Flashback bygger pepparkakshus!
2021-02-02, 11:27
Medlem
Är en 32 årig "gubbe" med vad jag skulle kalla ganska allvarliga problem med hypnagoga hallucinationer.
Varje natt sedan mitten av mina tonår så har jag flugit upp i ren panik när jag är precis på gränsen till att somna. Flera gånger varje natt så är det samma sak. Antingen så "skriker" det till i mina öron, så pass att man flyger upp av det. Eller, som det var för några år sedan, att det känns som man är på gränsen till att dö. Men som nu på senare år har gått över gränsen. Så det känns som man hinner dö, innan man flyger upp och är på väg att springa ur sängen. Samtidigt som man ropar efter hjälp innan man fattar vad som hänt.
Ibland så börjar även mina ben "sprattla" så pass att man någon gång trott man lider av någon form av epilepsi.
Största problemet är att jag, utöver hypnagoga hallucinationer, har väldigt svårt att komma till ro och somna. Så jag är i behov av sömnmedicin, MEN, alla mediciner som jag har provat (Vilka är nästan alla, om inte alla sömnpreparat) gör "attackerna" mycket, mycket värre.
Så nu undrar jag om det när någon som ruvar på hemligheten på hur man gör för att bli av med detta helvete? Efter flera resor till lund, uppkopplad på avdelningen där dom kollar folk med epilepsi. Flera år av snack med psykologer och sömnläkare så börjar jag bli lite trött på det. Det stör inte bara mig, utan det drabbar min lilla son och min sambo och även mitt jobb.
Så snälla, hjälp!
Citera
2021-02-02, 12:00
Medlem
Fourhundredstrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hypp1989
Är en 32 årig "gubbe" med vad jag skulle kalla ganska allvarliga problem med hypnagoga hallucinationer.
Varje natt sedan mitten av mina tonår så har jag flugit upp i ren panik när jag är precis på gränsen till att somna. Flera gånger varje natt så är det samma sak. Antingen så "skriker" det till i mina öron, så pass att man flyger upp av det. Eller, som det var för några år sedan, att det känns som man är på gränsen till att dö. Men som nu på senare år har gått över gränsen. Så det känns som man hinner dö, innan man flyger upp och är på väg att springa ur sängen. Samtidigt som man ropar efter hjälp innan man fattar vad som hänt.
Ibland så börjar även mina ben "sprattla" så pass att man någon gång trott man lider av någon form av epilepsi.
Största problemet är att jag, utöver hypnagoga hallucinationer, har väldigt svårt att komma till ro och somna. Så jag är i behov av sömnmedicin, MEN, alla mediciner som jag har provat (Vilka är nästan alla, om inte alla sömnpreparat) gör "attackerna" mycket, mycket värre.
Så nu undrar jag om det när någon som ruvar på hemligheten på hur man gör för att bli av med detta helvete? Efter flera resor till lund, uppkopplad på avdelningen där dom kollar folk med epilepsi. Flera år av snack med psykologer och sömnläkare så börjar jag bli lite trött på det. Det stör inte bara mig, utan det drabbar min lilla son och min sambo och även mitt jobb.
Så snälla, hjälp!

För mig hjälpte det att ge fan i kaffe efter ca kl.11 och att stryka energidrycker och socker osv helt.
Citera
2021-02-02, 12:07
Medlem
belle.indifferences avatar
Jag har haft lite liknande problem. Vet inte heller vad det beror på. Men det blev MYCKET bättre när jag började sova på mage efter ett tips någon gav mig. För min del slutade det faktiskt nästan helt då.
Tyvärr vet jag inte någon källa och jag vet inte om det är någon slump. Men ville ändå skriva det.
Citera
2021-02-02, 12:14
Medlem
Skurhinkens avatar
Försök undvika somna på rygg. Finns källor som menar att det är vanligare att drabbas då. Vissa personer är mer benägna att drabbas än andra dessutom.
Citera
2021-02-02, 18:23
Medlem
Tekktras avatar
TS; sover du dåligt i övrigt, alltså förutom detta?

När du får hypnagoga hallucinationer så slappna av allt vad du kan, tryck tungan uppåt mot gommen ett par gånger och försök även tänk att det inte är på riktigt. Kanske lätt att skriva, men ändå värt ett försök.

Mvh.
Citera
2021-02-02, 19:09
Medlem
Sov med meditation musik. Finns på Youtube.

Prova det istället än tabletter.
Citera
2021-03-26, 13:30
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Har du genomgått sömnutredning? Det borde vara första steget. Tänkbara differentialdiagnoser är narkolepsi typ 2, PLMD och isolerade hypnagoga hallucinationer. Beroende på diagnos skiljer sig behandlingen, men oavsett vad är det klokt att iaktta god sömnhygien (minimera nikotin, ingen koffein på eftermiddagen, ej äta för sent, motionera regelbundet men ej för tätt inpå sänggående, inte använda skärm inför sänggående eller i sängen osv).
Citera
2021-04-09, 23:13
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Jag skrev ner drömmarna och de obehagliga upplevelserna i gränslandet mellan sömn och vakenhet.

På så sätt återupplevde jag drömmarna, såg återkommande mönster och till slut kunde jag vakna ochkonfrontera och be skuggorna jag upplevde vid sängen eller de som kramade luften ur bröstet på mig (gastkram) att dra åt helvete! När rädsla övergick i att ta kontroll och "säga ifrån", då försvann både rädslan och de onda drömmarna.

Om jag förstått rätt så kan vakenhetsgraden öka till medvetenhet, snabbare än att hjärnan stängt ner programmet för drömmande. Då får man konstiga upplevelser i gränslandet mellan vakenhet och sömn.
Citera
2021-05-02, 14:27
Avstängd
Gosifs avatar
Vill inte sno tråden men ibland så tror jag att jag upplever bild/ljud-hallucinationer,

Ser jag på tv etc så kan jag uppleva att allt går mkt snabbare, även ljudet.. väldigt lustigt.. då utan droger förstås..

Händer väl 2-3 ggr per år..
Citera
2024-08-15, 00:52
Medlem
floraflaps avatar
Jag kan vakna precis efter jag somnat och få röst hallucinationer, som ju också är en form av hypnagoga fenomen. Ibland är det bara något slags slirande ljud. Ibland med en konstig turkosblå färg samtidigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in