Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2021-01-30, 14:29
  #25
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Vad roligt att du tycker det! Jag gillar mörkret i kombination med ett visst spår av humor. Jag gillar att hans dramer är lätta att ta till sig , trots att de är djupa och tragiska på många sätt. Man lever sig in i hans dramer och blir uppslukad av dem. De känns genuina, men är även stor konst. Personkrets 3:1 såg jag nog minst 50 gånger i mina tonår. Alltid fanns det något nytt att se, trots att det var samma verk.

Vad gillar du med hans dramer?

Bergman och Strindberg är också två av mina favoriter. Man blir gripen av deras verk också. Men Norén har något extra som jag alltid har fastnat lite extra för. Svårt att sätta fingret på det.

Haha! Det var ett fint svar på tal av Norén! Känns faktiskt riktigt sorgset att han har gått bort.

Märker att jag är riktigt usel på att tala om varför jag gillar Norén. Jag tycker han hör till på nåt sätt. Men det är väl det där med hans iakttagelseförmåga. Minns dessutom att jag blev gripen av en av hans dikter när jag var i typ i tolvårsåldern och slog upp en vuxenbok hemma sådär som man gör för att se vad de vuxna läser. Men vilken dikt det var har jag glömt även om jag minns själva händelsen och vilket rum jag var i. Har alltid läst lyrik sporadiskt lite här och lite där.

Men som sagt, här ska vi ju prata drama, och där är han en skarp, lysande iakttagare. Gillar att se de gamla SVT-versionerna på Öppet arkiv för pjäserna är ändå jävligt långa och kräver mycket av sin publik. Det är bra att inte behöva se hela på en gång och kunna ta paus och smälta intrycken.

Kan tillägga att jag egentligen inte är extrem teaterfantast men Norén är ändå Norén liksom. Bergman tycks mig nästan pretentiös i jämförelse med Norén. Norén hade någon slags självdistans som många andra saknar.

Har sett honom IRL några gånger och är glad för det nu. Han föreföll ju inte vara någon som ville ha uppmärksamhet och stå i centrum utan mer som en perfektionist som ville göra sin grej. Men hans dagböcker har jag faktiskt inte läst ännu. Ska ta och göra det snart så får man väl veta mer.

Svar på tal ja, snacka om schysst attityd liksom.
Citera
2021-01-30, 14:35
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yayoi
Märker att jag är riktigt usel på att tala om varför jag gillar Norén. Jag tycker han hör till på nåt sätt. Men det är väl det där med hans iakttagelseförmåga. Minns dessutom att jag blev gripen av en av hans dikter när jag var i typ i tolvårsåldern och slog upp en vuxenbok hemma sådär som man gör för att se vad de vuxna läser. Men vilken dikt det var har jag glömt även om jag minns själva händelsen och vilket rum jag var i. Har alltid läst lyrik sporadiskt lite här och lite där.

Men som sagt, här ska vi ju prata drama, och där är han en skarp, lysande iakttagare. Gillar att se de gamla SVT-versionerna på Öppet arkiv för pjäserna är ändå jävligt långa och kräver mycket av sin publik. Det är bra att inte behöva se hela på en gång och kunna ta paus och smälta intrycken.

Kan tillägga att jag egentligen inte är extrem teaterfantast men Norén är ändå Norén liksom. Bergman tycks mig nästan pretentiös i jämförelse med Norén. Norén hade någon slags självdistans som många andra saknar.

Har sett honom IRL några gånger och är glad för det nu. Han föreföll ju inte vara någon som ville ha uppmärksamhet och stå i centrum utan mer som en perfektionist som ville göra sin grej. Men hans dagböcker har jag faktiskt inte läst ännu. Ska ta och göra det snart så får man väl veta mer.

Svar på tal ja, snacka om schysst attityd liksom.

Jag känner igen det där med att slå upp en bok som de vuxna läser. Det var ju så man upptäckte all möjlig bra litteratur. både skönlitterär och facklitteratur.

Ja, nu i vuxen ålder är det svårt att se hans verk i ett nafs, just av de anledningar du nämner. Men när man var barn/tonåring, då gick det bra. Jag kunde rentav se Ett sorts hades och direkt efter spola fram och tillbaka för att se favoritscener...

Ah! Har du pratat med honom?

Absolut!
Citera
2021-01-30, 17:37
  #27
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaEpstein
Jonas Gardell drömmer om att bli penetrerad av nyss avlidne Lars Norén

Jag tror att Norén, död eller levande, skulle skita i vad både Nordfront och diverse gaphalsar som t.ex Jonas Gardell eller varför inte Alexander Bard tycker. Hans reaktion på det där du postar upp hade väl antagligen blivit ”Jaha, och vad har det med mig att göra?” Sen hade han fortsatt skriva på nästa drama, dikt eller prosastycke.

Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag känner igen det där med att slå upp en bok som de vuxna läser. Det var ju så man upptäckte all möjlig bra litteratur. både skönlitterär och facklitteratur.

Ja, nu i vuxen ålder är det svårt att se hans verk i ett nafs, just av de anledningar du nämner. Men när man var barn/tonåring, då gick det bra. Jag kunde rentav se Ett sorts hades och direkt efter spola fram och tillbaka för att se favoritscener...

Ah! Har du pratat med honom?

Absolut!

Man såg det på ett annat sätt som barn, tog säkert till sig andra saker och vissa saker gick en nog helt förbi. Vi brukade se på en gammal VHS med Natten är dagens mor från SVT och spola fram till scener där Reine är riktigt arg och kolerisk. Vet inte varför vi tyckte det var så roligt och sen när man såg Reine på stan eller i andra filmer så tyckte man det verkade konstigt att han var så lugn och fin, ja i ”verkligheten” då alltså.

Jag vill dock inte ”skvallra” så mycket om ”kändisar” jag mött eller sett. Varken om Norén eller andra.

Vilka är dina favvoscener i Ett sorts Hades? Säg gärna vilken tid de ligger på om du orkar och vet. Kanske finns det fler som vill posta sina favvoscener också.

Vore också kul att veta vilka andra samtida dramatiker som de som gillar Norén gillar. Den enda av det sena 1900-talets mer kända dramatiker som jag kommer på att nämna som intressant, men vars verk jag inte kan säga att jag känner till så extremt väl egentligen, är nog Sarah Kane eftersom jag rätt nyligen satt och botaniserade bland klipp från olika uppsättningar med hennes verk på youtube. Hittade också en recension i SvD från tidigt 2000-tal av en uppsättning av Kanes Psychosis 4.48 där hon jämfördes lite med Norén:

”Det är få dramatiker som behärskar bokstavlighetens konst. Gertrude Stein gör det, Lars Norén gör det i ”Personkrets 3:1”, Sarah Kane gör det i ”Psykos 4.48” ”(SvD 2004-10-09).
__________________
Senast redigerad av Yayoi 2021-01-30 kl. 18:16.
Citera
2021-02-02, 17:23
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yayoi
Man såg det på ett annat sätt som barn, tog säkert till sig andra saker och vissa saker gick en nog helt förbi. Vi brukade se på en gammal VHS med Natten är dagens mor från SVT och spola fram till scener där Reine är riktigt arg och kolerisk. Vet inte varför vi tyckte det var så roligt och sen när man såg Reine på stan eller i andra filmer så tyckte man det verkade konstigt att han var så lugn och fin, ja i ”verkligheten” då alltså.

Jag vill dock inte ”skvallra” så mycket om ”kändisar” jag mött eller sett. Varken om Norén eller andra.

Vilka är dina favvoscener i Ett sorts Hades? Säg gärna vilken tid de ligger på om du orkar och vet. Kanske finns det fler som vill posta sina favvoscener också.

Vore också kul att veta vilka andra samtida dramatiker som de som gillar Norén gillar. Den enda av det sena 1900-talets mer kända dramatiker som jag kommer på att nämna som intressant, men vars verk jag inte kan säga att jag känner till så extremt väl egentligen, är nog Sarah Kane eftersom jag rätt nyligen satt och botaniserade bland klipp från olika uppsättningar med hennes verk på youtube. Hittade också en recension i SvD från tidigt 2000-tal av en uppsättning av Kanes Psychosis 4.48 där hon jämfördes lite med Norén:

”Det är få dramatiker som behärskar bokstavlighetens konst. Gertrude Stein gör det, Lars Norén gör det i ”Personkrets 3:1”, Sarah Kane gör det i ”Psykos 4.48” ”(SvD 2004-10-09).

Ja, som barn/ungdom ser man helt andra saker än vad man ser nu. Roas av saker man inte skulle roas av nu. Intressant faktiskt! När jag ser film med mina barn, skrattar de åt andra scener än de jag skrattar åt. Man har annan infallsvinkel i olika åldrar, helt klart.

Jag har väntat med att svara för att se om några av hans verk på SVTs "öppna arkiv" och tänkte att jag skulle svara på din fråga kring vilken favoritscen i Ett sorts hades är, men blev gripen och tagen av storheten i verket, handlingen osv. Så jag får svårt att sålla ut en scen. Jag försökte samma sak med Personkrets 3.1, men det blev samma sak där. Alla scener har något i sig... Men jag skrattar mycket åt "snacka"-scenen i Personkrets 3:1. Där det är rundgång i ordet "snacka" och "vad snackar du om". Det blir en lättsam och rolig scen mitt i mörkret och allvaret.

Vilka är dina favoritscener i Noréns olika verk?

Jag verkligen gillar Norén, men även Bergman. I övrigt är jag inte så värst kulturellt bevandrad, utan ser mer på film. Och då är väl favoriterna D.Lynch, Tarantino, Kubrick och några till. Och de har ju inte riktigt den realism som återfinns i Noréns och Bergmans verk.
Citera
2021-03-05, 23:45
  #29
Medlem
Tillgjords avatar
Jag har sett en hel del pjäser, både på film och teater och blivit oerhört påverkad av dem, jag älskar verkligen Lars Norén, kommer jag alltid göra.
Citera
2024-04-19, 13:07
  #30
Medlem
Det kommer en ny SVT-dokumentär, "Resan mot mörkrets hjärta", som berör hans uppväxt och hur den påverkats hans dramatik.

Länk här:
https://www.svtplay.se/video/e4zXbg2...orkrets-hjarta

Sen finns det en samlingssida om Lars Norén på SVT Play, tydligen. En del äldre pjäser:
https://www.svtplay.se/lista/svtId_j...-noren-special
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback