• 2
  • 3
2021-10-09, 18:52
Medlem
Faukess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TOFIR
Va anser du vara överjävligt dyrt? Vad har du för budget?

Med tanke på att jag spelar typ 5 timmar i veckan som mest just nu så vill jag inte ge mer än 4000 för ett nytt.
Citera
2021-10-09, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faukes
Med tanke på att jag spelar typ 5 timmar i veckan som mest just nu så vill jag inte ge mer än 4000 för ett nytt.

Finns inte vettiga grafikkort i lager i den prisklassen, men kolla på följande sida

https://komponentkoll.se/category/gpu

Modeller, RTX 3060, 6600XT, kolla de modellerna i din prisklass och sätt bevakning på resp kort och onlinebutik, var redo att köpa snabbt för de säljer slut direkt.
Citera
2021-10-09, 18:59
Medlem
Faukess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Finns inte vettiga grafikkort i lager i den prisklassen, men kolla på följande sida

Modeller, RTX 3060, 6600XT, kolla de modellerna i din prisklass och sätt bevakning på resp kort och onlinebutik, var redo att köpa snabbt för de säljer slut direkt.

Ska kolla det. Tack för hjälpen!
Citera
2021-10-10, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax

Den sidan hade jag missat, tack!
Citera
2021-10-10, 11:38
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qanopuku
Det känns som att det är en djungel där ute med grafikkort, vilket ska jag köpa?
Max 7000KR
Just nu är min rigg denna:
Windows 10 Home
Ram: 16gb
Grafik: Geforce Gtx 1080
Processor: I7-7700k @ 4,2GHZ

Vad skall du göra med grafikkortet ? CAD, Surfa på Nätet, Tävla i Video gaming, Sitta hemma och spela spel. Köra flera skärmar i någon musikprogramvara eller liknande ?

Just för tillfället är grafikkort extra dyra och inte speciellt prisvärda. Fundera på ett begagnat (som också är överpris satta pga bristen).

Ett GTX 1080TI bör du kunna få begagnat för under 4000:- och i bra skick.
Citera
2021-10-10, 12:41
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Vad skall du göra med grafikkortet ? CAD, Surfa på Nätet, Tävla i Video gaming, Sitta hemma och spela spel. Köra flera skärmar i någon musikprogramvara eller liknande ?

Just för tillfället är grafikkort extra dyra och inte speciellt prisvärda. Fundera på ett begagnat (som också är överpris satta pga bristen).

Ett GTX 1080TI bör du kunna få begagnat för under 4000:- och i bra skick.

Ett grafikkort som rullat i snart fem år och utan garanti bör man undvika.

Man får antingen utöka sin budget lite eller ha koll på grafikkort genom exempelvis http://gpukollen.ingman.me/. Mycket bättre lägga lite mer pengar och få ny teknologi och framför allt garanti än köpa något gammalt.
Senast redigerad av TKD_1337 2021-10-10 kl. 12:44.
Citera
2021-10-10, 15:14
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Ett grafikkort som rullat i snart fem år och utan garanti bör man undvika.

Man får antingen utöka sin budget lite eller ha koll på grafikkort genom exempelvis http://gpukollen.ingman.me/. Mycket bättre lägga lite mer pengar och få ny teknologi och framför allt garanti än köpa något gammalt.

Till stora delar kan du ha rätt. Många grafikkort har gått varmt och maxade som bitcoin miners och kan ha skadats av värmen.

Men är man ute efter ett begagnat kort så finns det spelare som säljer sina i bra skick för ett betydligt lägre pris än nya. Är man lite "pillig" av sig så kan man plocka isär kortet och ta bort kylningen för att rengöra och lägga på ny frisk kylpasta. Då håller i regel korten bra även som begagnade. Havererar ett grafikkort "helt plötsligt" är chansen ganska stor att det är på grund av värmefel/dålig kylning.

Faktum är att det går att göra "klipp" för den som orkar pilla lite..En hel del "döda" kort kan återupplivas med ny kylpasta och en ordentlig rengöring. Köpte ett "dött" 980Ti på tradera för 276+frakt. Rengjorde kortet med elektronikrengöring och borstade till anslutningarna. Plockade bort kylflänsarna och rengjorde, la på ny pasta och monterade ihop det igen. Har kört med det kortet nu i snart ett år och det fungerar toppen.
Citera
2021-12-27, 18:03
Medlem
Kommer priset på grafikkort någonsin att gå ner? Skyhöga priser nu och finns ju knappt några
Citera
2022-01-01, 01:50
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallea79
Kommer priset på grafikkort någonsin att gå ner? Skyhöga priser nu och finns ju knappt några

Jag är inte så säker.
Okej, på väldigt lång sikt kanske men så länge det finns kryptovalutor som går att mina med grafikkort så kommer ett stabilt pris att ligga ungefär där en miner har en rimlig återbetalningstid på kortet. Om det t.ex. finns RTX 3070 (som kan dra in ca 10 000 kr per år på mining) som säljs för 4000 kr så kommer de säljas slut löjligt snabbt eftersom man kan mina 10 timmar om dan i ett år sen har kortet betalat sig själv.

Det är egentligen ganska enkel (men inte lättberäknad) ekonomisk teori, helt enkelt tillgång och efterfrågan.
Men i takt med att det finns fler miners kommer belöningen per miner att minska, dvs det där kortet (motsvarande mid-high end inte nödvändigtvis 3070) som idag tjänar 10 000 kr kanske bara tjänar 5000 kr om ett par år, och då minskar efterfrågan.

Dock finns det ju nu "LHR"-kort som är något sämre på mining men de är fortfarande bra. Lyckas nvidia/AMD lösa hur man kan se till att ett kort faktiskt är helt värdelöst på en sorts beräkning (mining) medan det fortfarande är bra på en annan sorts beräkning (rita upp grafik) så kan vi återgå till en marknad mer likt hur det var före kryptovalutor, då grafikkortens pris baserades på vad gamers var villiga att betala för att spela snygga spel...
Citera
2022-12-24, 22:27
Medlem
Tegelstens avatar
Jag har länge kikat efter ett 3060 ti men annat har kommit i mellan och känner att det är dags för en uppgradering (har ett 1060 6GB nu). När jag har läst runt på diverse sidor så verkar det som att AMD 6700 XT kanske inte är så dumt heller, presterar till och med lite bättre för ett lägre pris (runt 4800kr), nackdelen är då att man inte får DLSS 2.* men skulle ni säga att FSR 2.* och framtiden där är lika bra eller? hugget som stucket? Meningen är att jag ska köra i 1080P med ryzen 3600
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in