Citat:
Ursprungligen postat av
kallea79
Kommer priset på grafikkort någonsin att gå ner? Skyhöga priser nu och finns ju knappt några
Jag är inte så säker.
Okej, på väldigt lång sikt kanske men så länge det finns kryptovalutor som går att mina med grafikkort så kommer ett stabilt pris att ligga ungefär där en miner har en rimlig återbetalningstid på kortet. Om det t.ex. finns RTX 3070 (som kan dra in ca 10 000 kr per år på mining) som säljs för 4000 kr så kommer de säljas slut löjligt snabbt eftersom man kan mina 10 timmar om dan i ett år sen har kortet betalat sig själv.
Det är egentligen ganska enkel (men inte lättberäknad) ekonomisk teori, helt enkelt tillgång och efterfrågan.
Men i takt med att det finns fler miners kommer belöningen per miner att minska, dvs det där kortet (motsvarande mid-high end inte nödvändigtvis 3070) som idag tjänar 10 000 kr kanske bara tjänar 5000 kr om ett par år, och då minskar efterfrågan.
Dock finns det ju nu "LHR"-kort som är något sämre på mining men de är fortfarande bra. Lyckas nvidia/AMD lösa hur man kan se till att ett kort faktiskt är helt värdelöst på en sorts beräkning (mining) medan det fortfarande är bra på en annan sorts beräkning (rita upp grafik) så kan vi återgå till en marknad mer likt hur det var före kryptovalutor, då grafikkortens pris baserades på vad gamers var villiga att betala för att spela snygga spel...