Citat:
Ursprungligen postat av
Mirini
Jag tänker ungefär som du. Varningar på grafiska eller på annat sätt explicita beskrivningar av övergrepp mm tycker jag kan ha sin plats. Då kan var och en ta ställning till om man vill bli exponerad för det där och då. Men det är inte rimligt att censurera ett enskilt ord som våldtäkt.
Men jag inser också att detta är tyckanden från min sida som egentligen inte grundar sig i någon kunskap. Därav frågan.
Nej, men du kommer få höra mer och mer sånt i och med cancel-culture, åsiktsbubblor samt censurering.
Framtiden ser mörk ut om man gillar att diskutera "mörka" ämnen eller påhittade scenarion.
Det går hand i hand med de vänsterblivnas "utopiska" värld som de försöker skapa där de har makten att diktera alla runt omkring sig.
Men beror ju på hur man lägger upp det. Dvs. typ om någon bekant ber en att inte prata om ett visst ämne för att det ger obehag är helt fine. Deras tyckande och upp till dig om du vill va vän med den personen och upp till dig om du vill efterleva det med de konsekvenser det kan ha för ert förhållande. Men att i en diskussion där det ämnet ryms vilja censurera det, ja då är man psyksjuk eller vänsterbliven.
Finns massa idioter som vill censurera 30 år gammal sci-fi för att det triggar dom på olika sätt iom deras extrema politiska övertygelser IDAG.
Man ska inte lyssna på sådana människor. Dom lever i sina bubblor och har inte försökt en sekund att komma bort från sina trauman.
Därav lägger man det på ANDRA att hantera sitt trauma. Återigen psyksjuka.
Jag kan tycka att det är osmakligt att kalla missbrukare för pundare, men jag skulle aldrig drömma om att tvinga någon till nått.
Sen finns det dom som tycker att man ska ÄNDRA fantasy och sci-världar för att DOM inte gillar dessa världars utformning eller berättelserna i sig.
T.ex. Warhammer och 40k är konstant under attack för att världarna är "fascistiska" men det är ju för fan rymdkrigare och monster liksom.. eller om en nation är utformad med ett visst statskick för att författaren ville ha det så.
Get a grip.
Men det visar på en stor problematik idag med att vissa anser sig ha rätten att tysta andra baserat på deras egen SMAK. Men som dom flesta vet är smaken olika.
Inte exakt samma sak, men i samma stil där man tror sig ha mer rätt än andra över saker och ting.
Bara för att hon inte gillar ordet våldtäkt betyder det egentligen att hon ska hitta nått hon gillar och fokusera på.
Man kan ju undra hur hon gjorde när hon själv såg våldtäkten på tv. Ringde hon upp produktionen och bad dom att ta bort scenen?
Än en gång, för det kan inte skrivas tillräckligt. Psyksjuka individer. Nästa gång bör du diskret länka till en psykolog och be henne hålla sig borta från diskussionen om hon inte kan hantera det, för sin egen skull.
Kom på ett till exempel: När fd. missbrukare/alkoholister säger att man triggar dom. Jag var på en Wu-tang clan spelning där en stor del av publiken rökte gräs, hör liksom ihop med musiken om du aldrig hört dom, så är det nått psykbryt till kvinna I MITTEN av publiken som börjar skrika och gasta "jag är före detta missbrukare, att ni har mage att utsätta mig för det här!!"
Liksom, gå inte på fucking Wu-tang clan då där halva publiken kommer röka om skorstenar.... en 5åring kan räkna ut att folk röker gräs där. Eller typ en alkis som går på krogen och tycker att folk inte ska dricka så mycket eller hetsigt.... och att det triggar honom, ja men det är hans problem och vill ha göra det enklare för sig, gå inte på krogen... vissa människor är dock för dumma för att inse hur löjliga dom är.
På en personlig vän till vän nivå, absolut, men helt random människor där man själv sätter sig i en sits där man garanterat kommer bli triggad??
Djurrättaktivister kan va lite likadana och veganer. Kommer ihåg en vegan som tyckte att det var provocerande att jag åt kött när vi var ute?
Liksom hon VET att jag äter kött. Gör det knappast för att jävlas med henne, men dessa människor är så djupt inne i sina egna huvuden att det blir error när dom stöter på något annat.
Och hon tror att jag ska tycka om hennes veganism med DEN inställningen? Spottar på den. Spottar på hela henne!
Behöver inte ens säga att vi inte är vänner idag haha.