Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-01-29, 18:19
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Ja, för censur är vägen framåt. Otroligt hur underbegåvade människor är.
Det var rimligt att censurera Hitler. Hade internet funnits på hans tid hade jag gärna tagit ner hans twitter. Inga likheter i övrigt med modern tid.
Citera
2021-01-29, 18:22
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag ligger aldrig kort på det viset... ställer lite CSP, men... ligger lång eller likvid, aldrig bear. Börsen går upp oftare än ned, så dåliga odds på björnen som jag ser det.

Tokrusar en kurs i ett bolag, som fallet GME, jag redan äger och värderingen blir ett luftslott så säljer jag såklart.

Vad som är enerverande är ju om någon pengastark lirare blankar och försöker dumpa med illvilliga rykten. Men så har börsen alltid funkat, en smula fulspel och trashtalk är en del av spelet.

Det som vore tråkigt för mig är ju om hedgefonderna blir insolventa och drar ner hela börsen i en finanskrasch. Men då blir ju du glad som räddar hem dina björnar... du måste kallsvettas över dem, det var tungt du gick in i somras på nedgång ju...
Det är inte säkert att manipulationen innebär att kursen trycks upp. med rätt instrument tjänar man ju på nergång också, då losar du på manipulationen. Klassiskt exempel är hur några USA-fonder tryckte ner Swedbank till 18 kr och då tvingades huvudägaren som bara var en fond styrd av politiska pensionärer att gå i konkurs. Och folksam köpte alltihop och tjänade 4 miljarder. Otrevligt och det borde stoppats, men jag vet inte hur. Jag köpte själv Swedbank på 18 kr.

Jag svettas inte alls, jag har varit med för länge för att bry mig om dagens kurs. Jag hade personlig ATH 1 november och det är inte särskilt länge sedan. Efter det ligger jag minst 3mkr ner, men det får jag tillbaka i februari eller juni.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-01-29 kl. 18:24.
Citera
2021-01-29, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är inte säkert att manipulationen innebär att kursen trycks upp. med rätt instrument tjänar man ju på nergång också, då losar du på manipulationen. Klassiskt exempel är hur några USA-fonder tryckte ner Swedbank till 18 kr och då tvingades huvudägaren som bara var en fond styrd av politiska pensionärer att gå i konkurs. Och folksam köpte alltihop och tjänade 4 miljarder. Otrevligt och det borde stoppats, men jag vet inte hur. Jag köpte själv Swedbank på 18 kr.

Jag svettas inte alls, jag har varit med för länge för att bry mig om dagens kurs. Jag hade personlig ATH 1 november och det är inte särskilt länge sedan. Efter det ligger jag minst 3mkr ner, men det får jag tillbaka i februari eller juni.

Okej, du satsar på bears men tjänar pengar på uppgång.... helt otroligt.
Citera
2021-01-29, 18:47
Avstängd
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är illa, men det beror ju på att de jobbar mot belåning.

Om många köper aktier för lånade pengar ger det bränsle åt nedgången när alla drabbas av margin calls.

Det är belåningen som är boven.

Det kan vara bra att ha en hedge mot nedgång.

GME, AMC, Finger är skitbolag. Vill man betala överpris för de aktierna så är man en idiot. Idioter finns. Check på det.

Det är inte pengarna, Månsson, det är principen.. (Du har väl sett den enfaldige mördaren?)
I övrigt är jag sjukt nöjd över att WSB har fått in en bensax runt halsen på blankande hedgefonder som har förstört så mycket för så många..
Citera
2021-01-29, 19:54
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Dom blankade väl större mängder än det existerar aktier. En anledning varför squeezen blir så extrem.

Hur går det till? SEC måste ju veta hur många aktier som är utgivna.
Och man blankar via sin bank, som garanterar likvid till säljaren. Så även banken borde ha koll kan man tycka.
Citera
2021-01-29, 20:15
Avstängd
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Roligt med en svensk motsvarighet som har dykt upp! https://www.reddit.com/r/OMXSBETS/

Jo, vi vet redan att du är ett hopplöst fingfan... -Lycka till!
Citera
2021-01-29, 21:00
Medlem
gärningsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Roligt med en svensk motsvarighet som har dykt upp! https://www.reddit.com/r/OMXSBETS/

Ingen vill röra dina fing aktier så lägg av med dina försök.
Citera
2021-01-29, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Jag brukar inte vara den som darrar när orosmolnen hopar sig.
Men det vi ser nu är inte naturlig börshandel över huvud taget. I vanliga fall rekommenderas att fylla på mer i dippar och krascher men denna gången överväger jag på riktigt att lämna skeppet.
Att köpa aktier som är flera 1000% övervärderat och kunna tjäna flera 100% på aktien är väll själva grundrecept på en bubbla?
Vad är era tankar kring detta? Hur länge vågar ni hänga kvar?

Buy the dip, sell the top. Axier går bara upp! Diamanthänder bror
Citera
2021-01-30, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Hur går det till? SEC måste ju veta hur många aktier som är utgivna.
Och man blankar via sin bank, som garanterar likvid till säljaren. Så även banken borde ha koll kan man tycka.

Jag lånar ut mina 10 aktier till Kalle
Kalle lånar ut mina aktier till Sven
Sven lånar ut mina aktier till Niklas
Niklas lånar ut mina aktier till Jonny
Jonny låne ut min aktier till Börje

Kalle är skyldig mig 10 aktier
Sven är skyldig Kalle 10 aktier
Niklas är skyldig Sven 10 aktier
Jonny är skyldig Niklas 10 aktier
Börje är skyldig Jonny 10 aktier

Skulden är 50 aktier men det finns bara 10 aktier?
Citera
2021-01-30, 00:52
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=4RS4JIEVyXM

Detta var intressant. Extremt omodernt system usa verka ha. 2 dagar för en affär att gå igenom. Det är ju som att be om problem. Med tanke på detta så hoppas jag faktiskt att melvin klarar sig, men att man ser över systemet ordentligt. Både gör det mer effektivt, men också saker som att blankningar förbjuds helt. Men tills dess så finns det absolut en risk för att detta leder till en krasch. Nu är vi inte i samma sits som 2008, fed kommer ryka in fort om det behövs. Men vi kan inte ha ett system där hela systemet riskera falla om någon stor spelare ryker.

Detta borde de ha fixat 2008.

Som de säger det så om clearing firms ryker, så kan ingen där borta sälja/köpa och få pengar för det, oavsett vilka aktier du har. Det skulle leda till kaos, och det är inte de stora som får ta den största smällen. Men som sagt, tror inte fed kommer låta det gå så långt. Men risken finns, så nu känns det som det bör vara färdiglekt. Meddelande har kommit fram och vi får hoppas på en ordentlig översyn av systemet. Går det mkt längre så skadar det bara den lilla killen.
Senast redigerad av Hew18 2021-01-30 kl. 00:57.
Citera
2021-01-30, 01:26
Medlem
RyanBroslings avatar
Blir isolerade bubblor... Skär bort cancern nu HOLD!
Citera
2021-01-30, 01:48
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det nya är att man kan crowd-squeeza. Men du tycker inte internet tillför något, eller att det blir allvarligt om vem som helst med många följare kan göra en short squeeze? Tycker du även det var OK att en person med 88M följare på twitter kan fixa en stormning av parlamentet om han känner för det?
Jag antar att du trollar, men man vet ju aldrig. Crowd squeeza, du menar det som människor gjort sedan börsen uppfanns? Varför tycker du att endast den styrande eliten ska ha tillgång till börsen? Varför tycker du att det är okej för finanshus att shorts ett företag mer än 100%?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in