Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-17, 22:58
Medlem
Jag är inne på att skaffa mig en bruksschäfer. Då min far är älgjägare, så tänkte jag att lära hunden jakt. Schäfrar är ju som sagt lättlärda, så det borde inte vara några problem.

Resten av året får den vara en kakhund med dagliga promenader.
Citera
2021-02-17, 23:24
Medlem
quts avatar
Neeej, om du ska hinna med att skjut älgen ska du ha nått som inte är så snabb. Kan den jaga över huvud taget?
Citera
2021-02-17, 23:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
En schäfer är inte rätt hund för jakt.

Har du hundvana innan och vet vad en hund kräver?
Citera
2021-02-18, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airikur

Hur hade du tänkt att den ska orka ränna runt i skogen i flera timmar om dagen?

Även om du tränar den aktivt, så klarar den inte av det.
Citera
2021-02-18, 01:59
Medlem
Fungerar utmärkt ! Är själv inte jägare men min far tränade min shcäfer till detta och använder den gärna fortfarande 11år+ .
Mvh
Citera
2021-02-18, 02:56
Medlem
I Södra Sverige kan man ju t ex använda labrador och andra raser för stöta ut vilt ur små skogsområden, men sådana raser kan ju inte användas för längre jakter
Citera
2021-02-18, 06:57
Medlem
Tarrous avatar
Du kan säkert lära schäfern att spåra med hyggligt resultat, men glöm tanken att släppa den på älg eller gris (den har inte anlag för att ställa). Den kommer bara göra dig till åtlöje och få stryk.

Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
I Södra Sverige kan man ju t ex använda labrador och andra raser för stöta ut vilt ur små skogsområden, men sådana raser kan ju inte användas för längre jakter

För mindre såtar funkar stötande eller kortdrivande hundar bra för att trycka ut viltet, men något regelrätt drev blir det sällan.
Citera
2021-02-18, 07:06
Medlem
Carnills avatar
Visst är schäfern lättlärd och självklart kan man ha en schäfer till viltsök, eftersök etc men jag hade inte använt mig av en schäfer till att ställa älgen, som det ju handlar om vid älgjakt.

En schäfer har inte den smidigheten som en "älghund har". Att ställa en rasande älg krävs smidighet och medföddhet till ändamålet som inte schäfern har. Skulle aldrig riskera en hunds liv för det.
Citera
2021-02-18, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carnill
Visst är schäfern lättlärd och självklart kan man ha en schäfer till viltsök, eftersök etc men jag hade inte använt mig av en schäfer till att ställa älgen, som det ju handlar om vid älgjakt.

En schäfer har inte den smidigheten som en "älghund har". Att ställa en rasande älg krävs smidighet och medföddhet till ändamålet som inte schäfern har. Skulle aldrig riskera en hunds liv för det.

Min tanke var mest att lära en schäfer jakt, då inte denna ras kräver lika mycket som en jakthund om man även bortser från jagandet. En jakthund kräver mycket mer stimulans och motion än en schäfer.
Citera
2021-02-18, 12:57
Medlem
Carnills avatar
Citat:
Min tanke var mest att lära en schäfer jakt, då inte denna ras kräver lika mycket som en jakthund om man även bortser från jagandet. En jakthund kräver mycket mer stimulans och motion än en schäfer.

Nu är du ute och cyklar. En schäfer behöver mycket fysisk och mental träning varje dag! Tro mig. Jag är uppväxt med schäfrar och har haft rasen i många år.
Citera
2021-02-18, 16:12
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Jag är inne på att skaffa mig en bruksschäfer. Då min far är älgjägare, så tänkte jag att lära hunden jakt. Schäfrar är ju som sagt lättlärda, så det borde inte vara några problem.

Nej, fungerar inte.
Citera
2021-02-18, 23:34
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:

Jo, det är några problem och särskilt om man har inställningen att det ska vara en "kakhund" resten av året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in