2025-01-21, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
https://www.aktavara.org/212780/rosta-matbluff-2024

Här är de fem finalisterna till Årets matbluff 2024, Äkta varas antipris för årets mest vilseledande livsmedelsprodukt.
Vilken av dem tycker du är värst? Läs om dem och lägg din röst längst ner på sidan.

Omröstningen pågår till och med den 27 januari.

I år kan jag väl tycks att ingen är matbluff egentligen. Det var då inga starka kandidater alls.
Citera
2025-01-22, 13:43
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Röstade på glassen, de hade den mest vilseförande marknadsföringen.
Ja, glassen är en fuling i sammanhanget. Jag köpte Järnaglass ofta back in the days, hann även köpa flera förpackningar innan jag såg att sen numer produceras utomlands på skummjölkspulver från EU. Alvestaglass har jag dock aldrig provat, känns inte som någon höjdare ändå.

Det sjuka är att sedan Järnaglass blvit så dålig, att denna glass är bättre sett till innehåll/ursprung/pris/utsläpp: https://www.gb.se/p/gb-gr%C3%A4ddgla...08711327461864

Min röst gick trots det till ICA:s pastarätt. Är det något jag är less på, så är det ICA-baroner som ska luras och sko sig på medborgare.
Citera
2025-01-22, 13:43
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysCrazyInCats
I år kan jag väl tycks att ingen är matbluff egentligen. Det var då inga starka kandidater alls.
Nej exakt, en hel del lurerier men inga tillsatsbomber eller Lallerstedts fina sås.
Citera
2025-01-22, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Nej exakt, en hel del lurerier men inga tillsatsbomber eller Lallerstedts fina sås.

Som kaffet, alla varor minskar i storlek. Glassen har bara byts ut mot billigare råvaror, vilket många göra.
Müslin är ett skämt enligt mig att den är nominerad. Socker kan vara frukt och tvärtom. Det är väl ingen bluff eller något nytt påfund.
Pastan känns som tveksamhet också med nominering. Vad förväntar man sig, knappast att den ska innehålla mängder av ricotta.
Pizza såsen lika så.

Nej i år är det ett enda sort skämt med Årets Matbluff. För ingen är något större fel på. Finns större bovar än dessa nominerade.

Sen har jag haft svårt för Äkta Vara i flera år. Känns som de greppar efter halmstrån som inte finns med Årets Matbluff..
Citera
2025-01-22, 14:27
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Som kaffet, alla varor minskar i storlek. Glassen har bara byts ut mot billigare råvaror, vilket många göra.
Müslin är ett skämt enligt mig att den är nominerad. Socker kan vara frukt och tvärtom. Det är väl ingen bluff eller något nytt påfund.
Pastan känns som tveksamhet också med nominering. Vad förväntar man sig, knappast att den ska innehålla mängder av ricotta.
Pizza såsen lika så.

Nej i år är det ett enda sort skämt med Årets Matbluff. För ingen är något större fel på. Finns större bovar än dessa nominerade.

Sen har jag haft svårt för Äkta Vara i flera år. Känns som de greppar efter halmstrån som inte finns med Årets Matbluff..
Frukt innehåller ju socker helt naturligt men när man tillsätter socker och räknar med detta i mängden frukt man deklarerar blir det ju bluffigt. Är ju inte 46% frukt i den.
Citera
2025-01-22, 14:32
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Pizza såsen lika så.

Vilka skulle du nominera och varför?
Citera
2025-01-22, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Frukt innehåller ju socker helt naturligt men när man tillsätter socker och räknar med detta i mängden frukt man deklarerar blir det ju bluffigt. Är ju inte 46% frukt i den.

Absolut. Men då skulle alla müslis nomineras för skulle tro att det är lika i alla.
Citera
2025-01-22, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Vilka skulle du nominera och varför?

Jag vet inte på rak arm. Men måste finnas betydligt bättre nomineringar än det här.
Men en sak jag vet är udda, men så är det med många drycker, är att hallonsoda inte innehåller hallon alls enligt innehållsförteckning. Men det är ingen bluff heller egentligen. Men måste finnas liknande fall där något inte innehåller alls det som det ska utges smaka.
Citera
2025-01-22, 15:11
Medlem
explorerss avatar
”Årets matbluff 2024”

Järnaglass och Alvesta glass är lokalt – fast utomlands.
Citat:
”Vad har ett billigare glassmärke och en premiumvariant gemensamt?
Ingen av dem tillverkas i de orter som nämns i namnet” skriver föreningen i sin motivering.
De båda glassmärkena ägs av Lohilo Foods AB, och sedan deras fabrik lades ner i Växjö flyttade
de produktionen först till Litauen och senare till Nederländerna, enligt Äkta vara.
https://www.expressen.se/nyheter/sve...a-i-riskzonen/

Allt är snart matbluff, föredrar att laga maten istället för färdigt.
Citera
2025-01-22, 15:51
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Järnaglass och Alvesta glass är lokalt – fast utomlands.

https://www.expressen.se/nyheter/sve...a-i-riskzonen/

Allt är snart matbluff, föredrar att laga maten istället för färdigt.
Varifrån kommer råvarorna? Var råvarorna kommer ifrån är viktigare än var fabriken som gör glassen ligger.
Citera
2025-01-22, 15:59
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Röstade på glassen, de hade den mest vilseförande marknadsföringen.
Jag valde att rösta på den också, av samma anledning, även om jag först tänkte välja den där pastarätten med 0,8% ricotta.
Citera
2025-01-22, 16:24
Medlem
Fast pizzasåsen var väl rätt ful. De säljer alltså krossade tomater för 10 kronor burken. Sedan har de exakt samma tomater fast häller i vatten och salt, kallar det pizzasås och säljer det i en finare burk för dubbla priset för att folk som ska göra pizza läser att det är pizzasås? Fick min röst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in