Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-01-20, 06:55
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Pulkakningen p Skogskyrkogrden fick mig att fundera. r framtidens gravplatser separerade baserat p hur klient (den dda med srjande) vill ha aktivitetsnivn p sin sista vila? Istllet fr att som nu begrava p kyrkogrdar och ha t.ex muslimsa gravplatser kanske framtiden snarare ser ut s hr -

"Pumpfittbodys gravplats erbjuder en aktiv vila fr dig som vill ha liv och rrelse, ven i dden. Hr hller vi friskis pass bde morgon och kvll och din gravsten fungerar som handukshngare"

Eller

" Influgrden, hr fr du din sista vila i en digital milj, vi anpassar vra stenar med skrmar dr du kan ladda upp ditt galleri frn livet och dr dina fljare kan ta selfies med dig. Istllet fr kapell har vi ett Caf med en studio dr dina anhriga kan podda och vlogga om sitt besk hos dig fr att de ska f fler fljare"

r detta framtiden?
r detta omoraliskt?
Kom med dina egna frslag p framtidens gravplats!
Hur hade du velat ha det kring din grav?
Citera
2021-01-20, 07:42
Medlem
Deckard-Cains avatar
Du funderar fr mycket 😅
Citera
2021-01-20, 07:53
Medlem
Gillar idn med att anvnda gravsten som handdukshllare. Skulle ven kunna vara utformad som papperskorg.
Citera
2021-01-20, 08:05
Medlem
Skulle snarare tro att i takt med verbefolkningen s blir det mer regel n undantag att folk kremeras och faktiska gravplatser mer lyx, frunnat de som kan betala dyrt. Frutom kanske ute I mer lantliga miljer, dr det bor mindre folk.
Men jag kan absolut tnka mig att man kanske har en liten skrm i gravstenen i framtiden som visar ett bildspel. Fin id, s lnge elektroniken klarar fukten och det inte blir ltt att sabotera fr den typen av folk som gillar att vlta gravstenar och stjla gravdekorationer.
Sen nnu lngre fram blir det vl hologram, kul d att gena ver en kyrkogrd mitt I natten 😱
Senast redigerad av Mon81 2021-01-20 kl. 08:08.
Citera
2021-01-20, 08:54
Medlem
Ta till vara p kroppen, teranvnd det som gr och terstoden komprimeras och deponeras. Gravplats med massa andra, tnk staplade tegelstenar anvnda till en vgg dr namnen ristas in, eller kanske infogade i andra objekt? Tnk om din aska kunde f blandas ut till att vara en bro, skyskrapa eller liknande?
Citera
2021-01-20, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yeawolf
Ta till vara p kroppen, teranvnd det som gr och terstoden komprimeras och deponeras. Gravplats med massa andra, tnk staplade tegelstenar anvnda till en vgg dr namnen ristas in, eller kanske infogade i andra objekt? Tnk om din aska kunde f blandas ut till att vara en bro, skyskrapa eller liknande?

Spnnande id med att askan ska vara en del av byggprocessen.

Kanske skulle jag vilja anvnda min aska i en betongskulptur av mig sjlv? Eller ngon annan?
Citera
2021-01-20, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Spnnande id med att askan ska vara en del av byggprocessen.

Kanske skulle jag vilja anvnda min aska i en betongskulptur av mig sjlv? Eller ngon annan?

Broar och byggnader r faktiskt lite taget frn hur man gr sig av med onskade lik, men det r faktiskt ett vettigt syfte. Dr kan vi snacka gravsten! Och vi slipper de hr gigantiska ytorna nra stadsmiljer vi kunde anvnt till annat.
Citera
2021-01-20, 10:54
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mon81
Skulle snarare tro att i takt med verbefolkningen s blir det mer regel n undantag att folk kremeras och faktiska gravplatser mer lyx, frunnat de som kan betala dyrt. Frutom kanske ute I mer lantliga miljer, dr det bor mindre folk.
Men jag kan absolut tnka mig att man kanske har en liten skrm i gravstenen i framtiden som visar ett bildspel. Fin id, s lnge elektroniken klarar fukten och det inte blir ltt att sabotera fr den typen av folk som gillar att vlta gravstenar och stjla gravdekorationer.
Sen nnu lngre fram blir det vl hologram, kul d att gena ver en kyrkogrd mitt I natten 😱
Det finns ingen verbefolkning och i Sverige har vi knappast brist p yta.
Kyrkogrdar har en naturlig ruljans dr gamla gravar grs om till nya. I Stockholm har vi Norra Kyrkogrden och Skogskyrkogrden; jag betvivlar att dessa kommer bli fulla snart.

Skrm i gravstenar och liknande r hemska ider. Frutom att de inte kommer hlla s r alla sdana hr modegrejer p gravar s oerhrt fult och tacky. Man ser det ibland p gravstenar nr ngot frn 80-talet/90-talet skert var "ballt" d, bara r fult idag.

Gr tidlsa gravstenar och lr folk bete sig och inte ka pulka/sola p gravplatser.
Detta r ett oerhrt svenskt problem; Sverige r tack vare protestantism och socialdemokrati en av vrldens mest sekulariserade lnder. Dessa problem finns inte lngre sderut i Europa (tror faktiskt inte ens man gr s i protestantiska delar av kontinenten/Finland/Baltikum heller).
Citera
2021-01-20, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Det finns ingen verbefolkning och i Sverige har vi knappast brist p yta.
Kyrkogrdar har en naturlig ruljans dr gamla gravar grs om till nya. I Stockholm har vi Norra Kyrkogrden och Skogskyrkogrden; jag betvivlar att dessa kommer bli fulla snart.

Skrm i gravstenar och liknande r hemska ider. Frutom att de inte kommer hlla s r alla sdana hr modegrejer p gravar s oerhrt fult och tacky. Man ser det ibland p gravstenar nr ngot frn 80-talet/90-talet skert var "ballt" d, bara r fult idag.

Gr tidlsa gravstenar och lr folk bete sig och inte ka pulka/sola p gravplatser.
Detta r ett oerhrt svenskt problem; Sverige r tack vare protestantism och socialdemokrati en av vrldens mest sekulariserade lnder. Dessa problem finns inte lngre sderut i Europa (tror faktiskt inte ens man gr s i protestantiska delar av kontinenten/Finland/Baltikum heller).

Frgan r om framtiden r konservativ eller ytterligare sekulriserad? Spnnande tanke. Men det r ju bara en del av frgestllningen. Vad tror du om olika teman p gravplatser?
Minneslund och lekpark kombinerat? Ta en latte och minms dina dda medan barnen gungar gungbrda?
Eller kanske en minnessten p ett jazzhak dr du kan njuta av musik och ett glas medan du sker kontakt med minnen om din anhriga?
Framtiden r kanske ngot nytt, vad tror du?
Citera
2021-01-20, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Du funderar fr mycket 😅

Mjo, m s vara.
Men det r lrorikt att kasta ur sig tankarna och hra hur andra resonerar.
Citera
2021-01-20, 13:02
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Frgan r om framtiden r konservativ eller ytterligare sekulriserad? Spnnande tanke. Men det r ju bara en del av frgestllningen. Vad tror du om olika teman p gravplatser?
Minneslund och lekpark kombinerat? Ta en latte och minms dina dda medan barnen gungar gungbrda?
Eller kanske en minnessten p ett jazzhak dr du kan njuta av musik och ett glas medan du sker kontakt med minnen om din anhriga?
Framtiden r kanske ngot nytt, vad tror du?

Eller en stilla kyrkogrd med fina gravstenar och ett kapell/kyrka i mitten fr bn, meditation & begravningsmssa?
Citera
2021-01-20, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailade2
Gillar idn med att anvnda gravsten som handdukshllare. Skulle ven kunna vara utformad som papperskorg.

Ja, varfr inte? Dra nytta av mig nr jag r dd? Varfr inte ha en kompostkyrkogrd dr folk fr frmultna tillsammans med vxtavfall? Bli plantjord till ngons trdgrd
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in