• 9
  • 10
2021-09-05, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Klarna tjänar pengar på alla människor som väljer att dela upp sina betalningar (då blir det ränta) samt förseningsavgifter. Är ett ökänt fenomen att Kajsa 18 år vill sååååå gärna ha den där klänningen just nu för hon ska ut och festa i helgen men hon orkar inte vänta till studiebidraget och lönen kommer. Vad gör hon då? Jo hon betalar och väljer alternativet "Faktura. Köp nu, betala om 14 dagar". Sedan när fakturan kommer så kanske hon råkar glömma bort den.

Nej.

Klarna bygger inte på att man kalkylerat att folk i majoritet ”glömmer bort” sina fakturor eller på att inkassera skuldsatta.

Den typen av teorier är skrönor och alla med IQ över 8 förstår det. Punkt.
Senast redigerad av strudelborg 2021-09-05 kl. 20:06.
Citera
2021-09-05, 20:57
Avstängd
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Eftersom det finns en mellanhand som butiken betalar så leder det till att samtliga priser går upp eftersom butiken måste kompensera de summor dem ger till Klarna.

"Måste"? Det är ju ett helt fritt val. Om butiken ökar sin försäljning genom att erbjuda betalning med klarna, så lär man ju inte alls behöva höja några priser.
Men det är kusligt hur många som har läst ekonomi, som resonerar och förklarar saker precis som du. Prissättning sker genom mänskliga beslut, inte genom formler.
Citera
2021-09-05, 22:03
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
"Måste"? Det är ju ett helt fritt val. Om butiken ökar sin försäljning genom att erbjuda betalning med klarna, så lär man ju inte alls behöva höja några priser.
Men det är kusligt hur många som har läst ekonomi, som resonerar och förklarar saker precis som du. Prissättning sker genom mänskliga beslut, inte genom formler.

Nåväl. Visst kan det vara så.
Men ett minskat tb vill man ju oftast ta igen.

Nu minns jag inte tråden och orkar faktiskt inte läsa in mig igen. Men visst skulle butiken kunna tjäna pengar på att klarna hanterar betalningarna och därigenom öka sin vinst.
Senast redigerad av Kapitalistkalle 2021-09-05 kl. 22:06.
Citera
2021-09-05, 22:30
Medlem
ufomongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Det är inte enbart inkassokostnader. Klarna kan i sin tur använda skuldbreven som betalningmedel för ex räntefonder. Ju längre tid det tar tills skulden är betalad desto längre kan de kräma på annorstäders. Klarna ger ut krediter, inte pengar.

Detta funderade jag på också.

Avancerad finansiell bokföring är inte mitt bord, men nog kan man tjäna pengar på tillgångar i form av ofordrade skulder?

Är jag skyldig Klarna 100kr så ”har” Klarna i princip 100kr att tjäna pengar på till jag reglerar skulden?
Citera
2021-09-06, 00:29
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freppaa
Nej de har kanske stora marginaler på de betalningssvaga men omsättningen kommer inte primärt därifrån.

Artikel SvD igår. Klarna mest lönsamte produkt är krediter som inte betalas direkt.
Citera
2021-09-06, 08:39
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strudelborg
Nej.

Klarna bygger inte på att man kalkylerat att folk i majoritet ”glömmer bort” sina fakturor eller på att inkassera skuldsatta.

Den typen av teorier är skrönor och alla med IQ över 8 förstår det. Punkt.

Det är väl självklart att de inte räknar med att en stor del av inkomsten ska komma till på detta sätt. Det vore idiotiskt att ha en affärsmodell där man räknar med att kunderna ska misslyckas med sina betalningar. Det enda jag skrev var ett exempel och att de tjänar pengar på detta sättet. Eller påstår du att de inte tjänar pengar på detta sätt? (OBS inte en majoritet av deras inkomster).

Dock som skribenten skrev ovan så är deras största inkomster krediter som inte betalas direkt. Dock är detta som du säkert förstår INTE påminnelseavgifter utan det handlar om vanliga delbetalningar som de får in ränta på.
Citera
2021-09-06, 10:09
Medlem
miikoss avatar
De har ju både en fast avgift av säljarna och en som är procentbaserad, så de tjänar direkt på alla köpen.

Klarna är vad jag förstår dyrare än vanlig kortinlösen, men fördelen är väl att skulden köps och att handlaren får betalt efter 14 dagar, oavsett om kunden har betalat eller ej.

De kan också tjäna en del på räntor, om man räknar på att de flesta betalar i tid, så tjänar de nog mest på säljarnas avgifter.
Citera
2021-09-06, 10:20
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Det är väl självklart att de inte räknar med att en stor del av inkomsten ska komma till på detta sätt. Det vore idiotiskt att ha en affärsmodell där man räknar med att kunderna ska misslyckas med sina betalningar. Det enda jag skrev var ett exempel och att de tjänar pengar på detta sättet. Eller påstår du att de inte tjänar pengar på detta sätt? (OBS inte en majoritet av deras inkomster).

Dock som skribenten skrev ovan så är deras största inkomster krediter som inte betalas direkt. Dock är detta som du säkert förstår INTE påminnelseavgifter utan det handlar om vanliga delbetalningar som de får in ränta på.

Bokföringar är lite konstig ibland.

Ex. där jag bor så har kommunen budget (beloippet stämmer inte, men visar principen)

Kostnad parkeringsförvaltning: xxx kr.
Intäkt felparkeringsavgifter: 0 kr
Intänkt parkeringsingavgifter: +20 000 kr

Resultatet:
Intäkt felparkeringsavgifter: +10 000 kr
Intänkt parkeringsingavgifter: +10 000 kr

Uppenbarligen har de tänkt tjäna på felparkeringsavgifter, men inget de kan budgetera för, offentligt.
Citera
2021-09-10, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Artikel SvD igår. Klarna mest lönsamte produkt är krediter som inte betalas direkt.

Lönsammaste går ju dock att tolka på 2 sätt?

1) Den som de tjänar mest totala kr på.
2) Den som de tjänar mest % på.

Du ser ju relativt snabbt att provisionsintäkterna är högre än ränteintäkterna om du kollar redovisningen. Alltså har det högst marginal på försenade betalningar men majoriteten av intäkterna är kommer från provision.
Citera
2021-10-03, 19:23
Medlem
Citat:
Klarna tjänar pengar på alla människor som väljer att dela upp sina betalningar (då blir det ränta) samt förseningsavgifter. Är ett ökänt fenomen att Kajsa 18 år vill sååååå gärna ha den där klänningen just nu för hon ska ut och festa i helgen men hon orkar inte vänta till studiebidraget och lönen kommer. Vad gör hon då? Jo hon betalar och väljer alternativet "Faktura. Köp nu, betala om 14 dagar". Sedan när fakturan kommer så kanske hon råkar glömma bort den.

Glömmer man fakturan så får man skylla sig själv och det är inget fenomen, bara rent slarv som kostar extra. Klarna är bara smarta som tjänar pengar på folks dumhet, min eloge går till Klarna för sin smarta affärsidé.
Citera
2022-02-17, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Det är väl en förenkling kan jag tycka. Det är klart att priserna går upp när ytterligare en aktör ska tjäna pengar på försäljningen. Så visst har du fått betala. Du har bara inte märkt det.

Men visst finns det fördelar vilket kanske ger dem existensberättigande. Sen måste ju folk jobba med nåt när automatiseringen fortgår. Då är det bra med såna här mellanföretag som inte tillför så mycket reellt värde.

Priserna går inte nödvändigtvis upp. Klarna tillför värde. Tycker ditt uttalande är ganska ogenomtänkt. Klarnas erbjudande till e-handlare och butiker är ju att de kan öka konverteringsgraden i sina butiker samtidigt som de erbjuder en betallösning och factoring. Handlarna får alltså ganska mycket för pengarna trots allt. Dessa kostnader hade de ju ändå haft om de använde sig av factoring (vilket väldigt många gör) samt behövde använda någon annan betallösning.

I och med ökad konvertering så behöver ju inte priserna gå upp, handlarna offrar ju någon % på produkt/transaktionsnivå i utbyte mot att den totala försäljningen/bottom-line blir bättre.

PS. Jag tycker Klarna är skräp för samhället i stort, så jag menar inte att säga att de är "bra", men man kan ju förstå varför de är en attraktiv leverantör för e-handeln.
Citera
2022-02-17, 15:04
Medlem
Klarna kostar väldigt olika mellan företag, vissa företag betalar inget alls för att använda klarna.

Pengarna kommer från förseningsavgifter, påminnelseavgifter osv.

Dvs företag som säljer produkter som tilltalar folk som handlar på kredit och är slarviga med betalningarna kan då få betalt för att använda klarna. Medan företag som säljer produkter som tilltalar mer skötsamma människor oftast får betala lite för att använda klarna.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in