. Frutom kanske ute I mer lantliga miljer, dr det bor mindre folk.
Men jag kan absolut tnka mig att man kanske har en liten skrm i gravstenen i framtiden som visar ett bildspel. Fin id, s lnge elektroniken klarar fukten och det inte blir ltt att sabotera fr den typen av folk som gillar att vlta gravstenar och stjla gravdekorationer.
Sen nnu lngre fram blir det vl hologram, kul d att gena ver en kyrkogrd mitt I natten 😱
Det finns ingen verbefolkning och i Sverige har vi knappast brist p yta.
Kyrkogrdar har en naturlig ruljans dr gamla gravar grs om till nya. I Stockholm har vi Norra Kyrkogrden och Skogskyrkogrden; jag betvivlar att dessa kommer bli fulla snart.
Skrm i gravstenar och liknande r hemska ider. Frutom att de inte kommer hlla s r alla sdana hr modegrejer p gravar s oerhrt fult och tacky. Man ser det ibland p gravstenar nr ngot frn 80-talet/90-talet skert var "ballt" d, bara r fult idag.
Gr tidlsa gravstenar och lr folk bete sig och inte ka pulka/sola p gravplatser.
Detta r ett oerhrt svenskt problem; Sverige r tack vare protestantism och socialdemokrati en av vrldens mest sekulariserade lnder. Dessa problem finns inte lngre sderut i Europa (tror faktiskt inte ens man gr s i protestantiska delar av kontinenten/Finland/Baltikum heller).