Kul! Jag har själv suttit och intervjuat en del kandidater och kikat på ett par portfolios så kanske kan svara på lite frågor om vad jag själv letar efter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hadi88
Då är min tanke är att jobba inom banken senare så är min tanke att jag skulle kanske skapa en slags webbapplikation eller liknande där man kan se börsen etc. Vad tycker ni om denna ide?
Man vinner inte nödvändigtvis jättemycket på att hålla sig inom samma bransch/tema.
Ibland kan det nästan va en nackdel - för när man jobbar i branschen har man nog sett mängder med börssidor och det är då svårt att imponera om man bara gör en simpel börssida som ser ut som alla andra fast simplare. Gör du nåt i en helt annan bransch kan man bli mer impad - för där har man inget att jämföra med.
Har själv intervjuat kandidater till ett nyhetspubliceringsverktyg. En kandidat hade skrivit om två huvudsakliga hobbyprojekt han gjort: en nyhetssida och en träningsapp.
Nyhetssidan blev jag inte så impad av - han hämtade lite rss-flöden hårdkodat, visade upp artiklar, ganska basic - och jag började direkt tänka i banor av "oj, hoppas han förstår att bygga publiceringsverktyg är mycket mer komplext än att bara visa upp innehåll".
Blev desto mer impad av träningsappen - som han använde själv för att spara statistik för det gick på gymmet.
Delvis uppskattade jag att han byggt nåt som faktiskt kom till användning i verkligheten, och inte bara ett "demo-projekt" som inte ens han själv använde.
Träningsappen visade också upp att han kunde spara data i databaser, inte bara konsumera data och visa upp på en frontend, vilket passade rollen.
När det gäller börsen så skulle man tex då kunna tänka sig att om du ska ha en frontend-roll kommer du kanske jobba mycket med live-data och med grafer.
Då skulle man kunna bygga nåt helt orelaterat men som ändå använder liknande tekniker.
Bara som random exempel kunde man bygga en chatt eller ett supersimpelt multiplayerspel med socket.io för att visa att du kan hantera live-uppdatereringar.
Eller nåt roligt diagram, interaktiv karta eller dylikt med ett grafverktyg som D3Js.