Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Fängelser är lite mer komplicerade än dagis. Men du har lite rätt. När det gäller fängelser så påverkas inflödet
1 Brottsligheten - Svårt och veta vad som händer med den.
2 Polisens skicklighet - Svårt att veta vad som händer med den
3 Politikernas vilja att ändra lagarna - Svårt att veta hur den ser ut i framtiden
4 Dyrare och lång tid att bygga fängelser. Dessutom svårare att lägga ner än ett dagis. Så har man ett så fortsätter man använda det.
Fängelser är klart mer komplicerade. Det jag försökte ta upp är framförhållningen.
Om kurvan för grov brottslighet pekar uppåt, så indikerar den trenden på att fler fängelseplatser behövs.
Om riksdagen dessutom bereder lagändringar för att fler ska dömas till fängelse och/eller längre tider så borde man redan i det skedet börja planera hur man ska förvara de dömda.
Konsekvenser av sådana politiska beslut kommer inte som en blixt från klar himmel. Riksdagsmän och övrig statsapparat borde kunna ha framförhållning så att inte det blir för stort glapp mellan antalet interner och antal platser.
Kommunpolitikerna jag nämnde ang. dagisplaster har gjort samma misstag med skolor. Trots att de har 7 år på sig från första besök på MVC tills barnet behöver gå sexårsverksamhet lyckas de inte vara förberedda. Utan måste hitta nödlösningar, med tillfälliga lokaler och lärare.
Det är min erfarenhet i min kommun för ca 10 år sen när när mitt äldsta barn skulle börja sexårs.
Tänker politiker bara en mandatperiod i kommun och riksdag? Kanske vill de inte ödsla nått på något som nån annan får skörda?